Stát plánuje v příštím roce zahájit opravy řady úseků D1 a rozšířit dálnici na každé straně o 75 centimetrů.
Projekty ale zatím ještě nemají ani stavební povolení.
Týdeník Ekonom oslovil české byznysmeny, kteří stav dálnice označují za ostudný. Jednou z výjimek je Radim Jančura. Jeho Student Agency se se stavem D1 prý už naučila žít.
Andrej Babiš
(majitel agrochemického holdingu Agrofert)
Je to největší ostuda našich politiků, obraz schopnosti ministrů dopravy a jejich kmotrů rozkrást při investicích do infrastruktury, co se dá. Potom je jasné, že nejsou na nic peníze. Přesto bych věděl, kde je vzít - třeba z prostředků, které měly jít na ekologickou zakázku, nebo z peněz na armádní výzbroj a další zbytečnosti.
Stanislav Bernard
(spolumajitel humpoleckého pivovaru Bernard)
Nedávno jsem jel po chorvatské dálnici do Splitu a ten rozdíl je propastný. Na některých úsecích D1 už nelze jezdit pravým pruhem, tak všichni jezdí levým a provoz blokují. Vláda říká, že na opravu nejsou peníze, ale na druhou stranu nedělá nic proti tomu, aby se nekradlo při veřejných zakázkách. Kdyby se o to skutečně snažili, dávno máme dálnice jako v Německu.
Radim Jančura
(majitel brněnské dopravní společnosti Student Agency)
Stav je skutečně havarijní, ale popravdě řečeno, už jsem viděl po Evropě i horší dálnice. Naše firma se s tím už naučila žít. Máme vypracován systém, co dělat, když se to ucpe. Řidiči našich autobusů si okamžitě předávají informace a volí objízdné trasy. Vadí mi hlavně, jak neefektivně probíhají opravy a jak amatérsky v krizových situacích pracuje policie.
Petr Kuchár
(generální ředitel stavební společnosti Prominecon)
Je to ostuda posledních českých vlád. Je třeba okamžitě najít prostředky na důslednou rekonstrukci celé D1 za provozu. Policie musí být řízena tak, aby přestala buzerovat řidiče za drobné přestupky a našla odvahu za naše daně trestat zejména kamiony z východní Evropy za blokování jízdních pruhů a jiné ohrožování ostatních řidičů.
Olga Girstlová
(podnikatelka, dříve spolumajitelka GiTy, nyní Flexibuild)
Na té dálnici vidím pozitivní snad jenom to, že tam člověk nakonec stejně vjede a český stát dostává peníze za dálniční známky. Auto typu SUV je už nezbytností, já mám naštěstí jeepa. Manžel (podnikatel Valentin Girstl - pozn. red.) D1 už úplně vzdal. Naučil se jezdit vlakem, kde může cestou i pracovat.
Gabriel Berdár
(soukromý investor, dříve generální ředitel Českého Telecomu)
Dálnice kvalit D1 jsem naposledy viděl na Kubě. Kromě povinnosti platit mýtné - z něhož značná část končí u Kapsche a na soukromých účtech - s opravdovými dálnicemi nemá nic společného. Stát peníze na opravu nemá jen proto, že privilegovaná skupina lidí, kterou si volíme, peníze na cokoli vždy rozkrade. Ve skutečnosti je peněz v rozpočtu až příliš, nejen na dálnice.
(jpš)
1,46 mld. korun
Tolik mají v SFDI pro příští rok na rekonstrukci dálnice D1.
Červen 1959. Připravuje se stavba dálnice, při níž bylo využito objektů vybudovaných před 2. světovou válkou - například mostu u Senohrab. Foto: ČTK
Září 1967. Ministr dopravy Alois Indra zahajuje výstavbu prvního úseku dálnice. Foto: ČTK
Červenec 1971. První úsek D1 mezi Prahou a Mirošovicemi je právě otevřen motoristům. Foto: ČTK
Hlavní česká dálniční tepna. Úsek D1 nedaleko Herálce na Havlíčkobrodsku. Foto: ČTK
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist