Středoevropská investiční skupina Penta chce koupit polského nákladního železničního dopravce PKP Cargo, kterého prodávají Polské státní dráhy (PKP). Ty prodávají 50 procent plus jednu akcii své dceřiné společnosti PKP Cargo.
S odvoláním na nejmenovaný zdroj o tom píše páteční vydání listu Rzeczpospolita. Mluvčí Penty Martin Danko ČTK bez dalších podrobností potvrdil, že Penta zájem o PKP Cargo má. Už ve čtvrtek svůj zájem o druhou největší firmu na trhu nákladní železniční dopravy v EU potvrdily České dráhy.
Podle deníku Rzeczpospolita předběžnou nabídku ke koupi tohoto balíku podala také francouzská železniční společnost SNCF nebo fondy CVC Capital Parnters, Bridgepoint a Oak Tree.Podle mluvčího PKP Lukasze Kurpiewského se do této privatizace přihlásilo více než deset zájemců.
"Na přelomu května a června vybrané firmy pozveme, aby provedly hloubkovou prověrku PKP Cargo," uvedl Kurpiewski. Odbory z této společnosti, která v posledních letech prošla restrukturalizací, se s jejím vedením do té doby chtějí domluvit na garanci pracovních míst.
Dvojka v železniční dopravě
Po ztrátě skoro půl miliardy zlotých v roce 2009 společnost PKP Cargo loni hospodařila se ziskem téměř 62 milionů zlotých (385 milionu korun).
Firma, která je po německé DB Schenker evropskou dvojkou v oboru nákladní železniční dopravy, chce, aby letos zisk překročil stomilionovou hranici. Podle odborníků z branže je hodnota společnosti nejméně 3,5 miliardy zlotých.
Penta se v Polsku zajímá také o varšavskou firmu SPEC, provozovatele největší teplovodní sítě v Evropské unii, i o polský majetek společnosti Vattenfall, který Švédové kvůli odchodu z tohoto trhu plánují prodat.
Chtěla by koupit i koksovnu Victoria ve Walbrzychu, nicméně exkluzivitu pro jednání minulý týden získal německý ThyssenKrupp MinEnergy. Pentě už patří síť lékáren Dr. Max nebo Okna Rabień.
Česko polský dopravce?
O spojení českého a poslkého dopravce má delší dobu zájem i česká vláda. Již na loni na podzim o propojení mluvili i premiéři obou zemí Per Nečas a Donald Tusk. "Na české i polské straně vznikla pracovní skupina, která se možným spojením zabývá," řekl v lednu Mf Dnes náměstek ministra dopravy Jakub Hodinář.
PKP Cargo koncem loňského roku v Německu získalo do roku 2014 bezpečnostní certifikát, díky kterému může nabízet železniční nákladní dopravu i na tamním trhu. Stejné povolení v Česku společnost získala v lednu loňského roku. Nyní tak bude moci převážet náklady mezi Polskem a Německem i Českou republikou a Německem.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist