Řidiči koupili do konce července české dálniční kupony v hodnotě 2,8 miliardy korun. Podle údajů Státního fondu dopravní infrastruktury je to o pět procent více než ve stejném období loňského roku. Píše to dnešní vydání deníku E15.

Z celkového množství 5,6 milionu známek, které byly vyrobeny pro letošní rok, se zatím prodalo 3,6 milionu kusů. Ministerstvo dopravy navrhuje, aby se od příštího roku cena kuponů zvýšila, u celoročních by měla vzrůst o 300 korun na 1500 Kč.

Nejdražších ročních známek se podle E15 zatím prodalo o 90.000 více než loni, nejlevnějších desetidenních o 60.000 více. Zatímco prodej celoročních kuponů vrcholí v lednu, desetidenní známky jdou nejvíce na odbyt o prázdninách.

Podle Igora Siroty z Ústředního automotoklubu ČR (ÚAMK) je to tím, že Poláci, Slováci a Němci letos více cestují a Česko ve většině případů slouží jako tranzitní země.

"Svou roli v rostoucích výnosech hraje samozřejmě i rozrůstající se vozový park," uvedl Sirota. Počet osobních aut na českých silnicích se v pololetí zvýšil o 56.000 vozidel na 4,55 milionu a poprvé překonal hranici 4,5 milionu. Částečně se zprovozňují také nové úseky dálnic.

Podle Siroty se ani po zdražení kuponů neočekává zásadní úbytek v jejich prodeji. "Nákup si třeba rozmyslí řidiči, kteří dálnice využívají nahodile, očekáváme ale vyšší zájem o krátkodobé kupony," řekl Sirota. Řidiči, kteří by chtěli jet po dálnici bez kuponu, by mohli zaplatit pokutu až 50.000 korun.

Státu loni za více než 4,7 milionu prodaných známek utržil přes tři miliardy korun, předloni to bylo 2,91 miliardy Kč. Částka zaplacená na dálničních kuponech přitom představuje zhruba polovinu toho, co řidiči odvedli na elektronickém mýtném.