Největší japonské i světové automobilce Toyota Motor klesl ve fiskálním čtvrtém čtvrtletí provozní zisk o 52 procent na 46,1 miliardy jenů (9,6 miliardy Kč). Firma rovněž oznámila, že neposkytne výhled na nový fiskální rok, protože zatím nedokázala vypočítat dopad přerušení výroby po březnovém zemětřesení na hospodaření.
Toyotu tak letos čeká další obtížný rok kvůli nedostatku součástek po zemětřesení. Automobilka čekala, že se jí podaří výrazně oživit po problémech se svoláváním vozů ke kontrole.
Výsledky výrazně zaostaly za očekáváním analytiků dotazovaných agenturou Reuters, kteří v průměru čekali zisk za tři měsíce do konce března 94,6 miliardy jenů. Čistý zisk, který zahrnuje i výsledky operací v Číně, se snížil o 77 procent na 25,4 miliardy JPY.
Ničivé zemětřesení v březnu poškodilo továrny na výrobu automobilových součástek v severovýchodní části Japonska. Nedostatek součástek pak spolu s výpadky elektřiny přiměl všechny japonské automobilky k přerušení či omezení produkce v domácích montážních továrnách. Domácí závody Toyoty nyní pracují na poloviční výkon.
GM se vrací na špici světových automobilek - čtěte ZDE
Musíte vidět: Automobilky se snaží v Šanghaji ohromit "čínskými" modely - čtěte ZDE
Toyota již dříve uvedla, že by se její výroba měla vrátit k normálu v listopadu nebo v prosinci. Ve středu dodala, že oživení výroby zřejmě bude rychlejší, než původně čekala, ale pouze zhruba o měsíc. Popřela tak zprávy z tisku, že by se k normálu mohla vrátit již o tři měsíce dříve, napsaly agentury AP a Reuters.
Server BBC upozorňuje, že Toyotu by kvůli současným problémům mohla na pozici světové jedničky vystřídat americká automobilka General Motors. Té se dva roky poté, co ji musela zachraňovat americká vláda, opět začalo dařit. Automobilka oznámila, že plánuje investovat 2 miliardy dolarů v osmi amerických státech a vytvořit stovky pracovních míst. Lepší prodeje a tržby oznámil také Ford a do černých čísel se po čase vrátila i třetí největší americká automobilka Chrysler.
Automobilkám pomáhá významný růst poptávky po automobilech v Číně, Indii a dalších zemích Asie, která zaznamenává rychlý hospodářský růst. Zde se střetávají s tvrdou konkurencí jihokorejských a evropských automobilek. Velmi dobrých výsledky prodejů v Asii dosáhla v minulém roce také Škoda.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist