Stavební povolení na dálnici D8 se o necelý měsíc opozdí. ČTK o tom informoval vedoucí lovosického stavebního úřadu Petr Soldon. Průtahy podle něj zavinilo pozdní dodání některých podkladů.

Povolení měla být původně vydána do konce srpna. Na vyřešení administrativních průtahů má Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) čas jen do poloviny příštího roku, pak chce ministerstvo evropské dotace převést raději na opravy D1.

"Ačkoliv ŘSD požádalo v polovině července příslušné úřady o vydání souhlasů zjednodušeně řečeno k stavbě v ochranném pásmu lesa, byly vydány až na konci srpna," řekl Soldon.

Konkrétní úřady, které zpoždění zavinily, nejmenoval, jediný, který lhůtu splnil, byl prý příslušný odbor lovosické radnice. Vyjádření přišla až po ústním projednání, a tak se vše musí řešit veřejnou vyhláškou, která má striktně dané lhůty na délku vyvěšení. "Nejkratší možný termín pro vydání povolení je nyní druhá polovina září," dodal.

Pokud stavební úřad vydá povolení koncem září, další měsíc poběží lhůta pro odvolání. A pokud takovou možnost ekologové využijí, bude se spor dál protahovat. Rezerva na vyřešení případného odvolání se tím zmenšila už jen na osm měsíců. V polovině roku chce ministerstvo rozhodnout, zda evropské dotace raději nevezme na opravy D1, protože jinak by je prý nestihlo vyčerpat.

Dostavbu asi 16,4 kilometru dálnice za zhruba 12 miliard korun poslední dobou komplikují nejvíc právě administrativní průtahy, navíc násobené soudními spory mezi státem a ekologickými organizacemi. Těch se stále vede okolo 15. Hlavní balík stavebních povolení, o nichž nyní stavební úřad znovu rozhoduje, zahrnuje kompletní šestikilometrový úsek od křižovatky Řehlovice k tunelu Radejčín.

Dálnice D8 by měla spojit Prahu s podkrušnohorskou aglomerací a Saskem. O její trasu přes České středohoří se ale vedou už od 90. let spory, v nichž v minulosti daly soudy několikrát za pravdu aktivistům. Mezitím automobilová doprava do severní poloviny Německa zhoustla natolik, že po obou objízdných trasách přes Ústí nad Labem a Teplice jezdí přes 10 000 aut denně. Obyvatelé obcí, jimiž náhradní trasy prochází, proto většinou nemohou ekologům přijít na jméno.