Automobilový průmysl je tahounem české ekonomiky a jen díky tomuto odvětví vykazuje český zahraniční obchod přebytky (za prvních devět měsíců letošního roku vykázal automobilový průmysl přebytek 208 miliard korun, který výrazně překonal schodky z dovozu ropy a plynu. To vše bez započtení subdodavatelů z hutnictví a výroby plastů).
Obor zaměstnává 150 tisíc lidí, kteří mají v Česku nadprůměrné výdělky. Přitom to ještě nedávno vypadalo, že přílišná orientace na automobilový průmysl bude pro Česko prokletím.
Krize odkryla slabiny tahouna ekonomiky
Když se v Nošovicích budovala nová továrna automobilky Hyundai, debatovalo se o tom, zda už není Česko na automobilech příliš závislé. Kritici odvětví se dostali ke slovu hned při zahájení výroby v listopadu 2008.
Čeští výrobci aut a autodílů právě v té době naplno poznali, jak je začínající krize globální. Škrtaly se směny, zastavovala výroba, o práci přicházely tisíce lidí a některé ze závodů se zavíraly úplně. Zdálo se, že český autoland narazil na hranici svých možností.
Desítky tisíc pracovních míst v Česku nakonec zachránil tvrdý lobbing automobilek. S poukazem na to, že stará auta znečišťují životní prostředí, zavedly vlády mnoha zemí dotace na nákup nového automobilu. Takzvané šrotovné, ač se k němu Česko nepřidalo, zachránilo okamžitě český automobilový průmysl.
Malá Fabia díky této podpoře doslova dobyla německý trh a kolínská trojčata se téměř nestačila dodávat na jihoevropské trhy. Úspěšný byl i nově vyráběný Hyundai i30. České vozy nebyly nikdy v Evropě úspěšnější.
Podívejte se na animaci, která ukazuje evropskou prodejnost aut montovaných v Česku. Pro lepší přehlednost doporučujeme si infografiku kliknutím zvětšit.
Prodejnost českých aut v Evropě
Na růstu českého automobilového průmyslu ale nic nezměnil ani konec šrotovného. Zhruba o pětinu se sice propadla poptávka po kolínských vozech, prodej škodovek ale pokračuje na evropském trhu v mírném růstu a stále výrazněji se v Evropě prosazuje také Hyundai. Nedošlo také k žádným výrazným přesunům výroby dále na východ.
Nyní po třech letech růstu, kdy každý další rok znamená novou rekordní produkci odvětví, přicházejí obavy z budoucnosti.
Evropský trh poslední dobou stagnuje a případné potíže spojené s krizí eurozóny by jej mohly opět nasměrovat k propadu. Stejně jako před třemi lety by to automaticky znamenalo propouštění desítek tisíc lidí a pokles české ekonomiky.
Český Autoland aneb jsme středoevropským Detroitem? Co plánují tuzemské automobilky pro příští rok?
To vše naleznete ve středu v HN Exclusive
Prodejnost českých aut v Evropě
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist