Zatímco v době před ekonomickou krizí se bohatí manažeři předháněli v tom, kdo se pochlubí luxusnějším vlastním letadlem, privátní létání nyní zažívá nový fenomén.
Zejména firemní klientela přišla na chuť levnější variantě vlastnictví letounu, a sice koupí takzvaného podílu na letadle. Počet těchto zájemců loni vzrostl na dvojnásobek.
Takzvané dílčí (nebo také podílové) vlastnictví letadla, které například v USA funguje už více než dvacet let, v tuzemsku nabízejí pouze dvě letecké společnosti.
"Podstata spočívá v tom, že prodáváme letadla po dílech zákazníkům v závislosti na tom, kolik letových hodin budou v daném roce potřebovat. Veškeré starosti s létáním pak připadají na nás," přibližuje výhody podílového vlastnictví Vadim Horiszny, viceprezident společnosti NetJets Europe, která je jednou z firem nabízejících tuto službu v České republice.
Za nejmenší podíl na letadle u jeho společnosti, který klientovi umožňuje se strojem nalétat 25 letových hodin za rok, podílník zaplatí 125 tisíc dolarů.
Kromě podílového vlastnictví fungují v Česku i společnosti, které nabízejí privátní lety a nabízejí pronájem letounů. Někteří byznysmeni však mají ve svém vlastníctví svoj privátní stroje.
Jak hodně využívají Češi privátní létání? je to stále jen výsadou nejbohatších? Jaké letadlo z menších tryskáčů je nejlepší?
Na tyto a další otázky odpovídal kapitán Travel Service Petr Kukla, který létá jako dopravní pilot více než 10 let. U Travel Service létal na typech Boeing 737 a nyní jako kapitán létá na business jetech typu Cessna Citation Sovereign CL 680, které jsou určeny k provozování privátních letů.