Železniční dopravce RegioJet ve čtvrtek oficiálně potvrdil zájem o provozování dalších rychlíkových spojů. V první fázi má zájem o provoz poloviny dálkových vlaků EuroCity (EC) a InterCity (IC) na trase Praha - Brno - Břeclav. Chtěl by zde jezdit o prosince 2012.

Na vlaky nebude žádat státní dotaci, napsal v oficiálním dopisu ministerstvu dopravy, informoval mluvčí firmy Aleš Ondrůj.podle Ondrůje by žluté vlaky na trase Praha Brno ušetřily státu více než 100 milionů korun.

"RegioJet by nabídl stejně vysoký standard služeb jako na své první lince Havířov – Ostrava – Olomouc – Praha. Provoz této linky je už po prvních třech dnech od zahájení ziskový; průměrná obsazenost se denně pohybuje přibližně kolem 80 %," uvedl mluvčí.

Dopravce ze skupiny Student Agency by chtěl následně převzít provoz všech spojů EC, IC i kategorie expres na území Česka.

Provoz dálkových spojů a vlaků vyšší kategorie nyní na většině tratí zajišťují České dráhy. Od státu mají garantovány dotace ve formě takzvaných úhrad prokazatelné ztráty. RegioJet začal konkurovat ČD pouze na trase Praha - Ostrava - Havířov, kde jezdí od pondělí. Podle Ondrůje je linka zisková.

Dotace ne

RegioJet nepožaduje dotace, ale usiluje o spoje v takových časech, jaké mají nyní na lince ČD. Trasa mezi Prahou, Brnem a Břeclaví je podle Ondrůje frekventovaná, což je jedním z důvodů, proč na ní chce soukromý dopravce provozovat své spoje.

"Ušetřené peníze je možné pak investovat do zlepšení další infrastruktury – například do dobudování dálniční sítě nebo rekonstrukce silnic a dálnic," dodal Ondrůj.

Podle Ondrůje má RegioJet nyní k dispozici nevyužité vagony, které by mohl nasadit pro dálkové spoje, které by chtěl od příštího roku převzít. Lokomotivy a další vagony plánuje postupně dokoupit.

Mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský ČTK sdělil, že ČD by měly mít příští rok dostat dotace od ministerstva dopravy, které si vlaky objednává, na všech trasách mimo trasy Praha-Ostrava. Kromě této trasy provozují ČD čistě na komerční bázi provoz všech pendolin.

Majitel Student Agency, brněnský podnikatel Radim Jančura, několik let tvrdí, že je schopen zajistit provoz dálkových spojů s nižšími dotacemi nebo bez dotací od státu. Kritici jej obviňují, že si vybírá pouze frekventované tratě, které mu zajistí výdělek.

Směr Německo

Společnost vede také oficiální jednání s DB Bahn o zajištění provozu vlaků na trase Praha – Berlín – Hamburk namísto ČD, kde předložila DB Bahn nabídku. DB Bahn současně deklarovalo, že se rozhodne do prosince, s kterým partnerem bude na této trase spolupracovat.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist