Pojišťovna Allianz zlevňuje povinné ručení dvěma třetinám motoristů o zhruba deset procent. Slevu dostanou ti, kteří jezdí bez nehod. Naopak asi pěti procentům motoristům, kteří mají hodně škod, pojistky zdraží. Novinářům to řekl předseda představenstva Allianz Jakub Strnad. Změny v cenách podle něj umožní striktní dodržování bonusů za jízdu bez nehody i takzvaných malusů za způsobené škody.

Také některé další pojišťovny tvrdí, že podobně rozlišují klienty.

"Naše nová cenová politika zohledňuje ještě více než doposud škody jednotlivých motoristů, takže nyní bude každý platit podle svého individuálního účtu havárií a škod," uvedl Strnad. Pokud řidiči způsobující hodně škod nebudou pojistné akceptovat a odejdou jinam, vytvoří podle Allianz podmínky pro zlevnění pojistného ostatním. Od nového sazebníku si Allianz slibuje větší motivaci pro bezpečnější provoz na silnicích. "Čas od času se nějaká pojistná událost přihodí každému, ale asi pět procent notorických škodičů představuje pro své okolí opravdu velké nebezpečí," dodal Strnad.

Motorista, který přichází do Allianz pojišťovny s bonusem za jízdu bez nehody, už nemusí nic dokládat či podepisovat, neboť přehled o jeho historii pojištění si Allianz ověří prostřednictvím databáze škod, vedené v České kanceláři pojistitelů (ČKP). Zatímco například čtyřicetiletého Pražana, který nikdy nehavaroval, vyšlo povinné ručení za Škodu Octavii 1,9 na 4216 korun, nyní nově zaplatí pouze 3414 Kč.

Strnad upozornil na to, že ceny povinného ručení byly nejvýše v letech 2007 a 2008. V roce 2009 klesly o zhruba osm procent a loni proti roku 2008 o více než 20 procent. "Tato strategie není dlouhodobě udržitelná, nynější krok nám umožní, že nebudeme muset v příštích letech povinné ručení skokově zdražovat," podotkl Strnad.

Kooperativa je podle mluvčího Milana Káni také jednou z pojišťoven, které důsledně uplatňují přidělování malusů řidičům, kteří způsobí škodu. Takoví motoristé tak musí platit násobně vyšší pojistné, než je základní sazba. "A v tom budeme i nadále pokračovat," poznamenal mluvčí. U České podnikatelské pojišťovny činí maximální malus 150 procent.

Česká pojišťovna v povinném ručení vždy důsledně uplatňovala bonus i malus, řekl mluvčí ČP Tomáš Zavoral. Pokud by jej důsledně neuplatňovala, byli by nespravedlivě znevýhodněni dobří řidiči jezdící bez nehod, doplnil. Česká pojišťovna podle něj již déle než rok při sjednávání povinného ručení aktivně využívá databázi ČKP.

Počet vozů pojištěných v rámci pojištění odpovědnosti za provoz motorových vozidel, takzvaného povinného ručení, stoupl v loňském roce o 123.000 na 6,633 milionu aut. Pojišťovně Allianz přibylo 53.000 vozidel na 667.000. Od října 2010 začala nabízet povinné ručení zohledňující riziko, jehož se vlastník vozidla nejvíce obává.

Povinné ručení poskytuje nyní 14 pojišťoven. Většina z nich sazby takzvaně segmentuje, tedy je stanovuje podle věku a místa bydliště řidiče, stáří vozidla, objemu a výkonu motoru nebo dalších kritérií. Pojišťovny nabízejí svým klientům čím dál víc možností připojištění k povinnému ručení, nabízejí též různé slevy. Srovnání jednotlivých produktů pojišťoven je tak obtížné.