Zatímco v době před ekonomickou krizí se bohatí manažeři předháněli v tom, kdo se pochlubí luxusnějším vlastním letadlem, privátní létání nyní zažívá nový fenomén.
Zejména firemní klientela přišla na chuť levnější variantě vlastnictví letounu, a sice koupí takzvaného podílu na letadle. Počet těchto zájemců loni vzrostl na dvojnásobek.
Takzvané dílčí (nebo také podílové) vlastnictví letadla, které například v USA funguje už více než dvacet let, v tuzemsku nabízejí pouze dvě letecké společnosti.
"Podstata spočívá v tom, že prodáváme letadla po dílech zákazníkům v závislosti na tom, kolik letových hodin budou v daném roce potřebovat. Veškeré starosti s létáním pak připadají na nás," přibližuje výhody podílového vlastnictví Vadim Horiszny, viceprezident společnosti NetJets Europe, která je jednou z firem nabízejících tuto službu v České republice.
Za nejmenší podíl na letadle u jeho společnosti, který klientovi umožňuje se strojem nalétat 25 letových hodin za rok, podílník zaplatí 125 tisíc dolarů.
Kromě podílového vlastnictví fungují v Česku i společnosti, které nabízejí privátní lety a nabízejí pronájem letounů. Někteří byznysmeni však mají ve svém vlastníctví svoj privátní stroje.
Jak hodně využívají Češi privátní létání? je to stále jen výsadou nejbohatších? Jaké letadlo z menších tryskáčů je nejlepší?
Na tyto a další otázky odpovídal kapitán Travel Service Petr Kukla, který létá jako dopravní pilot více než 10 let. U Travel Service létal na typech Boeing 737 a nyní jako kapitán létá na business jetech typu Cessna Citation Sovereign CL 680, které jsou určeny k provozování privátních letů.
Online rozhovor
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist