1,8 mld kubických metrů
plynu CNG spotřebuje podle nejnovější studie vývoje PHM český trh v roce 2030. Loni to bylo jen 8 miliónů kubíků.
368 tis. tun biolihu
se spotřebuje v roce 2030. Loni to bylo 76 tisíc tun.
1,5 mil tun benzinu
spotřebuje ČR v roce 2030. V přepočtu klesne odbyt o cca 700 miliónů litrů z nynějších 2,7 miliardy litrů.
V příštích dvaceti letech se bude muset Česko připravit na radikální změnu paliv, které tankujeme do nádrží vozů. Spotřeba benzinu klesne o 25 procent, ale o stovky procent naroste produkce biolihu a ještě víc spotřeba zemního plynu CNG.
Rafineriím nastanou těžké časy. Uvádí to analýza, kterou jako první svého druhu zpracovala Česká asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) na základě dosavadního i předpokládaného vývoje silniční dopravy.
Nafta a alternativní paliva přebírají nadvládu
Benzin už je v celé Evropě dražší než nafta a přibývají osobní vozy na diesel na úkor benzinových.Obě kategorie zároveň vytlačují i alternativní paliva.
"Klasická paliva budou sice stále ještě převládat, ale nárůst těch alternativních bude obrovský. S tím nemůžeme nic dělat," komentuje údaje Miloš Podrazil, generální sekretář ČAPPO, která sdružuje největší petrolejářské firmy v Česku.
Analýza vychází ze závazků vůči Evropské unii, údajů petrolejářských firem, vysokých škol, Ředitelství silnic a dálnic, Svazu dovozců automobilů a dalších institucí, jako je třeba Technologická platforma silniční dopravy.
Odběry benzinu padají
Spotřeba benzinu mírně klesá už několik let. Propad o 25 procent ale představuje pokles oproti loňskému roku o 700 milionů litrů na dvě miliardy litrů (1,5 milionu tun) v roce 2030.
Zatímco zájem o naftu poroste - hlavně díky nákladní dopravě, benzin nemají rafinerie čím nahradit. Podle zveřejněné prognózy ho vytlačí z trhu především lihovary a dovoz plynu, částečně i jeho tuzemská produkce z bioplynových stanic.
Zatímco loni u nás hrstka vozů na stlačený zemní plyn CNG spotřebovala osm milionů kubíků, do dvaceti let má podle studie vzrůst jeho domácí spotřeba až na 1,8 miliardy kubíků. Odvážnou prognózu petrolejářů potvrzují i plynaři.
"Takový nárůst je reálný. Odpovídá současnému třicetiprocentnímu meziročnímu nárůstu spotřeby CNG u nás," reaguje Zdeněk Prokopec, šéf Asociace NGV, která sdružuje firmy, vysoké školy a instituce, zabývající se technologií plynných paliv.
Auto na plyn a líh přibývá
Auta s benzinovým motorem jsou zatím lacinější než s motorem na CNG. Tyto vozy už sice vyrábí řada automobilek, ale u nás jich zatím jezdí jen několik desítek. Plnicích stanic funguje jen třicet.
Ve prospěch rychlého rozšíření CNG oproti benzinu ale hraje výrazné snížení emisí a hlavně - daňové zvýhodnění. U CNG je do konce příštího roku nulová spotřební daň s postupným nárůstem na 3,40 koruny v roce 2020. Z litru benzinu si dnes stát účtuje skoro 13 korun.
S výrazným nárůstem odbytu počítají i lihovarníci, respektive výrobci vysokoprocentního a daňově zvýhodněného lihového paliva E 85. Jiné alternativy, jako pohony na elektřinu nebo vodík, nebudou mít tak zásadní vliv. Analýza předpokládá, že prodej biolihu vzroste u nás z loňských 76 tisíc tun na 368 tisíc tun.
Podle ředitele Svazu lihovarů Josefa Pojera je třeba k podobným analýzám přistupovat trochu s rezervou. "Jsou tu nevyzpytatelné faktory, jako je třeba cena obilí. Nebo zda bude stát kromě daňového zvýhodnění paliva podporovat i provoz vozů, uzpůsobených na bioetanol, jako tomu je třeba ve Švédsku," říká Pojer.
Prodej vozů na E 85 už teď ale roste, počet pump, které mají biolíh v nabídce, během necelých dvou let dosáhl k 80. Rafinerie tak přicházejí o stále větší část byznysu.
"Je tu určitá příležitost pro biorafinerie, které klasickým rafinerským procesem zpracovávají biomasu. Ale je to zatím hodně drahé," hledá řešení Podrazil. Pokud podobnou nákladnou změnu technologie rafinerie neprovedou nebo benzin neuplatní jinde, budou se podle lidí z branže zkrátka zavírat.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist