Hospodářské noviny tento týden sledují vývoj cen u vybraných čerpacích stanic. Ceny z neděle na pondělí zůstaly u pěti sledovaných benzinek stejné, také proto, že snímky z pondělí byly foceny před osmou hodinou ranní. Jak a zda vůbec se ceny během pondělí změnily, bude zřejmé z úterních fotografií.
Nejčastěji právě od úterý se na pumpy zaváží benzín a nafta podle nových cen, kalkulovaných z průměru za předchozí týden na rotterdamské burze, aktuálního kurzu koruny k dolaru (v Rotterdamu se obchoduje v dolarech za tunu a cena je rozhodující pro celou Evropu) a marží tuzemských distributorů.
Konkrétně v nynějším případě vzrostla například cena benzínu na burze od minulého pondělí do pátku o 50 dolarů na rekordních 1007 dolarů za tunu. Státy ve vnitrozemí si k tomu ještě připočítávají takzvanou inland – vnitrozemskou – prémii (cca 50 dolarů za tunu), která zohledňuje fakt, že přímořské rafinérie mají ropu z tankerů hned „po ruce“, ale vnitrozemské mají ještě vyšší náklady s přepravou. Distribuční marže českých velkoobchodníků se počítají řádově na desetníky z každého litru, samotné pumpy si pak připočítávají v současné době marži od zhruba jedné koruny výše.
Zhruba 60 procent celkové ceny litru paliva pro řidiče k tomu navíc tvoří daně – fixní spotřební daň (12,84 korun z litru benzínu a 10,95 korun z litru nafty) a dvacetiprocentní DPH, která činí dnes skoro šest korun.
Výsledkem je pro nejbližší dny očekávané zdražení zhruba o 40 haléřů za litr. V průměru oproti v neděli průměrným 33.99 korunám za litr benzínu a 33,35 korunám za litr nafty. Podstatnou roli ale hraje umístění čerpací stanice a konkurence v blízkém okolí. Ceny se tak liší oproti průměru, uváděného kartovou společností CCS ze zhruba 2200 pump v Česku, o plus mínus dvě koruny.
Pumpařské sítě denně sledují ceny konkurence a v dané lokalitě podle toho upravují svou cenu. Nejdražší jsou pumpy ve velkých městech a u dálnic, nejlacinější v regionech, malých městech. Jedny z nejnižších cen nabízejí pumpy u obchodních řetězců, které prodávají s téměř nulovou marží a prodej paliv jim slouží spíš k přilákání zákazníků do hypermarketu. Například Globus v Praze - Zličíně prodával benzín počátkem týdne za 32,90 korun a naftu o desetník laciněji.
Podezřele levné benzinky Tank Ono
Kontroverzním unikátem v Česku je 26 pump sítě Tank Ono, které prodávají bez rozdílu na umístění za jednotnou a nevídaně nízkou cenu. Počátkem týdne Natural 95 i naftu za 31,50 korun. Konkurenční petrolejáři podezírají Tank Ono, že nakupuje výhodně lacinější paliva od daňových podvodníků, to ale nikdo majitelům této sítě nikdy nedokázal. Ti tvrdí, že nízké ceny dosahují díky výhodným nákupům (včetně dovozu), prodeji velkého množství litrů a nízkých marží.
O tom, jak rychle daná pumpa změní své ceny, rozhodují její zásoby dříve nakoupeného benzínu a nafty. Tedy velikost podzemních nádrží a denní objem prodeje. Většinou se jedná zhruba o dva dny, vytížené pumpy jsou svými distributory zásobovány denně.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist