Středoevropská investiční skupina Penta chce koupit polského nákladního železničního dopravce PKP Cargo, kterého prodávají Polské státní dráhy (PKP). Ty prodávají 50 procent plus jednu akcii své dceřiné společnosti PKP Cargo. 

S odvoláním na nejmenovaný zdroj o tom píše páteční vydání listu Rzeczpospolita. Mluvčí Penty Martin Danko ČTK bez dalších podrobností potvrdil, že Penta zájem o PKP Cargo má. Už ve čtvrtek svůj zájem o druhou největší firmu na trhu nákladní železniční dopravy v EU potvrdily České dráhy.

Podle deníku Rzeczpospolita předběžnou nabídku ke koupi tohoto balíku podala také francouzská železniční společnost SNCF nebo fondy CVC Capital Parnters, Bridgepoint a Oak Tree.Podle mluvčího PKP Lukasze Kurpiewského se do této privatizace přihlásilo více než deset zájemců.

"Na přelomu května a června vybrané firmy pozveme, aby provedly hloubkovou prověrku PKP Cargo," uvedl Kurpiewski. Odbory z této společnosti, která v posledních letech prošla restrukturalizací, se s jejím vedením do té doby chtějí domluvit na garanci pracovních míst.

Dvojka v železniční dopravě

Po ztrátě skoro půl miliardy zlotých v roce 2009 společnost PKP Cargo loni hospodařila se ziskem téměř 62 milionů zlotých (385 milionu korun).

Firma, která je po německé DB Schenker evropskou dvojkou v oboru nákladní železniční dopravy, chce, aby letos zisk překročil stomilionovou hranici. Podle odborníků z branže je hodnota společnosti nejméně 3,5 miliardy zlotých.

Penta se v Polsku zajímá také o varšavskou firmu SPEC, provozovatele největší teplovodní sítě v Evropské unii, i o polský majetek společnosti Vattenfall, který Švédové kvůli odchodu z tohoto trhu plánují prodat.

Chtěla by koupit i koksovnu Victoria ve Walbrzychu, nicméně exkluzivitu pro jednání minulý týden získal německý ThyssenKrupp MinEnergy. Pentě už patří síť lékáren Dr. Max nebo Okna Rabień.

Česko polský dopravce?

O spojení českého a poslkého dopravce má delší dobu zájem i česká vláda. Již na loni na podzim o propojení mluvili i premiéři obou zemí Per Nečas a Donald Tusk. "Na české i polské straně vznikla pracovní skupina, která se možným spojením zabývá," řekl v lednu Mf Dnes náměstek ministra dopravy Jakub Hodinář.

PKP Cargo koncem loňského roku v Německu získalo do roku 2014 bezpečnostní certifikát, díky kterému může nabízet železniční nákladní dopravu i na tamním trhu. Stejné povolení v Česku společnost získala v lednu loňského roku. Nyní tak bude moci převážet náklady mezi Polskem a Německem i Českou republikou a Německem.