Stačí usednout do libovolného nového auta na evropských silnicích a bude v něm s devadesátiprocentní jistotou nějaký díl vyrobený v Česku.

Například v novém voze Porsche 911 jsou díly od sedmi českých firem - čelní sklo, chladič, výparník, výztuhy karoserie, dveřní závěsy, kabeláž světlometů i další drobnosti. České komponenty jsou ve vozech od Škody po Ferrari.

Tahoun exportu

362,8 MILIARDY

korun je vývoz českého automobilového průmyslu za první tři čtvrtletí letošního roku

Celkem výrobci dílů vyvezli za prvních devět měsíců letošního roku zboží za rekordních 138 miliard korun, s 202 miliardami se přidávají tři tuzemské automobilky. Obor je s náskokem největším českým exportérem.

Přebytek autoprůmyslu tvoří desetinu českého HDP a polovinu jeho letošního růstu.

HNByznys na facebooku

/klikem na ikonu vstupte na profil/

A výrobci mají velké plány i do příštího roku, Škoda si hodně slibuje od nových modelů, představí nový levný sedan i novou octavii, Hyundai plánuje zvýšení výroby o čtvrtinu.

"Velká očekávání máme od modelu i30 nové generace," říká mluvčí firmy Petr Vaněk. Optimističtí jsou i výrobci komponentů, kteří dojednali nové zakázky.

Všichni ale pozorně sledují dění kolem Řecka. Pokud by se Evropa dostala do potíží, bude to opět automobilový průmysl, který to pocítí jako první.

"Český" Mercedes-Benz SLK

"Český" Mercedes-Benz SLK

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist