Ekonomické následky japonského zemětřesení se šíří Asií. Automobilky v Thajsku snížily výrobu, korejským výrobcům elektroniky hrozí nedostatek klíčových komponentů a tisíce Japonců zrušily výlety na Tchaj-wan. Nákupní panika vyhnala vzhůru ceny fotoaparátů v Číně a politici v Indii se připravují na zdražení ropy.

Japonsko pokračuje v odstraňování následků ničivého zemětřesení a vlny tsunami a potýká se s problémy v poškozené jaderné elektrárně Fukušima 1. Odhaduje se, že neštěstí připravilo o život přes 10 tisíc lidí a statisíce dalších o střechu nad hlavou.

Japonsko i Čína mohou v reakci na rozsáhlé přírodní neštěstí přijít o pozici výrobních základen. Nadnárodní firmy teď mají další důvod zbavit se závislosti na několika výrobních regionech a zajistit si dodavatele napříč různými státy.

Jižní Korea se otřásla jako první

"Již před japonským neštěstím tu bylo tušení, že se mnohé nadnárodní skupiny staly příliš závislými na jednom zdroji produkce," uvedl šéf asijských ekonomických analýz banky HSBC Frederic Neumann. Podle něj se trend diverzifikovat zdroje dotkne nejen Japonska, ale i Číny, kam se výroba také značně koncentrovala.

Jižní Korea, která je sama výrobní základnou, se po neštěstí Japonců otřásla jako jedna z prvních. Automobilku Ssangyong Motor kvůli nedostatku komponentů čeká omezování výroby, podobně jsou ve složité situaci výrobci elektroniky Samsung a Hynix, kteří 50 až 60 procent destiček do čipů kupují od japonské Shin-Etsu Chemical. Ta musela dva poničené závody zavřít a v dalších jí produkce klesla kvůli výpadkům dodávek elektřiny.

Samsung Heavy Industries kupuje na svou výstavbu lodí 30 až 40 procent velkých kovových plátů v Japonsku. Podnik uvedl, že bude muset zvýšit objednávky u korejských a čínských dodavatelů.

Na Tchaj-wanu pravděpodobně klesnou ve druhém čtvrtletí zisky elektronických firem, právě kvůli výpadkům v zásobování komponenty z Japonska.

Ekonomové: Dopad na regionální růst nebude vážný

Čínské firmy se již začaly poohlížet po nových odbytištích, když jejich export do Japonska dosahuje ročně kolem sta miliard dolarů. Mnozí výrobci se v Číně opírají o zásoby dovezených komponentů, jejich nedostatek a nárůst cen však hrozí společnostem, které jsou závislé na vyspělé japonské elektronice a autodílech.

Ekonomové přesto říkají, že dopad japonského neštěstí na regionální ekonomický růst nebude vážný, když země loni přišla o pozici druhé největší ekonomiky světa a zařadila se za Čínu.

"Japonsko je stále významné, má ale mnohem menší díl světového ekonomického koláče a klesl jeho význam v globálním dodavatelském řetězci než v historii," uvedl hlavní ekonom Moody's Analytics Mark Zandi. Připomíná, že příspěvek Japonska do asijského hospodářského růstu byl za posledních pět let téměř nulový.

Automobilka Nissan Motor obnoví v omezené míře provoz v pěti japonských závodech v pondělí. Společnost podle nedělní zprávy předpokládá, že výrobu aut spustí během týdne.

Čína se proti tomu na světovém hospodářském růstu podílí 20 procenty. A spotřebitelé ve Spojených státech jsou pro ekonomický růst světa zhruba dvakrát důležitější než celá japonská ekonomika, napsala s odkazem na analytiky UBS agentura AP.