Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) vypíše do dvou až tří měsíců zakázku na stavbu koridoru z Rokycan do Plzně. Předpokládaná suma se blíží 8,5 miliardy korun bez DPH, správa proto stavbu označuje za zakázku desetiletí. Jako první s informací přišly deníky E15 a MF Dnes.

Podle Hally si podobně vysoké náklady v minulosti vyžádala pouze výstavba Nového spojení v Praze, což je estakáda mostů a tunelů pod vrchem Vítkovem. Největší pražskou železniční stavbu za posledních téměř 30 let budovalo sdružení stavebních firem pod vedením Skansky. Sdružení vyhrálo soutěž v roce 2004. Běžné zakázky se pohybují kolem tří až čtyř miliard korun.

Koridor má několik nej

Nové koleje z Rokycan do Plzně budou oproti obvyklým přestavbám koridorů výjimečné, neboť povedou ve zcela nové stopě. Na trase také vznikne tunel, který s délkou přes čtyři kilometry bude nejdelším v Česku. Původně správa počítala s náklady o více než miliardu vyššími, v rámci hledání úspor a přehodnocení projektů ale zřejmě ušetří.

Podle vyjádření Hally se úspory našly hlavně u požadavků Hasičského záchranného sboru v oblasti požárního bezpečnostního řešení tunelu Ejpovice. Tunel ale i tak splňuje všechna bezpečnostní kritéria. Další úspory vzešly s úpravou cen prací a materiálu.

Úsek, s jehož dokončením SŽDC počítá do konce roku 2015, značně přispěje ke zrychlení cesty z Prahy do Plzně, která dříve trvala zhruba 2 hodiny. ,,Cesta bude trvat něco málo přes hodinu," sdělil serveru iHNed.cz Halla. Vlaky totiž přestanou jezdit údolím Berounky a mezi Rokycany a Plzní pro ně bude povolená rychlost až 160 kilometrů za hodinu. Na ostatních úsecích je to většinou 125 kilometrů za hodinu.

Vizualizace  modernizace trati Rokycany - Plzeň

Pro přehrávání video souborů potřebujete mít zapnutý JavaScript a nainstalovaný Flash Player.

Chystají se i další zakázky

K dalším velkým připravovaným zakázkám patří letos modernizace průjezdu Plzní, která si vyžádá zhruba 1,5 miliardy korun, nebo rekonstrukce Střelenského tunelu u hranic se Slovenskem za 400 milionů korun. K největším letošním akcím patří také například rekonstrukce nádraží v Českých Budějovicích a návazné trati do Nemanic za 700 milionů korun, která začala počátkem února.

Správa železniční dopravní cesty má v letošním rozpočtu na nové investice 15 miliard korun, loni to bylo 12,5 miliardy korun. Naopak na opravy a údržbu kolejí se suma meziročně o miliardu snížila, v rozpočtu je připraveno 7,4 miliardy korun.

Státní SŽDC nyní v tuzemsku spravuje síť železničních tratí, v polovině roku má od Českých drah převzít také řízení provozu na železnici. V současnosti zaměstnává přibližně 9500 lidí, po začlenění výpravčích, signalistů, hláskařů a jiných zaměstnanců řízení provozu z Českých drah se jejich počet zhruba zdvojnásobí.