Stavební společnost Eurovia odmítla, že by pochybila při stavbě dálnice D47, kde se v několika úsecích zvlnil povrch vozovky. Použitý materiál, který nyní bobtná, si podle firmy přálo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
Pro poškození dobrého jména se společnost bude s ŘSD soudit, protože ŘSD prý reklamace neřeší přímo s Eurovií, ale údajné stavební nedostatky zveřejňuje v médiích.
ŘSD se k situaci vyjádří na tiskové konferenci v 14:00.
Zadávací dokumentace stavby (PDF, 1MB)
Certifikát autorizované osoby k využití násypového materiálu (PDF, 7MB)
Technické podmínky Užití struskového kameniva (PDF, 1MB)
Technologický postup a technické zprávy pro provádění násypového tělesa (PDF, 5MB)
O složení části požadovaného podkladu se v dokumentaci píše, že jej "tvoří převážně šamotové cihly a stavební suť, v menší míře dřevo, PVC a pod." Šéf Eurovie Martin Borovka proto říká, že firma pouze plnila přání zadavatele.
"Když jsem viděl ty reportáže o tom, že je dálnice postavená na odpadu, tak jsem do Ostravy volal a ptal jsem se, jak je to možné a ukázali mi dokumenty, že přesně tak to stát chtěl," říká Borovka.
Nejedná se o první problémy
Ministerstvo si to nejen vyžádalo, stavba také přesně odpovídala normám Ministerstva průmyslu (navážený odpad měl certifikáty zkušebních ústavů) a Ředitelství silnic a dálnic každou naváženou vrstvu schvalovalo. Eurovia má ke všemu dokumenty.
Pod D47 bobtná nevhodný materiál, ministr nevylučuje celkovou přestavbu - čtěte ZDE
Dálniční známky budou dražší. Pro osobní auta o 300 korun, rozhodla vláda - čtěte ZDE
Problémy s dálnici se neobjevily až nyní, ale již na jaře 2008. Postupnými vrty a zkoumáním podkladů se přišlo na to, že za problémem stojí právě odpadní struska. A to její jemné kousky, které se chemickými procesy rozpínají, nikoliv dřevo nebo větší kusy odpadu. Přesně to potvrzuje i odborný posudek z února 2009. Podle smlouvy jde o chybu, za kterou může zadavatel a ten by proto měl uhradit opravy.
"Nevíme, proč dělalo ministerstvo dopravy bez naší přítomnosti nové vrty s přítomností televizních kamer, které ale dospěly přesně ke stejným výsledkům jako vrty z minulosti," díví se Borovka.
Kritika losování oprav silnic
Celou akci proto považuje za neznalost a nezkušenost nového vedení ministerstva a Ředitelství silnic a dálnic nebo za záměr.
"Z hodnověrných zdrojů na ministerstvu dopravy mi bylo naznačeno, že se určitým lidem nelíbí způsob, jakým kritizuji zadávání veřejných zakázek v Česku," popisuje Borovka. Ten například v rozhovoru pro HN ostře napadl, že se v Česku losuje, kdo opraví silnice.
Úsek dálnice v délce zhruba osmi kilometrů postavilo za 4,5 miliardy korun konsorcium firem v čele se společností ODS-Dopravní stavby Ostrava, kterou v roce 2009 převzala právě Eurovia CS. Eurovia se v minulosti v Česku podílela například na rekonstrukci silnice I/44 přes Červenohorské sedlo, Úseku Libice - Dobšice na D11, Ejpovice - Černice na dálnici D5 a elektrizaci železniční trati Zábřeh na Moravě - Šumperk.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist