České dráhy získaly od mezinárodní ratingové agentury Moody's Investors Service vůbec první rating. Je zatím předběžný a Moody's jej stanovila na stupeň (P) Baa1, což je známka se střední mírou rizika.
Dráhy, jejichž vlastníkem je stát, mohou po získání mezinárodního ratingu vydat dlouho plánované dluhopisy v hodnotě 300 milionů eur (asi 7,3 miliardy korun).
Ze získaných peněz budou financovat především modernizaci rychlíkových vagonů, nákup nových regionálních vlaků i lokomotiv a budou z nich schopné i refinancovat některé stávající úvěry.
Vedení Českých drah ve svých dlouhodobých plánech uvažuje i o tom, že by určitá část cenných papírů mohla být vržena na kapitálový trh formou IPO (primární emise akcií). Výnos z této dílčí privatizace by pak firma mohla použít pro zahraniční expanzi.
Od ledna do března využilo služeb Českých drah přes 40 milionů zákazníků, což představuje skoro dvouprocentní meziroční nárůst. Tržby z osobní přepravy vzrostly o 85,5 milionu korun.
Zajímavým personálním krokem Českých drah bylo letos vytvoření nové pozice "ombudsmana kvality", kterou od března vykonává bývalý ředitel pražské ZOO a šéf českého centra v New Yorku Petr Fejk.
Na otázky čtenářů IHNED.cz odpovídal generální ředitel Českých drah - Petr Žaluda.
Online rozhovor
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist