Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) vypíše do dvou až tří měsíců zakázku na stavbu koridoru z Rokycan do Plzně. Předpokládaná suma se blíží 8,5 miliardy korun bez DPH, správa proto stavbu označuje za zakázku desetiletí. Jako první s informací přišly deníky E15 a MF Dnes.

Podle Hally si podobně vysoké náklady v minulosti vyžádala pouze výstavba Nového spojení v Praze, což je estakáda mostů a tunelů pod vrchem Vítkovem. Největší pražskou železniční stavbu za posledních téměř 30 let budovalo sdružení stavebních firem pod vedením Skansky. Sdružení vyhrálo soutěž v roce 2004. Běžné zakázky se pohybují kolem tří až čtyř miliard korun.

Koridor má několik nej

Nové koleje z Rokycan do Plzně budou oproti obvyklým přestavbám koridorů výjimečné, neboť povedou ve zcela nové stopě. Na trase také vznikne tunel, který s délkou přes čtyři kilometry bude nejdelším v Česku. Původně správa počítala s náklady o více než miliardu vyššími, v rámci hledání úspor a přehodnocení projektů ale zřejmě ušetří.

Podle vyjádření Hally se úspory našly hlavně u požadavků Hasičského záchranného sboru v oblasti požárního bezpečnostního řešení tunelu Ejpovice. Tunel ale i tak splňuje všechna bezpečnostní kritéria. Další úspory vzešly s úpravou cen prací a materiálu.

Úsek, s jehož dokončením SŽDC počítá do konce roku 2015, značně přispěje ke zrychlení cesty z Prahy do Plzně, která dříve trvala zhruba 2 hodiny. ,,Cesta bude trvat něco málo přes hodinu," sdělil serveru iHNed.cz Halla. Vlaky totiž přestanou jezdit údolím Berounky a mezi Rokycany a Plzní pro ně bude povolená rychlost až 160 kilometrů za hodinu. Na ostatních úsecích je to většinou 125 kilometrů za hodinu.

Vizualizace  modernizace trati Rokycany - Plzeň

Pro přehrávání video souborů potřebujete mít zapnutý JavaScript a nainstalovaný Flash Player.

Chystají se i další zakázky

K dalším velkým připravovaným zakázkám patří letos modernizace průjezdu Plzní, která si vyžádá zhruba 1,5 miliardy korun, nebo rekonstrukce Střelenského tunelu u hranic se Slovenskem za 400 milionů korun. K největším letošním akcím patří také například rekonstrukce nádraží v Českých Budějovicích a návazné trati do Nemanic za 700 milionů korun, která začala počátkem února.

Správa železniční dopravní cesty má v letošním rozpočtu na nové investice 15 miliard korun, loni to bylo 12,5 miliardy korun. Naopak na opravy a údržbu kolejí se suma meziročně o miliardu snížila, v rozpočtu je připraveno 7,4 miliardy korun.

Státní SŽDC nyní v tuzemsku spravuje síť železničních tratí, v polovině roku má od Českých drah převzít také řízení provozu na železnici. V současnosti zaměstnává přibližně 9500 lidí, po začlenění výpravčích, signalistů, hláskařů a jiných zaměstnanců řízení provozu z Českých drah se jejich počet zhruba zdvojnásobí.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist