Zatímco v době před ekonomickou krizí se bohatí manažeři předháněli v tom, kdo se pochlubí luxusnějším vlastním letadlem, privátní létání nyní zažívá nový fenomén.

Zejména firemní klientela přišla na chuť levnější variantě vlastnictví letounu, a sice koupí takzvaného podílu na letadle. Počet těchto zájemců loni vzrostl na dvojnásobek.

Takzvané dílčí (nebo také podílové) vlastnictví letadla, které například v USA funguje už více než dvacet let, v tuzemsku nabízejí pouze dvě letecké společnosti.

"Podstata spočívá v tom, že prodáváme letadla po dílech zákazníkům v závislosti na tom, kolik letových hodin budou v daném roce potřebovat. Veškeré starosti s létáním pak připadají na nás," přibližuje výhody podílového vlastnictví Vadim Horiszny, viceprezident společnosti NetJets Europe, která je jednou z firem nabízejících tuto službu v České republice.

Za nejmenší podíl na letadle u jeho společnosti, který klientovi umožňuje se strojem nalétat 25 letových hodin za rok, podílník zaplatí 125 tisíc dolarů.

Kromě podílového vlastnictví fungují v Česku i společnosti, které nabízejí privátní lety a nabízejí pronájem letounů. Někteří byznysmeni však mají ve svém vlastníctví svoj privátní stroje.

Jak hodně využívají Češi privátní létání? je to stále jen výsadou nejbohatších? Jaké letadlo z menších tryskáčů je nejlepší? 

Na tyto a další otázky odpovídal kapitán Travel Service Petr Kukla, který létá jako dopravní pilot více než 10 let. U Travel Service létal na typech Boeing 737 a nyní jako kapitán létá na business jetech typu Cessna Citation Sovereign CL 680, které jsou určeny k provozování privátních letů.

Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
Daniel
Dobrý den. Je lepší létat s Boeingy, nebo s bohatými manažery? Děkuji.
Hezké odpoledne, Danieli, pokud se ptáte na techniku pilotáže, oba stroje jsou na podobné technické úrovni a nevidím v tom kromě velikosti letounu žádný rozdíl. Jediným rozdílem je životní styl -pilot business jetu tráví více času mimo domov a zůstává s letadlem na pobytech (min.rok to činilo u mě až 6 měsíců z roku).
Petr Kukla
Tereza
kolik bere pilot velských dopravních letadel (např. 737) a kolik pilot business jetů? je v tom rozdíl? jak velký? pokud nechcete mluvit přímo o vašem platu, tak to nějak zprůměrujte. :-) hezký den. T.
Hezký den, Terezo, u naší společnosti výrazný rozdíl v platech pilotů není. Výše platu je odpovídající jeho zodpovědnosti.
Petr Kukla
J. Horný
Jaké letadlo z menších tryskáčů je nejlepší a proč?
Hezké odpoledne, pane Horký, na tuto obecnou otázku se velmi těžko odpovídá. Menší letadla jsou určena na kratší tratě, samozřejmě, že čím větší letadlo, tím dražší provoz a pořizovací cena letounu.
Petr Kukla
Nikuška
Je pravda, co se říká (že spolu spí)o svobodných letuškách a pilotech, co musí zůstávat přes noc na hotelech v zahraničí? Chtěla bych být letuška a mamka mi to kvůli tomu nechce dovolit. :(
Hezké odpoledne, Nikuško, vztahy na pracovištích, i v leteckých společnostech, jsou obdobné jako v jiných oborech a pamatujte si, že maminka má vždy pravdu:-o)
Petr Kukla
Petr
Zdravím. Můžu se zeptat na průměrný roční nálet pilotů malých proudových letadel? Mám nějaké informace typu jedna paní povídala a docela mě to zklamalo. Co jsem slyšel, tak u "menšího" létání se dostanete do zajímavých destinací, létání není takový stereotyp jako mají kolegové od větších strojů a s letadly je více legrace. Na druhou stranu se nalétá mnohem méně hodin než na větších letounech, doma trávíte mnohem méně času (zůstáváte s klientem v destinaci po celou dobu jeho pobytu), kvůli neexistenci dlouhodobého plánování si nejste schopní naplánovat osobní život a co si budeme povídat, musíte snášet manýry některých klientů. Mohl byste potvrdit nebo vyvrátit moje "zaručené" informace? Za pár měsíců dokončím IFR a CPL a budu řešit problém kam dál (věřím ve zlepšení situace na trhu práce v letectví). A létání s malými proudovými letadly mě opravdu moc láká.
Hezké odpoledne, Petře, co se týče náletu, u naší společnosti je nálet na business jetu asi o 20% nižší než nálet např. na boeingu. Konkrétně u mě činil nálet minulý rok 650 hodin. S Vašim komnetářem jinak souhlasím. Přeji hodně úspěchů.
Petr Kukla
F. N.
Jaké přetížení zvládáte s Cessna Citation Sovereign CL 680? Co na to říká posádka?
Hezké odpoledne, F.N., přetížení je omezeno letovou obálkou(konkrétně CE 680 má omezení +2,2 G), jejíž hranice se nesmí překročit. Létáme tak, aby se cestující cítili co nejlépe a přetížení vnímali co nejméně.
Petr Kukla
winky
zdravim. mate nejakou zajimavou/veselou historku z letani? myslim neco jako nouzove pristani, podtlak v kabine, pozar na palube a tak. :-)
Hezký den, Winky, všechny situace, co jste jmenoval, nepatří rozhodně k veselým historkám a stávají se opravdu velmi vyjímečně. Mohu ale potvrdit, že mnoho veselých žážitků jsem prožil,ale to by bylo na dlouhé vyprávění....
Petr Kukla
mr. trdllo
jaké jsou požadavky na pilota? čím musí dopravní pilot projít (výcvik, škola, atd.) a kolik to stojí a kolik si pak pilot za rok vydělá?
Hezký den, mr. trdlo, minimálním požadavkem je získání průkazu obchodního pilota s dopravní doložkou, min. nálet 200 hodin, kvalifikace létání podle přístrojů (toto říká zákon). Abyste splnil předpoklady stát se pilotem u Travel Service na business jetu, musíte mít nalétáno min. 1500 hodin. Základní výcvik Vás může stát statisíce - přes 1 mil.Kč.
Petr Kukla
Ota Stech
Po osobních zkušenostech mám dojem,že na společenské úrovni bývají během letu jen piloti a letušky?Jaký je na to pohled z kokpitu?
Hezké odpoledne, Oto, asi jsem měl štěstím, ale zatím mám jen příjemnou zkušenost. Ale chápu, že ne všichni cestující se umí chovat.
Petr Kukla
Filip
Dobrý den, setkal jste se sám s nebezpečím vyvolaným jevem coffin corner? Děkuji.
Hezký den, Filipe, u stroje, na kterém momentálně létám, je skoro nemožné se s tím setkat díky aerodynamice našeho křídla. Na Boeingu 737 to možné je, pokud hmotnost letounu je vysoká a stroj letí ve vysokých hladinách a přidá-li se k tomu turbulence.
Petr Kukla
JakUb
Dobrý den, jak je to se zaoceanskými lety - není problém u většiny malých business jet letadel příliš malý dolet třeba na cestu do USA?
Hezký den, Jakube, náš Citation Sovereign létá běžně do USA, New York s jedním mezipřistáním na Keflavíku.
Petr Kukla
Marian
Dobry den, moze sa v sucasnej dobe stat pilotom dopravneho lietadla aj clovek ktory nema vysoku letecku skolu? Niekde som cital ze letecke spolocnosti budu zamestnavat uz len pilotov s leteckou vysokou skolou.
Hezký den, Mariane, pokud splníte požadavky na dopravního pilota, můžete se jím stát, aniž byste vystudoval vysokou školu.
Petr Kukla
Marek
Dobrý den. Zajímalo by mě, jestli jsou menší letadla obecně bezpečnější než ta velká? Má tady třeba každý z pasažérů padák, když jich je řádově méně než v tom velkém? Pokud ano, snad jste na tom podobně:)
Hezký den, Marku, všechna dopravní letadla jsou stejně bezpečná. Padáky v dopravních letadlech nejsou.
Petr Kukla
Jirik
Dobry den, jaky je rozdil co se tyce krizovych situaci (mam na mysli hlavne zpusobene pocasim)? Je lepsi pri silnem vetru/turbulence/bourka male nebo velke letadlo? Je rozdil v max. sile vetru povolene pro pristani atdp.? Dekuji
Hezké odpoledne, Jiříku, rozdíly mezi velkým a malým dopravním letadlem nejsou. Bouřce se musí vyhnout jak velké Jumbo, tak malá Cessna.
Petr Kukla
Martin
Dobry den, jakou cast letu tvori priblizne soukrome letani netykajici se byznysu a jaky nejbizardnejsi(ve smyslu doletet pro cerstve kvetiny, psa atp.) let jste absolvoval?
Hezký den, Martine, z vlastní zkušenosti zhruba 50% tvoří cesty za bysinessem a 50% na dovolenou. K druhé otázce, jeden let jsem absolvoval za účelem dovozu čerstvých krevet pro večerní party.
Petr Kukla
Trouba
Mate s sebou na vazce padaky kdyby se unavila ? Muzete na ni letet pres ocean ? A kecaji vam nekdy pupci do pilotaze jako polakum u Smolenska ? Jsou na tyto stroje simulatory a kde ?
Tomáš Gola
Dobrý den. Jaké jsou požadavky na zdravotní stav pro zájemce, který by chtěl být pilotem. Vadí ploché nohy, skolioza nebo 1 dioptrie (korekce kontaktními čočkami)? Děkuji za odpověď.
Hezký den, pane Golo, požadavky na zdravotní stav jsou jasně definované (splňuje je prům. zdravý člověk). Pokud uvažujete o kariéře pilota, doporučuji projít prohlídkou na Ústavu leteckého zdravotnictví.
Petr Kukla
Ondrej
Dobrý den, létáte i bezmotorově (větroně, PG, PPG, HG apod.) ? Jakou vidíte do budoucna perspektivu vývoje pracovní nabídky pro ATPL? Děkuji
Hezký den, Ondřeji, na bezmotorové létání nemám mnoho času, ale přemýšlím, že bych někdy začal.Pokud opravdu chcete být dopravním pilotem, tak pro to udělejte vše.
Petr Kukla
Lukáš Beneš
Dobrý den pane Kukulo, chtěl bych se zeptat s kolika piloty se střídáte na palubě letadla. V případě, že se strojem létáte Vy sám, tak jak často létáte a jak to nese Vaše rodina. Máte možnost vzít ji také někdy do letadla v případě letu do nějaké exotické destinace? Jak je to vlastně v případě čekání na klienta. Musíte být v zahraničí stále na hotelu a na telefonu.
Hezký den, pane Beneši, posádka je vždy dvoučlenná. Co se týče rodiny, vzhledem k tomu, že trávím hodně času mimo domov, rodinný život tak není úplně standardní. Ano, pokud jsme ve službě, tak v zahraničí trávíme čas na hotelu a jsme stále na telefonu.
Petr Kukla

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist