Třetí verzi "jednotného" nátěru během tří let už nanášejí České dráhy na svá vozidla. Týká se to především lokomotiv, na nichž se zcela změní rozložení barev.
Fotografie první lokomotivy v novém nátěru už kolují po diskusních fórech s železniční tematikou. Vyplynulo to z provozních zkušeností, řekl ke změně nátěru mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
První modro-šedou lokomotivu si nechaly České dráhy natřít na podzim 2008; výtvarný návrh si tehdy objednaly od grafického studia Najbrt. Původní modrý lichoběžník na bocích se později dál vyvíjel a světle šedou na hlavním rámu a na střeše nahradil tmavě modrý odstín. Lichoběžník, poslední pojítko všech tří nátěrů, teď zmizí docela. Zbudou jen shodné barvy.
"Ke změnám se přistoupilo na základě připomínek a zkušeností z provozu. Bylo zjištěno, že korporátní barvy lze aplikovat i na technologicky náročná místa provozu lokomotiv a vozů," řekl Šťáhlavský. Firma se tím prý snaží dosáhnout větší harmonie ve vzhledu souprav. Že by byla podobná frekvence změn nátěrů nezvyklá, Šťáhlavský odmítl, nevyloučil ale ani další pokračování.
Konec pestrosti
České dráhy platily od počátku 90. let za společnost, která nátěry vozidel příliš nesjednocovala. Unifikované byly jen nátěry vagonů a později motorových vozů, zatímco každý typ lokomotiv měl zpravidla hned několik variant, nátěry některých dokonce přímo navrhovala jednotlivá depa. Díky pestrosti vozidel se stalo Česko oblíbenou destinací železničních fanoušků z celé Evropy.
Šéf Leo Expressu: Služby RegioJetu nepřekonáme, nabídneme ale lepší soupravy - čtěte ZDE
ČD a RegioJet vedou cenový boj. Už brzy zdražíme, shodli se Žaluda s Jančurou - čtěte ZDE
Od uniformního nátěru si dráhy slibují to, že si ho cestující začne spojovat s jejich značkou; v době přicházející konkurence je to prý důležité. Vozidla do něj ale natírají postupně a jen při větších opravách, takže většina vozidel si ještě nevyzkoušela ani první verze od studia Najbrt. Cenu původního návrhu ČD nezveřejnily, současné úpravy se podle Šťáhlavského platí už jen podle hodinové sazby pro DTP práce.
Aktuální nátěr lokomotiv se rozložením barev výrazně více blíží německé železniční divizi koncernu Arriva, jejíž soupravy do Česka také zajíždějí, odstíny jsou ale jiné.
První soupravy RegioJet vyrazily na trati mezi Prahou a Havířovem
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist