Telefónica O2 Czech Republic ve čtvrtek odhalila výsledky hospodaření za první kvartál tohoto roku. Firma bojuje s vysokou konkurencí, a čistý zisk se jí tak v prvním čtvrtletí tohoto roku meziročně propadnul o 13,5 procenta. Firma jako důvo uvádí zejména nižší provozní zisk OIBDA a vyšší odpisy hmotných a nehmotných aktiv.

Výsledky zahrnují i aktivity dceřiných společností jako jsou například Telefónica O2 Slovakia a Telefónica O2 Business Solutions.

,,Naše výsledky za první čtvrtletí roku 2011 jasně odrážejí náročné prostředí, ve kterém se pohybujeme  a jehož svědkem jsme byli již v minulém roce. V našem podnikání nadále čelíme silné konkurenci. Kromě toho regulatorní opatření a pomalé oživení spotřeby našich zákazníků ovlivňují zejména výnosy v mobilním segmentu," zdůvodnil Jesús Pérez de Uriguen, 1. místopředseda představenstva a ředitel pro finance společnosti Telefónica O2 Czech Republic.

Mzdové náklady firmě klesly o 10,3 procenta

V prvním čtvrtletí pokračovala firma ve snižování provozních nákladů s cílem kompenzovat pokles výnosů.  Přes nárůst komerčních aktivit zejména v oblasti mobilního vysokorychlostního internetu poklesly konsolidované provozní náklady meziročně o 4,9 procenta na 7,8 miliardy korun. Mzdové náklady firmy pak klesly o více než desetinu.

Výnosy z podnikání v segmentu pevných linek klesly v prvním čtvrtletí o 8,3 procenta na 5,64 miliardy korun. Celkový počet pevných linek se snížil na 1,64 milionu, tedy o téměř šest procent. To je ale o desetinu menší pokles, než loni. Hlasový provoz klesl o 13,6 procenta na 414 milionů minut. Počet přípojek internetu přes ADSL se naopak zvýšil o 11,5 procenta na 829.000 připojení.

Telefónice odchází mobilní zákazníci

V mobilní síti firmě meziročně klesl počet klientů o 2,5 procenta na 4,827 milionu. Snížení způsobil zejména úbytek uživatelů předplacených služeb a také jednorázový pokles klientské báze o 111.000 lidí v loňském druhém čtvrtletí. Počet smluvních zákazníků vzrostl meziročně o 1,5 procenta na 2,9 milionu. Průměrný měsíční výnos na zákazníka klesl o 7,6 procenta na 424,5 korun. Výnosy z mobilního podnikání se snížily o 8,6 procenta na 6,42 miliardy korun.

 

Slovenská mobilní dceřiná společnost zvýšila počet klientů o 47 procent na 948.000. Výnosy ze zvýšily o 53,5 procenta na 34,6 milionu eur (zhruba 839 milionů korun).

Celkové konsolidované investice skupiny stouply o téměř čtyři procenta na 1,13 miliardy korun. Investice směřovaly do rozšiřování pokrytí vysokorychlostní mobilní sítí 3G a do zavádění technologie VDSL pro zrychlení pevného internetu.

Firma zároveň potvrdila své očekávání pro letošní rok, kdy čeká pokles provozního zisku o jedno až pět procent a investice 5,7 miliardy korun.

 

Výsledky Telefóniky O2 pro IHNED.cz zhodnotil analytik Tomáš Tomčány z Patria Finance.

1/ Jak obecně hodnotíte výsledky Telefóniky O2 Czech Republic?

 Celkově výsledky hodnotíme neutrálně a neočekáváme výraznou reakci na výsledky. Akcie budou i nadále podporovány 40korunovou dividendou na akcii.

2/ Firma se snažila snížit náklady, což se jí podařilo. Mzdové náklady klesly meziročně o desetinu. V optimalizaci nákladů chce pokračovat dál. Jaký k tomu má ale jště prostor?

Možný prostor je jedině u mzdových nákladů. Výsledkem restrukturalizace bude zřejmě další snižování počtu pracovníků. Loni společnost snížila počet zaměstnanců o 8 procent, letos by mohl počet klesnout o zhruba 3-5 procent.

3/ Telefónice O2 klesá počet zákazníků v mobilním segmentu. Čím je to způsobeno a jak daří se firmě oslovovat zákazníky v ostatních segmentech?

Je to způsobeno částečně konkurenčním prostředím a také pokračující optimalizaci spotřeby zákazníků. Společnosti se daří oslovovat nové klienty v segmentu fixního broadbandu, avšak tržní podíl v segmentu fixního broadbandu zůstává zhruba stejný.

4/ Jaký je Váš výhled hospodaření Telefóniky O2 pro další období?

Očekáváme, že tempo poklesu tržeb by se mělo přibrzdit v dalších čtvrtletích. Hlavní faktory poklesu tržeb zůstanou stejné jako v 1Q11.V mobilním segmentu ovlivní hospodaření snížení mobilních propojovacích poplatků regulátorem, optimalizace spotřeby zákazníků a konkurenční prostředí. Ve fixním segmentu očekáváme pokles výnosů z tradičního přístupu, nižší by měly být i výnosy z IT služeb, především z důvodu nižších vládních objednávek. Naopak, u výnosů z vysokorychlostního přístupu očekáváme mírný nárůst.

 

 

Hospodářské výsledky Telefóniky O2

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist