Boj českého výrobce vlaků Škoda Transportation o pětimiliardovou investici Českých drah (ČD) do nových rychlíkových souprav se stupňuje.

Dráhy chtějí koupit nové soupravy pro dálkové vlaky Railjet od Siemensu díky tomu, že by využily opci rakouských drah, které si objednaly více souprav, než nakonec potřebují.

A díky tomu mají ČD údajně dostat lepší cenu i rychlejší termín dodání.

To se ale nelíbí českému výrobci Škodě Transportation, který rozhodnutí drah napadl nedávno u antimonopolního úřadu (ÚOHS).

Škodě vadí zejména to, že na nákup vlaků nevypsaly dráhy regulérní výběrové řízení a také, že rakouské vlaky jsou příliš luxusní a nebudou plně využity, protože na českých tratích není potřeba tak vysoká rychlost, kterou umožňují jezdit.

Railjet vs ICElefant

230 km/hod

je rychlost, kterou mohou Railjety jet. Jen takto rychlé vlaky mohou být nasazeny na spoje mezi Vídní a Hamburkem. Škoda nabízí soupravy pro rychlost 160 km/h a vyvíjí vagony pro 200 km/h.

4,9 mld. korun

je cena 16 souprav Railjet. Podobnou částku dráhy zaplatily za 7 jednotek Pendolino, které jezdí stejně rychle, mají však méně sedaček.

Škoda proto zaslala drahám zcela konkrétní nabídku, kde vyjmenovává přednosti a výhody proti rakouským vlakům.

Pro dálkovou dopravu nabízí lokomotivou taženou patrovou soupravu ICElefant s maximální rychlostí 160 km/h, což sice vyhovuje českým tratím, ale ne německým, čímž argumentují dráhy.

Jako přednosti soupravy ICElefant uvádí její výrobce výhodnou pořizovací cenu, nízké provozní náklady nebo modifikovatelnost, tedy "možnost vytvářet soupravy dle skutečné kapacitní potřeby".

Jako další výhodu uvádějí i snadnou rozpojitelnost, díky níž je "možná údržba jednotlivých vozů".

Takhle srovnává Škoda Transportation svoji nabídku s Railjety

Rozhodne ÚOHS, rychlost vlaku a doba dodání?

Zavazadlové prostory

České dráhy jako hlavní argument uvádějí rychlost, kterou potřebují na německých tratích.

„Nabídka Škody je pro nás nevhodná, protože nesplňuje základní požadavky. Německé dráhy po nás na spojích do Berlína vyžadují vagony pro rychlost 200 kilometrů v hodině a Škoda nám nabízí jen 160,“ uvedl již dříve mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Ve prospěch rakouské nabídky také hraje doba dodání. Pokud by ČD překonaly "odpor" Škody, tak by s railjety mohly jezdit již příští rok.

Oproti tomu Škoda v nabídce uvádí termín dodání první soupravy 12 až 15 měsíců a poté dodávky 1 až 2 souprav měsíčně. Narozdíl od railjetů, ale nejsou homologované pro německé a rakouské trati.

Pokud by Škoda nakonec dodala drahám svoje ICElefanty, pak by do jisté míry na českých tratích vznikl unikát v podobě patrových rychlíkových vlaků.

V Evropě sice podobné vlaky jezdí, ale slouží zejména jako příměstské vlaky a na rychlíkové spoje jsou nasazovány "nízké" vagóny.

Podívejte se na to, jak vypadá část bistra ve vozech ICElefant

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist