Odborníci, kteří varovali, že příznivý účinek šrotovného na evropský automobilový trh je jenom dočasný, se nemýlili. Odbyt v zemích Evropské unie za letošní leden až listopad meziročně klesl o 5,7 procenta na necelých 12,4 milionu vozů.

Vyplývá to ze zprávy, kterou v tomto týdnu v Bruselu zveřejnilo Sdružení evropských automobilových výrobců (ACEA).

Z rozhodujících trhů se nejhlouběji propadl německý. Pro nový vůz si tam letos přišlo necelých 2,7 milionu zákazníků, o čtvrtinu méně než za stejné období 2009. V Itálii, která loni také "nasadila" šrotovné, se prodej snížil o více než osm procent, mírnější pokles hlásí Francie.

Ale jsou zde menší země, kde se prodejcům aut letos daří. Nejvíce v Nizozemsku, Belgii a Švédsku. Ve střední Evropě jsou v mírném plusu Česko a Polsko, v hlubokém propadu naopak Slovensko, které také uměle podpořilo poptávku šrotovným.

Prodeje dojely na šrotovné

Za poklesem prodeje na klíčových odbytištích je podle Ivana Hodače, generálního sekretáře ACEA, jednoznačně to, že "vyprchal" účinek šrotovného. "Se značným poklesem v Německu, který nemá s reálným vývojem hospodářství nic společného, jsme počítali," sdělil HN z Bruselu Hodač.

Spolková vláda zavedla šrotovné počátkem roku 2009. Vyčlenila na něj pět miliard eur (125 miliard korun). Tyto peníze (na jedno nové auto připadala "prémie" 2500 eur) byly vyčerpány začátkem září 2009, ale jejich povzbudivý účinek dozníval v letošním prvním čtvrtletí.

Z jednotlivých výrobců letos připadl černý Petr italskému Fiatu, jehož prodej v EU za leden až listopad meziročně klesl o více než šestinu a lehce přesáhl milionovou hranici. S dvouciferným propadem se musely smířit také americký Ford (-13 procent) a japonská Toyota (-18 procent).

Francouzským automobilkám PSA a zejména Renaultu se letos daří o něco lépe než německému Volkswagenu. Dílem proto, že účinek šrotovného ve Francii dozněl letos později než v Německu.

Společnost PSA, evropská dvojka, si předsevzala, že zmenší mezeru, která ji dělí od vedoucího Volkswagenu. Letos se jí to alespoň trochu podařilo, když zvýšila podíl na trhu EU na 13,5 procenta, zatímco podíl Volkswagenu se ustálil lehce nad 21 procenty.

"Nemůžeme marnit čas. Naše jediná možnost je růst," říká Jean-Marc-Gales, rodilý Lucemburčan, který v koncernu PSA odpovídá za značky Peugeot a Citröen. Německé rivaly má dobře přečtené. V letech 1990 - 1997 pracoval pro BMW, potom až do roku 2003 odpovídal za strategický marketing u Volkswagenu.

Čínská naděje

Výrobci budou stále více peněz vydělávat mimo Evropu, především v Číně, kde prodej příští rok stoupne o 25 - 30 procent až na 17 milionů aut.

A Evropská unie v roce 2011? "Předpokládáme, že letošní pokles se opakovat nebude. Odbyt by se měl stabilizovat a na předkrizovou úroveň z letech 2006 - 2007 bychom se mohli vrátit v roce 2014," tlumočí názor ACEA Hodač. V nejlepších letech prodej nových osobních aut v EU dosahoval 15 milionů.


Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist