V londýnském BBC centru zavládlo ve středu večer ohromení, když na scénu přenášenou ze San Franciska vystoupil Steve Jobs, aby osobně představil iPad 2. Výkonný šéf Apple byl živým důkazem, že se Apple nerad vzdává.
Jako lídr trhu s tablety k tomu ani nemá důvody, i když konkurence se budou jeho pozici snažit všemi silami oslabit. Největšími konkurenty jsou Samsung, Motorola, RIM A HP, ale vlastní tablety chystají i další velcí výrobci od LGE přes Panasonic až po Lenovo.
Zatímco v uplynulém roce se iPhonu postavily pouze Samsung a několik neznačkových levných tabletů, letos se proti iPadu chystá podle odhadů přes sto soupeřů.
Ještě před iPadem 2 přišel na trh zatím nejvážnější vyzyvatel, Motorola Xoom, který disponuje výkonným procesorem se dvěma jádry i silným grafickým čipem.
Vysoký výkon doplňuje nový operační systém Android 3.0. I díky němu chce být Xoom stejnou hrozbou pro iPad, jako jsou desítky telefonů s Androidem ohromnou hrozbou pro telefony iPhone.
Apple proto vytáhl novou zbraň iPad 2. "Nějakou dobu jsme na tomto produktu pracovali a nechtěl jsem si to nechat ujít," zaskočil Jobs posluchače v sále v San Francisku i Londýně. A v bojovném duchu se nesl celý večer, který přinesl iPad 2. Za stejnou cenu nabídne dvojnásobnou rychlost práce, kameru pro natáčení videa ve vysokém rozlišení i kamerku pro videohovory.
PŘEHLED: Čím Apple válcuje konkurenci (+) a čím ho konkurence může ohrozit (-)?
+ Cena ++ Image ++ Ekosystém +- Možnost volby -- Rozšiřitelnost -- Více formátů -
1. Plus: Cena
I když 12 tisíc za základní verzi iPadu bez mobilního připojení k internetu není vyloženě nízká cena, ostatní výrobci mají problém za stejné peníze nabídnout srovnatelný výrobek. Cenou se iPadu přiblížil po aktuálním snížení ceny Samsung Galaxy Tab, který za 13 tisíc korun nabízí i 3G modul a možnost telefonovat.
Ale také se hůře ovládá a má menší obrazovku. Zatím nejlepší konkurenční tablet Motorola Xoom s operačním systémem Android 3.0 stojí 800 dolarů. To je srovnatelné s nejdražší verzí iPadu, ale nejlevnější iPad je o 300 dolarů levnější. Nedá se čekat, že by ani další značková konkurence od LG, HP nebo Dellu byla levnější.
Apple si cenovou výhodu může udržet díky velkým objemům svých objednávek. Na každém prodaném iPadu navíc vydělává i z prodeje aplikací a předplatného prostřednictvím AppStore. Z každého prodeje má 30 procent
2. Značka
Nakousnuté jablko dodává každému produktu nádech výjimečnosti. Platí to u notebooků, telefonů iPhone a samozřejmě i u tabletů.
Žádná jiná značka spotřební elektroniky nevyvolává takové vášně. Apple si toho je dobře vědom a na posilování značky trpělivě pracuje od osmdesátých let.
Patří k tomu i snaha o maximální utajení novinek až do chvíle, kdy se nové produkty začnou prodávat nebo často prokázaná schopnost začít právě oznámené novinky téměř okamžitě prodávat, jako to Apple dokázal minulý týden s novou řadou profesionálních notebooků Macbook Pro.
3. Ekosystém
Největší síla Applu je v šíři nabídky. S iPadem si člověk nenese domů jen dotykový počítač, ale také desítky tisíc aplikací (60 tisíc přímo pro iPad, 300 000 dalších pro iPhone s nižším rozlišením) a mimo české hranice také bohatou nabídku služeb včetně přístupu k filmům a seriálům s minimálními měsíčními poplatky. Právě nabídka aplikací je velká výhoda Applu, i první recenze Motoroly Xoom, která nabízí větší výkon než původní iPad a povedený operační systém Android 3.0, negativně komentují nedostatek aplikací ušitých tabletu na míru.
A aplikacemi to nekončí. Jen o trochu užší je nabídka doplňků pro iPad. Koupit jde různé obaly, dockovací stanice, které slouží jako nabíječka kombinovaná s reproduktory, nebo klávesnice, které umožňují použít iPad i jako pracovní nástroj pro psaní rozsáhlejších textů.
1. Možnost volby
Konkurence není jednotná, sází na různé systémy, díky tomu ale nabízí i větší možnost volby.
I v případě jediného operačního systému Android je možné volit mezi zařízeními různých výrobců s různou velikostí obrazovky, výkonem, cenou či vybavením.
LG třeba nabídne tablet s 3D obrazovkou, která dokáže vyvolat iluzi prostoru i bez brýlí.
Lenovo zase začne nabízet tablet s Androidem, který se po připojení ke klávesnici promění v běžný notebook s Windows.
2. Větší rozšiřitelnost
Tablety, které chtějí iPadu konkurovat, nabízejí například možnost používat SD paměťové karty pro snadný transport souborů a fotografií.
Majitelé iPadu pro přesun fotografií z fotoaparátu potřebují drahou redukci. Podobné je to s možností zobrazit obsah iPadu na velké obrazovce, také je třeba redukce.
3. Větší podpora formátů
Apple přísně hlídá, jaké technologie budou jeho produkty podporovat. Největší význam má pro konkurenci technologie Adobe Flash, která slouží pro zobrazení animací, videoklipů i her na webových stránkách.
Apple Flash odmítá kvůli tomu, že může způsobovat nestabilitu systému. Konkurenční Motorola Xoom naopak podporu Flashe uvádí jako jednu ze svých konkurenčních výhod v blízké budoucnosti.