Federální soud v Kalifornii v noci na sobotu uznal požadavek majitelů vozů Toyota, kteří se po výrobci domáhají odškodného za snížení hodnoty svých vozů. Majitelé si stěžují, že problém s náhlým zrychlením vozidla, který už Toyota dříve uznala a začala řešit, vlastníkům vozu teď znemožňuje auto prodat za rozumnou cenu. Toyota sice žádala soud, aby požadavek majitelů aut zamítl, soud jí ale nevyhověl a naopak souhlasil s hromadnou žalobou.

Soudce James Selna z federálního soudu v Santa Aně v třiašedesátistránkovém nálezu píše, že požadavek majitelů aut je oprávněný a soud se jím bude zabývat. Konečný verdikt by mohl být vynesen zhruba za týden. Soud by měl ale 9. prosince projednávat ještě podobný případ, kdy jej automobilka žádá, aby zamítnul žaloby o kompenzaci za újmu na zdraví a smrt, rovněž v důsledku nečekaného zrychlení vozu.

Problém nečekaného zrychlování vozu byl objeven už před časem a týká se hybridního modelu Toyota Prius. Automobilka začala kvůli problému svolávat k výměně pedálu miliony těchto vozů po celém světě. Na Toyotu byly mezitím podány stovky žalob, kde se majitelé vozů dožadují určité formy kompenzace.

Toyota tvrdí, že navrhovatelé neprokázali, že za nečekaným zrychlením je výrobní vada, konkrétní vadná elektronika. Podle Toyoty jsou na vině buď řidiči, nevhodné podlahové rohože u pedálu, anebo špatný pedál, který se při sešlápnutí a opětovném uvolnění špatně vrací zpět.

Není nutné čekat až časovaná bomba exploduje

Právníci Toyoty se teď snaží soudce Selnu přesvědčit, aby více než 20 žalob zamítnul, protože stěžovatelé neutrpěli žádnou ekonomickou ztrátu a nevynaložili ani žádné peníze na opravu vozu. Navíc prý vozidlo dál vlastní a jezdí v něm, ačkoli na firmu podali žalobu. Žaloba těchto lidí podle firemních právníků není o ničem jiném, než o tom, že tito lidé mají auto značky Toyota.

Právník navrhovatelů Steve Berman řekl, že ti, co si koupili vůz Toyota, tak činili s přesvědčením, že si kupují bezpečné auto. Tedy mají nárok podat na Toyotu žalobu, i když se u jejich vozu problém neprojevil. "Jsme toho názoru, že není nutné čekat, až ta časovaná bomba exploduje," podotkl k námitkám Toyoty Berman.

Toyota v souvislosti s nečekaným zrychlením vozu za poslední rok svolala ke kontrole více než deset milionů automobilů v celém světě. Americký Národní úřad pro bezpečnost v silniční dopravě uvedl, že během deseti let obdržel asi 3000 hlášení, kde si majitelé vozů Toyota stěžovali právě na nečekané zrychlení vozu, při němž 93 lidí zahynulo. Vládní úřady potvrdily jen čtyři smrtelné nehody, které souvisí s tímto problémem.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist