Rok před začátkem fotbalového mistrovství Evropy ve fotbale má Polsko, které ho pořádá společně s Ukrajinou, stále větší problémy s výstavbou infrastruktury na šampionát. Podle odborníků se ukazuje, že úřadům se nevyplatila snaha co nejvíce ušetřit na stavbách dálnic a stadionů. Kvůli problémům s dodavateli hrozí opoždění klíčových investic.
Společnost PL2012 odpovědná za přípravy Polska na fotbalové Euro podle pátečníhoo vydání listu Rzeczpospolita svolala krizovou skupinu, která analyzuje všechny investice spojené s touto akcí. Napětí panuje zejména kolem dvou úseků dálnice A2, která má spojit Varšavu s Berlínem. Stavební práce tu už několik týdnů stojí, konsorcium v čele s čínskou firmou China Overseas Engineering Group (COVEC) má dluhy vůči polským subdodavatelům, opoždění jsou ale i na jiných stavbách dálnic.
Polské ministerstvo infrastruktury dalo ve čtvrtek Číňanům ultimátum: do týdne mají představit plán splátek dluhů a garance dalšího financování dvou dálničních úseků mezi Lodží a Varšavou. Jinak COVECu hrozí výpověď a pokuta ve výši 740 milionů zlotých (skoro 4,6 miliardy korun).
Propustka na evropský trh
Polské ředitelství silnic a dálnic plánovalo, že ho tyto dva úseky v délce asi 50 kilometrů vyjdou na 2,9 miliardy zlotých, COVEC ale nabídl, že je postaví za necelé 1,3 miliardy zlotých. Nabízená cena byla o několik desítek procent nižší než ta, se kterou přišla konkurence. Výpověď ze stavby dálnice v Polsku by pro COVEC neznamenala jenom finanční ztráty. Zakázka měla firmě sloužit jako "propustka" na evropský trh.
Větší zapojení čínských firem i na stavbě českých silnic a dálnic prosazoval ex-ministr dopravy Vít Bárta.
Číňané nestihnou postavit polskou dálnici. Dluží subdodavatelům miliony - čtěte ZDE
Čínské firmy mají stavět naše dálnice. V sousedním Polsku se jim nedaří - čtěte ZDE
Stavba stadionu pro EURO 2012 ve Lvově byla opět zastavena - čtěte ZDE
"Tyto problémy jsou následkem rozhodování o vítězích tendrů podle nejnižší ceny," řekl v deníku Rzeczpospolita Adrian Furgalski, odborník na dopravu. Experti připomínají, že například v Německu je takový postup zakázaný už od 19. století.
Stejný problém je i na stavbě Národního stadionu ve Varšavě. "To byl cynický dumping," vyčetl náměstek ředitele provozovatele stadionu Janusz Kubicki konsorciu v čele s firmou Alpine Bau, jež tendr na stavbu sportovní arény vyhrálo s nabídkou 1,25 miliardy zlotých.
Národnímu stadionu hrozí měsíce zpoždění
Národní stadion, kterým se Polsko ještě nedávno chlubilo, měl být hotový 30. června, kvůli špatné konstrukci schodů vedoucích na tribuny se dokončení stavby ale opozdí nejméně o několik týdnů, možná i měsíců.
Polský premiér Donald Tusk ve čtvrtek firmám, jež mají na svědomí opoždění na stavbě dálnice A2 a Národního stadionu, pohrozil, že jeho vláda sáhne k "tvrdým řešením". "Nedovolíme, aby dodavatelé zastavovali práce a vynucovali si na polském státu větší peníze," řekl Tusk.
Polsko od začátku považovalo mistrovství Evropy ve fotbale za příležitost k vylepšení zejména silniční infrastruktury, kterou naléhavě potřebuje. Chtělo se také představit Evropě jako země, která v posledních dvou desítkách let udělala obrovský civilizační skok.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist