Ceny japonských akcií dnes prudce vzrostly a k růstu jim pomohly především zprávy o relativně úspěšném postupu prací na odstraňování jaderné havárie v elektrárně Fukušima. Index Nikkei tak posílil o 4,36 procenta na 9 608 bodů. Stále je ale zhruba 7,5 procenta pod úrovní, na které byl 11. března, kdy Japonsko zasáhlo ničivé zemětřesení.
V úterý se na japonském akciovém trhu dařilo hlavně firmě TEPCO, která provozuje jadernou elektrárnu Fukušima, a během minulého týdne zažily její akcie prudké propady. V úterý ale dokazala ztráty alespoň částečně smazat, když tento titul posílil zhruba o 16 procent. Investoři ocenili hlavně to, že se zaměstnancům firmy podařilo k problémovému reaktoru zavést elektrické kabely a díky něm teď můžou přehřáté palivové tyče chladit studenou vodou.
Dalším silně růstovým titulem byl výrobce elektroniky Toshiba. Firma si dokázala polepšit o téměř 13 procent, když oznámila, že za loňský fiskální rok končící 31. března vyplatí dividendu v minimální výši 2 jeny na akcii. Toshiba minulé 3 roky dividendy nevyplácela. Firma se k tomuto kroku rozhodla, protože splní své ekonomické cíle. Zemětřesení sice částečně omezilo její produkci, ale na její příjmy podle vyjádření zástupců firmy nebude mít zásadní vliv.
Jen bude pod přísným dohledem
Na devizových trzích se znovu zvyšoval kurz japonského jenu vůči dolaru, ale měna zůstala nad hranicí 80 jenů za dolar. Minulý týden, když vrcholila panika, kurz jenu vůči dolaru vystoupal až k 76 jenům. Tento skokový růst si vynutil první koordinovanou intervenci centrálních bank zemí G7 od roku 2000. Analytici odhadují, že banky na intervenci vynaložily 30 až 35 miliard dolarů (517 až 603 miliard Kč). Japonsko by totiž silná domácí měna jako exportní zemi poškodila.
Japonský ministr financí Yoshihiko Noda tak v úterý po jednání vlády oznámil, že země bude sledovat vývoj jenu na trzích. ,,Budeme dál spolupracovat (se zeměmi G7) a pečlivě sledovat tržní pohyby jenu," sdělil novinářům Noda. Konkrétnější ale nebyl.
Japonské automobilky brzy obnoví výrobu
Japonské automobilky se po ničivém zemětřesení připravují na opětovné spuštění výroby. Odvětvoví analytici ale říkají, že se podniky budou ještě potýkat s výpadky dodávek elektřiny a v logistice s poničenými silnicemi, napsala dnes agentura AP.
Zemětřesení 11. března zastavilo výrobu firem, protože poničilo závody dodavatelů a elektrárny.
Výrobce aut Subaru, společnost Fuji Heavy Industries, ve středu spustí výrobu autodílů pro zahraniční produkci a ve čtvrtek začne vyrábět náhradní komponenty. Odstávku výroby ve svých pěti japonských závodech ale prodloužila do čtvrtka.
Největší světová automobilka Toyota Motor obnovila část výroby minulý týden. Dnes se rozhoduje, kdy obnoví výrobu ve svých 11 japonských továrnách, řekla její mluvčí.
Honda Motor odložila znovuzahájení výroby do středy a ještě nerozhodla, zda ji obnoví ve dvou závodech na auta a v jednom na motorky, uvedl mluvčí podniku. Nissan Motor a Mitsubishi Motors spustily některé závody s využitím zásob komponentů. Budou ale moci pokračovat, jen dokud zásoby vydrží.
Automobilky se snaží najít alternativní dodavatele autodílů. Na postiženém severovýchodu Japonska sídlí hlavně terciální dodavatelé komponentů, napsala AP.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist