České dráhy získaly od mezinárodní ratingové agentury Moody's Investors Service vůbec první rating. Je zatím předběžný a Moody's jej stanovila na stupeň (P) Baa1, což je známka se střední mírou rizika.

Dráhy, jejichž vlastníkem je stát,  mohou po získání mezinárodního ratingu vydat dlouho plánované dluhopisy v hodnotě 300 milionů eur (asi 7,3 miliardy korun).

Ze získaných peněz budou financovat především modernizaci rychlíkových vagonů, nákup nových regionálních vlaků i lokomotiv a budou z nich schopné i refinancovat některé stávající úvěry.

Vedení Českých drah ve svých dlouhodobých plánech uvažuje i o tom, že by určitá část cenných papírů mohla být vržena na kapitálový trh formou IPO (primární emise akcií). Výnos z této dílčí privatizace by pak firma mohla použít pro zahraniční expanzi.

Od ledna do března využilo služeb Českých drah přes 40 milionů zákazníků, což představuje skoro dvouprocentní meziroční nárůst. Tržby z osobní přepravy vzrostly o 85,5 milionu korun.

Zajímavým personálním krokem Českých drah bylo letos vytvoření nové pozice "ombudsmana kvality", kterou od března vykonává bývalý ředitel pražské ZOO a šéf českého centra v New Yorku Petr Fejk.

 

Na otázky čtenářů IHNED.cz odpovídal generální ředitel Českých drah - Petr Žaluda.

Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
Ian
Proč sakris nakupujete vlaky v Polsku? To je pro Vas opravdu nejdulezitejsi cena?
Dobrý den. Všechny vlaky nakupujeme na základě otevřených výběrových řízení. Přihlásit se může kterýkoliv výrobce, který splní kvalifikační požadavky. Cena je důležitým kritériem při konečném výběru. Polské jednotky nejezdí pouze v Polsku, ale také třeba v Itálii.
Petr Žaluda
anonym
Dobrý den, jak se Vám osvědčil Jiří Vodička jako šéf Carga?
V ČD Cargo probíhá aktuálně řada systémových změn, zejména v oblasti obchodu. K hodnocení pana Vodičky proto může dojít až s určitým odstupem.
Petr Žaluda
Slávek
Jak výrazný dopad do hospodaření ČD si slibujete od svého případného vstupu do privatizace polské nákladní dopravy? Nebude to spíš víc starostí, než užitku? Díky za odpověď.
Je to jedna z možností rozvoje ČD Cargo. Spojením by vznikl druhý největší nákladní dopravce v Evropě, který by dokázal konkurovat i největším přepravcům, například DB. Samozřejmě, že případná privatizace by byla velmi náročná, ale je to výzva pro management.
Petr Žaluda
anonym
Můžu se zeptat - co je kokrétní náplň práce pana Fejka u Vás ve firmě a kolik za to dostává? Díky !!!
Řeší podněty cestujících, zjednodušeně je to zástupce našich cestujících a přenáší jejich podněty k nejvyššímu managementu. Je také „poslední“ instancí v případech, kdy je cestující nespokojen se standardním řešením svého problému. V takovém případě ombudsman, věc znovu prošetří a prověří správnost postupu našich zaměstnanců ze zákaznické péče. Výše platu pana ombudsmana odpovídá pozici, kterou u nás zastává. S ohledem na platné zákony nemůžeme výši mezd našich zaměstnanců sdělovat.
Petr Žaluda
častý cestovatel
Konkurenceschopnost železnice se odvíjí i od stavu infrastruktury. Dáváte podměty na její zlepšení SŽDC, zejména zdvoukolejnění vybraných úseků, aby nedocházelo k dlouhým prostojům na jednokolejných tratích. Dále bych byl rád, aby cestující s jízdenkami In 100 měli v dálkových vlacích složených pouze z vozů 2. třídy buď vyhrazená místa (přednostní obsazení) nebo místenky zdarma. Zejména ve dnech vyšších frekvencí by toto opatření uvítala většina častěji jezdících cestujících. Doufám, že záměr pana Fejka o zrušení vozů 1. třídy na rychlících složených ze starších vozů nebude realizován. Mačkat se v pátky a neděle spolu s ostatními na uličce nepovažuji za adekvátní vzhledem k ceně roční jízdenky.
Ano. Se SŽDC jednáme, dáváme podněty a upozorňujeme na nedostatky infrastruktury, které omezují provoz vlaků a dopadají na naše cestující. Mnohdy jsou totiž problémy infrastruktury vnímány jako chyba dopravce. Jde o stavbu druhých a dalších kolejí, nových tratí a spojek, zastávek nebo odstranění závad. V poslední době se jedná například o stavu tratě Praha – Beroun, kde se opakují různé závady na infrastruktuře s velkým dopadem na naše zákazníky. Ano, máte pravdu. Tento problém je dán zastaralostí vozového parku. Situace se postupně zlepšuje s pokračující modernizací vozového parku.
Petr Žaluda
častý cestovatel
budou ČD nakupovat neodebrané jednotky raijet od ÖBB? Jestliže ne, co je důvodem? proč na starší vozy ÖBB nemuselo být vypsáno výběrové řízení, ale na německé Bimz ano?
Máme o jednotky Railjet zájem a v současné době řešíme právní aspekty této transakce. U vozů OBB se jednalo o mimořádně výhodnou nabídku z pohledu ceny i rychlosti dodání. Tyto vozy už máme a před jejich nasazením proběhnou jejich úpravy. Ještě letos by se měly všechny objevit na našich spojích.
Petr Žaluda
libor_s
Dobrý den, chtěl jsem se zeptat, kdy už skončí výhradní postavení Škodovky jako vašeho dodavatele nových vlakových souprav. Když se podívám do zahraničí, tak je tam řada různých moderních vlaků.
V současné době je výhradní postavení Škody spíš historickým mýtem, než skutečností. České dráhy vyhlašují na dodávky nových souprav a rekonstrukci provozovaných vozidel veřejné soutěže. Můžeme tedy vybírat z nabídek, které nám podají jednotlivé společnosti. O tom, že zdaleka nenakupujeme jen od Škodovky světčí i první dnešní dotaz na nákup jednotek z Polska. Už letos se objeví na tratích další jednotky od firmy Stadler a řešíme třeba i nákup jednotek od firmy Siemens. V loňském roce jsme uzavřeli kontrakty s 8 dodavateli na nákup a modernizaci vlaků, z toho jen dvě firmy patřily do holdingu Škoda. Ani z pohledu finančního není postavení Škody nijak výjimečné. Z celkového objemu kontraktů cca 10 miliard korun na Škodu připadlo cca 3,3 miliardy korun.
Petr Žaluda
Observer
Dobrý den, zajímalo by mě, jestli si myslíte, že kvalita vlaků ČD bude po nástupu konkurence srovnatelná s kvalitou vlaků REGIOJET a Leoše Nov. V každém případě prosím napište konkrétní důvod, proč si myslíte zrovna to. Osobně si to nemyslím, dle mého názoru mohl pomoci akorát odběr Railjetů. Předem děkuji za odpověď
Již od mého nástupu v roce 2008 je primárním cílem společnosti zvýšení kvality služeb. Díky finanční stabilizaci začala již před dvěma roky masivní modernizace vozidel, kdy do nákupu nových a modernizace starších vozů a souprav investujeme řádově několik miliard ročně. Modernizace a změny souvisí spíše s ekonomickou situací drah a snahou zvýšit zákaznický komfort, než s příchodem konkurence.
Petr Žaluda
Petr
Dobrý den, mám na Vás prosím dotazy: 1) Z jakého důvodu musíte nabízet In-kartu a tzv. zákaznické jízdné (sleva 25% nebo 50%). Nebylo by jednodušší udělat jeden tarif pro všechny a pak dát skupinovou slevu jako platí dosud. Pokud jede jednotlivec a nemá Inkartu, tak se vyplatí jet raději autobusem. 2) Proč jste zrušili výhodnou so-ne celosíťovou za 150 Kč? Je to velká škoda. Současné regionální na všechny vlaky jsou drahé. Tato jízdenka byla velice výhodná. Díky
Vidím, že naše produkty dobře znáte. Musím přiznat, že tarifní struktura ČD je složitá a pracujeme na jejím zjednodušení. Pokud jde o jízdenku SONE+ za 150 Kč, u ní došlo k úpravě ceny v souvislosti s rozšířením její platnosti na všechny typy vlaků. Jízdenka SONE+ za 150 korun totiž neplatila například v rychlících, což omezovalo možnost cestování a někteří zákazníci se dostávali do problémů, když omylem nastoupili do vlaku vyšší kategorie.
Petr Žaluda
Jirka
Dobrý den, uvědomujete si v Praze, že není jen trať Praha - Ostrava, ale existuje i regionální doprava ? Podle současného trendu rušení spojů a tratí donutíte cestující čím dál více spoléhat se na vlastní auto, které už dnes vyjde levněji a pak nebudou pochopitelně využívat ani dálkové spoje. Vize budoucnosti - několik vsokorychlostních tratí, na kterých se budou vysokou rychlostí prohánět poloprázdné vlaky.
Regionálním tratím věnujeme velkou pozornost, dokazuje to rychlost a trend modernizace regionálních vlaků. Jsme v tomto směru mnohem dále než v dálkové dopravě, kde se modernizace teprve rozjíždí. Konkrétní rozsah dopravy a řešení dopravní obslužnosti, koordinace s autobusy atp. je ale na straně krajských úřadů. My budeme jen rádi, pokud si dopravu objednají v co největším rozsahu.
Petr Žaluda
František z Hradce Králové
Dobrý den, chtěl bych se Vás zeptat, jestli neuvažujete o nasazení nových či alespoň novějších vagónů na trati Praha- Hradec Králové, kde ještě stále jezdí staré "zelené" vagony a případně v jaké perspektivě se dá změna k lepšímu očekávat. Za informaci děkuji.
Soupravy chceme modernizovat nebo revitalizovat na všech tratích. Bohužel v uplynulých 20 letech se do rychlíků téměř neinvestovalo a nyní zde dne na den vše nezměníme. Jen "klasických starých vozů pro rychlíkové spoje" máme asi tisícovku.
Petr Žaluda
pavel novák
Dobrý den, proč chcete staré vozy z Rakouska, Cheb kde kalsické souporavy nemohlou tuto rychlost využít. Naopak na prvním koridoru do Ostravy, kde je 160, jezdí vozy s max rychlostí 140km. díky. P.novák
Postupně obnovujeme všechny rychlíkové trasy. Praha – Cheb přes Plzeň je nový koridor a po mnoha letech náhradní dopravy chceme získat cestující zpátky a nabídnout jim lepší komfort než koženkové lavice starších vozů. Pro trať Praha – Ostrava počítáme s klimatizovanými soupravami na rychlost 160 km/h. Tuto rychlost chceme u všech vlaků EC / IC zavést na této lince v příštím jízdním řádu. V současnosti nás nejvíce omezují jídelní vozy, jejich rekonstrukci na 160 km/h už jsme zahájili v ŽOS Vrútky.
Petr Žaluda
vlak
Vlakem cestuju casto, mam primou zkusenost s obrovitymi prilezitostmy v oblasti efektivizace vyuzivani prostredku a lidi. Proc se misto nekompromisniho zamereni a vyrazneho pokroku v oblasti efektivity spravy a vyuziti stavajicich prostredku, utraceji penize a predevsim usily na marginality typu: lakovani vagonu, nakup luxusnich souprav a nebo nakupu obecne? Do doby, nez nastane vyrazny posun, v oblasti efektivity spravy vsech prostredku .. posun v radu mnoha desitek procent, nemaji povrchove kosmeticke upravy, typu lakovani vagonu, nebo nakupu navonenych klimatizovanych souprav ktere cloveku utrou zadek na fotobunku, zadnou realnou pridanou hodnotu! .. podobne, jako je naprosto tristni situace, kdy proti gigantickemu marketingovemu tlaku automobilove loby, stoji ustraseny, vlastne nikym mocnym poradne nechteny marketing CD. Je s tim, realne mozne, tim oborovskym nepomerem v motivaci a marketingovem tlaku, neco delat? ..
Pokud jde o obnovu vlaků nebo nátěry, nedělá se nic samoúčelně. Vozy se po určitých letech musí natřít, a tak se barvy na modrou mění při této pravidelné údržbě. Nové soupravy musíme nakupovat, neb staré nemohou sloužit do nekonečna a 20 let se mnoho nenakupovalo. Samozřejmě nové soupravy odpovídají současným trendům – klimatizace, bezbariérovost atp. Marketingu věnují dráhy významnou pozornost i z důvodů, které zmiňujete.
Petr Žaluda
anonym
Dobrý den, v lednu jste slibovali nasazení renovovovaných vozů do souprav tažených řadou 750.7. Pod tím si má cestující představit umytý a nalakovaný 40 let starý vůz, nebo se konečně chystá něco na úrovni 21.století, když jste utratili miliardu za stroje, ze kterých cestující nic nemají?
Ty vozy jsou nejen umyté, ale mají nové čalounění, podlahy, obložení stěn. Další stupeň je rozsáhlejší modernizace, vozy mají i klimatizaci nebo uzavřený systém WC. Nejvyšší stupeň je nákup úplně nových souprav pro regionální i dálkovou dopravu Zde usilujeme o nákup railjetů, nejnovějších souprav, které se nyní vyrábí například pro rakouské železnice.
Petr Žaluda
Vlak
Vlakem cestuju casto, mam primou zkusenost s obrovitymi prilezitostmy v oblasti efektivizace vyuzivani prostredku a lidi. Proc se misto nekompromisniho zamereni a vyrazneho pokroku v oblasti efektivity spravy a vyuziti stavajicich prostredku, utraceji penize a predevsim usily na marginality typu: lakovani vagonu, nakup luxusnich souprav a nebo nakupu obecne? Do doby, nez nastane vyrazny posun, v oblasti efektivity spravy vsech prostredku .. posun v radu mnoha desitek procent, nemaji povrchove kosmeticke upravy, typu lakovani vagonu, nebo nakupu navonenych klimatizovanych souprav ktere cloveku utrou zadek na fotobunku, zadnou realnou pridanou hodnotu! .. podobne, jako je naprosto tristni situace, kdy proti gigantickemu marketingovemu tlaku automobilove loby, stoji ustraseny, vlastne nikym mocnym poradne nechteny marketing CD. Je s tim, realne mozne, tim oborovskym nepomerem v motivaci a marketingovem tlaku, neco delat? ..
viz výše
Petr Žaluda
Pietro.di.Treville
ČD Cargo po vašem loňském zásahu se změnilo v domeček plný politických nominantů ... a místo koncepční práce letí ode zdi ke zdi (ne že by to před tím s tou koncepcí bylo lepší, ale aspoň to byli rutinéři, kteří tomu rozuměli) nové vedení převzalo staré zlozvyky a jen přidalo své :-) úúúúžasný výkon
Dráhy postavily do čela ČD Cargo apolitického manažera pana Vodičku s cílem reformovat společnost na moderní obchodně orientovanou firmu. Veškerá personální rozhodnutí jsou plně v jeho kompetenci. Na hodnocení výsledků změn je potřeba časový odstup.
Petr Žaluda
Vesman
Dobrý den, je podle Vás možné udělat z osobní dopravy ČD ziskovou společnost i bez neustálých subvencí ze strany státu a krajů? Myslíte si, že v případě vstupu Radima Jančury na hlavní trasy v ČR budou schopny ČD konkurovat? Děkuji za odpověď.
Nikde na světě nefunguje železniční doprava bez subvencí ze strany objednatelů. Model "samofinancování" může fungovat pouze na některých lukrativních dálkových tartích typu Praha - Ostrava. Na jiných tratích, zejména u regionální dopravy, by zastavení subvencí vedlo k redukci spojů a k dramatickému růstu cen jízdného.
Petr Žaluda
Cestovatel
Gratuluji Vám k rozumnému rozhodntí zakoupit vyřazené vozy z Rakouska. Již když byli tyto vozy nové, byli ve všem asi 10 x lepší nežli nepříjemné "Béčka" z Görlitz a Bautzen. Konečně zase trochu západní evropy v naší zemičce.
Děkuji.
Petr Žaluda
Martin
DObrý den mám dotaz ohledně ČD a již zmiňované konkurence, která má přijít.Jaká bude Vaše výhoda oproti konkurenci, konkrétně například Student Agency. V čem bude Vaše výhoda a na co budete vhtít přilákat klienty.Děkuji
Je to především komplexnost, návaznosti na další spoje a rychlost. Pendolina budou stále nejrychlejšími vlakovými spoji na trati Praha - Ostrava.
Petr Žaluda
Papoušek
Dobrý den, mě by zajímalo jak si představujete konkurence schopnost? Pokud totiž vedle sebe postavím vlakovou a autobusovou dopravu, tak jednoznačně vyhrává autobusová. Autobusy jsou čistější, levnější, v některých případech i rychlejší a co se týče zpoždění, ty taky zase tak často nemají. Jediná výhoda vlaků je snad ta, že se člověk může projít, když jede delší trasu. Přijde mi, že se ČD vůbec nestarají o svého zákazníka.
České dráhy vypraví denně 7000 spojů a vlastní tisíce vozů a jednotek. Dlouhodobá podfinancovanost způsobila, že neprobíhala průběžná obnova. My jsme zahájili masivní modernizaci a na mnoha místech se kvalita rapidně zvýšila a cestující na to reagují návratem k vlakům. Příkladem je příměstská doprava kolem Prahy, kde většinu spojů již zajišťují zcela nové jednotky. Zpoždění často souvisí se stavem infrastruktury a dalšími vnějšími vlivy. V průměru 90 % našich spojů jezdí načas.
Petr Žaluda
Valach
Dobry den, snad nebude vadit konkretni dotaz. O rekonstrukci zel. nadrazi Vsetin se hovori uz vice nez 9let. Slibovali politici i Ceske Drahy. Jste schopen mi rici jestli je realna v pristich +-5letech?
V současné době je hotový projekt a probíhá soutěž na zhotovitele. Plánujeme rekonstrukci začít letos v objemu asi 4 miliony korun. Větší část stavby pak proběhne v příštím roce.
Petr Žaluda
Ondřej Tikovský
Vážený pane řediteli, jsem přiznivce železniční dopravy, avšak můj poslední cestovní zážitek mně způsobil těžké trauma. Přeprava tzv. mezinárodním rychlíkem Anton Bruckner z Prahy do Lince mi přinesla tyto zážitky: průměrná cestovní rychlost mezi hlavním městem Česka a Horních Rakous byla cca 58 km/hod. (bez započítání výluky a zpoždění), souprava pravěkého stáří, bez tekoucí vody, zaseklé okénko, jež nešlo otevřít, výluka, dvojí stání v poli a konečně několik desítek minut stání ve stanici České Budějovice, jen tak, než vlak pokačoval dál k cíli. Velmi bych si přál, aby u nás železniční doprava fungovala, ale toto byla esence neschopnosti zajistit spojení na úrovni Evropy 21. století mezi dvěma velkými centry. O mezinárodní ostudě nemluvě. Příště bohužel musím volit automobil. Omlouvám se za kritický text, jenž vlastně ani není dotazem, ale terapií zoufalého cestujícího. Chápu problémy regionálních tratí, ale na tzv. 4. koridoru a u mezinárodního spoje jsem něco takového nečekal. S pozdravem Ondřej Tikovský
Za tuto zkušenost se Vám chci omluvit. Řada potíží, které jste popsala, je dána zastaralostí vozového parku a stavem infrastruktury (množství výluk). Po dokončení modernizace trati budou nasazeny moderní soupravy, kde už by se zákazníci s takovými závadami neměli setkávat.
Petr Žaluda
Gurmán Evžen
Vážený pane, rád bych se dozvěděl, kdy i na IC/EC vlacích zažiji alespoň z části takovou kvalitu restauračních vozů, jaké brázdí koleje na všechny světové strany od ČR? Aktuálně mám tu čest se stravovat ve vozech které provozuje SD Train, byť mají snahu, tak ten hardware který používají (40 let staré vagóny se záaclonami z ubrusů s novinami nacpanými v oknech jako tesnění) mi připadá natolik obsoletní, že bych jej ve hře Transport Tycon nenasadil ani na lokálku ze Skopje, natož EC, IC a Ex vlaky v zemi EU. přeji hodně úspěchu a příjemný den
Letos jsme zahájili rekonstrukce jídelních vozů, které dostanou kompletně nový interiér - vybavení kuchyně i jídelny. Rekonstruované vozy budou postupně nasazované do provozu od nového grafikonu. Připravujeme i novou cateringovou strukturu.
Petr Žaluda
cestovatel
Dobry den, jak to vypada se zasuvkami ve 2.tride v rychlicich a expresech? Poukazovani na stari vagonu mi prijde ponekud liche kdyz jsem mel minule leto moznost podivat se do Norska kde vagony s rokem vyroby 1985 byli opravene a udrzovane a mj. s funkcnimi zasuvkami atd.
Zásuvky i ve 2. třídě jsou součástí modernizace vozů. Nyní se montují do vozů rekonstruovaných v ŽOS Trnava pro vlaky EC/IC. Byly také dosazeny do první soupravy Pendolino. Zásuvky budou instalovány i v nových regionálních vlacích od Škodovky a jsou součástí modernizace dalších asi 250 osobních vozů pro různé typy vlaků. Cílem je mít ve všech dálkových spojích a v nových regionálních vlacích zásuvky.
Petr Žaluda
pan Turek
Můžete se vyjádřit ke střídání průvodčích na delších tratích? Střídání způsobuje, že se zvyšuje množství černých pasažérů, protože nová průvodčí často nezkontroluje doklady všech cestujících, jen se optá, zda někdo nový nepřistoupil. Kdo se tváří jako "starý" cestující, jede zadarmo. Často takto lidé jezdí načerno. Průvodčí na některých kratších úsecích dokonce někdy nechodí kontrolovat jízdenky a někteří lidé pak projedou nezkontrolováni zadarmo. Dráze se tímto způsobem významně ztrácejí finance. Co s tím chcete dělat?
Škoda, že jste nenapsal konkrétní tratě nebo spoje. Obecně platí, že při výměně průvodčích na trati musí nová posádka zkontrolovat všechny cestující.
Petr Žaluda
Tomáš
Dobrý den, jak chcete lidi motivovat k většímu používání železniční dopravy? Já se domnívám, že by to mohlo být například rychlostí dálkových spojů, ale když se potom dočtu, že na několika let předělávaném koridoru do Chebu se bude moct jezdit jenom 120 km/h, přijde mi to trochu nedostatečné... Chápu, že v tomto případě asi nejde jen o rozhodnutí ČD, ale i o Železniční a dopravní cesty, ale neměli bychom mít na vlaky přece jenom trochu větší nároky... než jen 120 km/h???
Souhlasím s Vámi. My takové požadavky na naše soupravy máme. Regionální elektrické vlaky a modernizované vozy pořizujeme pro rychlost až 160 km/h. Nové soupravy pro mezistátní dopravu dokonce pro rychlost 200 km/h a více. Také nová lokomotiva od Škody (řada 380) umí 200 km/h. O tom, zda takovou rychlost využije také u nás a ne jen v zahraničí, ale zásadně rozhoduje stav tratí ve správě SŽDC.
Petr Žaluda
Dušan Tér
Dobrý den, chcete převzít více nákladní dopravy ze silnic na železnici ? A jak toho chcete dosáhnout ? je ČD Cargo zapojena do přepravy kusových zásilek na větší vzdálenost ? Jak to vypadá s nákladními terminály v ČR Je nějaký posun v logistice na železnici ? Chcete někdy dotáhnout širokorozchodnou železnici až do ČR ? Jak vidíte budoucnost kombinované dopravy ? Jak se těšíte na větší konkurenci na železnici, a jaký očekáváte přínos konkurence pro ČD ? Děkuji předem za Vaše odpovědi S pozdravem Dušan Tér
Tato otázka je spíše určena pro management Carga. Současné vedení ČD Cargo dostalo od ČD úkol vytvořit novou obchodní strategii, jejímž cílem je zvýšit konkurenceschopnost společnosti na přepravním trhu, a to nejen železničním. Součástí této strategie je i aktivní cenová politika, zrychlení dopravy a budování terminálů, což umožní konkurovat silniční dopravě.
Petr Žaluda
JIhočech
Nedávno konkurenční zájemce o dopravu uvedl, že před zahájením dopravy musí u zastávek zajistit parkoviště pro auta cestujících. POkud mohu pozorovat, tak ČD postupují obráceně, plochy u nádraží prodávají, uzavírají a označují značkami zákaz vjezdu. Uvědomujete si, že především v regionální dopravě většina cestujících se musí k železnici dopravit několik kilometrů, přičemž autobusoví dopravci se snaží, aby jejich spoje nenavazovali na železnici.
České dráhy se snaží ve stanicích s velkým počtem cestujících zřizovat P+R. Jde ale o časově i finančně náročný proces. Budování takových ploch řešíme dvojím způsobem. Buď jdeme cestou spolupráce s komerčními subjekty formou pronájmu či prodeje plochy nebo se snažíme dohodnout s místními municipalitami.
Petr Žaluda
Jiri
Dobry den, rad bych se zeptal, jestli se planuje nakup nejakych naklapecich jednotek pro vnitrostatni provoz. Napr. nove vybudovany koridor (Praha)-Plzen-Cheb s paramtery Vmax mezi 90-120km/h je ve 21. stoleti k smichu. Pokud si dobre pamatuji tak koncepce modernizace koridoru ve stavajici stope mela jit ruku v ruce s nakupem naklapecich jednotek, ktere budou fakt nizkych rychlosti eliminovat. S tim souvisi druhy dotaz, proc v mnohych usecich (hlavne Ceska Trebova-Brno) je zvyseni tratove rychlosti pro pendolina v porovnani s klasickymi vlaky tak nizke oproti jinym usekum (napr. Prerov-Ostrava). Vyrobce uvadi zrychleni az o 35%. Dekuji
Naklápěcí soupravy chceme nasazovat na tratích, kde tento systém přinese zkrácení cestovní doby a trať mezi Prahou a Plzní je jednou z možností. Ale protože neznáme přesný termín dokončení modernizace této koridorové trati, je předčasné plánovat nákup takových jednotek.
Petr Žaluda
cestující
Kdy bude konečně IC/EC např. na trati Praha-Ostrava využívat max.traťovou rychlost 160 km/h, když už zkracujete jízdní dobu omezením jejich zastavování? Nejdřív by se snad měla maximálně využít traťová rychlost, a pak teprve omezovat zastávky, jinak bude ubývat cestujících.
Chtěli bychom u těchto vlaků více využívat rychlost 160 km/h již od příštího jízdního řádu, kdy budeme mít více lokomotiv pro tuto rychlost i renovovaných vagónů.
Petr Žaluda
Polášek
Nebyla by tam pro mně podobná trafička jako pro pana Fejka-jen pro oblast Olomouc? Já jsem už panu Fejkovi psal, ale je od něho ticho. To mají ČD tolik peněz aby platili trafikanty? Komunikaci s cestujícími nezvládné stávající managment? To chce odborníka přes opice slony, domy v NewYorku atd., který nikdy ve vlaku nejel a neví jak vypadají koleje? Je to akce jako já na bráchu-brácha na mně. Z USA na český klondajk. Nebo to má být jen fackovací panák bez odpovědnosti pro ČD?
K pozici a pracovním povinnostem pana Fejka jsem se během rozhovoru již vyjádřil.
Petr Žaluda
Jiri
Dobry den, rad bych se zeptal, jestli se planuje nakup nejakych naklapecich jednotek pro vnitrostatni provoz. Napr. nove vybudovany koridor (Praha)-Plzen-Cheb s paramtery Vmax mezi 90-120km/h je ve 21. stoleti k smichu. Pokud si dobre pamatuji tak koncepce modernizace koridoru ve stavajici stope mela jit ruku v ruce s nakupem naklapecich jednotek, ktere budou fakt nizkych rychlosti eliminovat. S tim souvisi druhy dotaz, proc v mnohych usecich (hlavne Ceska Trebova-Brno) je zvyseni tratove rychlosti pro pendolina v porovnani s klasickymi vlaky tak nizke oproti jinym usekum (napr. Prerov-Ostrava). Vyrobce uvadi zrychleni az o 35%. Dekuji
viz výše
Petr Žaluda
Josef
Dobrý den pane Žaluda. Chtěl bych se optat, jak reálně vidíte vznik holdingu ČD a SŽDC. Zažil jsem Anglické železnice a byl jsem rád, za návrat do kontinentální Evropy. Díky. Hezký den.
Já sám jsem zastáncem holdingu a zkušenosti z velkých železnic v Německu, Rakousku nebo v Itálii pro holding jasně hovoří. České dráhy v současnosti pracují společně s ministerstvem dopravy na konkrétní podobě strategického holdingu, která bude plně respektovat legislativní požadavky EU.
Petr Žaluda
Josef
Dobrý den pane Žaluda. Chtěl bych se optat, jak reálně vidíte vznik holdingu ČD a SŽDC. Zažil jsem Anglické železnice a byl jsem rád, za návrat do kontinentální Evropy. Díky. Hezký den.
Já sám jsem zastáncem holdingu a zkušenosti z velkých železnic v Německu, Rakousku nebo v Itálii pro holding jasně hovoří. České dráhy v současnosti pracují společně s ministerstvem dopravy na konkrétní podobě strategického holdingu, která bude plně respektovat legislativní požadavky EU.
Petr Žaluda
Jakub Šnapka
Dobrý den, před Velikonoci byly na pátečních posilových rychlících z Prahy do Třince nasazeny CityElefanty a v opačném směru v pondělí odpoledne znovu kvůli pokrytí vyšší přepravní poptávky o svátcích. Minulý víkend, k mému příjemnému překvapení, byli "Sloni" vypraveni znovu. Můžeme se na tuto "mimořádnost" těšit častěji (pravidelně?), zvlášť když přichází léto a klimatizace se hodí čím dál víc? (To že v části vlaku nefungovala je doufám pouze mimořádnost.) Děkuji za odpověď.
Máte pravdu, že soupravy CityElefant občas využíváme pro tyto posilové víkendové spoje. Jde o jednotky, které v pracovní dny zajišťují spoje pražské příměstské dopravy a o víkendech je možné je využít jinde. Určitě lze takové změny očekávat v době zvýšené přepravy například na začátku prázdnin nebo o prodloužených víkendech.
Petr Žaluda
Martin
Dd, kde v současné době nakupují ČD naftu? Donedávna to bolo tak že se nakupovala přes nejakého prostředníka který si mohl přihazovat zcela zbytečnou marži!!!! Kdy konečně začnou ČD pod Vaším vedením peníze utrácet smysluplně např. do očí byjící reklama ,,jezdete po kolejich misto po silnici'' neboli kdy finance ze kterými úředníci pracují budou utrácet smysluplně a už by ani nevadilo že jste po čertech drazí ale proč stále vypadají vlaky jako by se v nich měli přepravovat zvýřata ne lidi dále proč např. v Otrokovicích, Zlíně a mnoha dalších místech v čekárnách se soustavně objěvují zapachájící bezdomovci!!
Naftu nakupují České dráhy přímo u výrobce – společnosti Paramo, který vzešel z otevřeného výběrového řízení. Jediným kritériem pro výběr dodavatele přitom byla cena. Hned po mém nástupu jsme provedli revizi smluv v oblasti marketingu a následně došlo k výraznému snížení výdajů až o 50 % oproti roku 2008. Současný marketing je zacílený na podporu služeb a produktů pro cestující a stejně jako v komerčních firmách je jeho efektivita měřená reálným nárůstem počtu přepravených cestujících a tržeb. O modernizaci vozového parku jsem tady už mluvil. Jestliže se dvacet let neivestovalo, není možné za pár let skokově zvýšit kvalitu vozů a nádraží. Problém s bezdomovci by měla pomoci řešit bezpečnostní agentura s celostátní působností na stanicích a ve vlacích. Vybereme ji ve veřejné soutěži, kterou během několika týdnu vypíšeme.
Petr Žaluda

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist