Stavební společnost Eurovia odmítla, že by pochybila při stavbě dálnice D47, kde se v několika úsecích zvlnil povrch vozovky. Použitý materiál, který nyní bobtná, si podle firmy přálo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
Pro poškození dobrého jména se společnost bude s ŘSD soudit, protože ŘSD prý reklamace neřeší přímo s Eurovií, ale údajné stavební nedostatky zveřejňuje v médiích.
ŘSD se k situaci vyjádří na tiskové konferenci v 14:00.
Zadávací dokumentace stavby (PDF, 1MB)
Certifikát autorizované osoby k využití násypového materiálu (PDF, 7MB)
Technické podmínky Užití struskového kameniva (PDF, 1MB)
Technologický postup a technické zprávy pro provádění násypového tělesa (PDF, 5MB)
O složení části požadovaného podkladu se v dokumentaci píše, že jej "tvoří převážně šamotové cihly a stavební suť, v menší míře dřevo, PVC a pod." Šéf Eurovie Martin Borovka proto říká, že firma pouze plnila přání zadavatele.
"Když jsem viděl ty reportáže o tom, že je dálnice postavená na odpadu, tak jsem do Ostravy volal a ptal jsem se, jak je to možné a ukázali mi dokumenty, že přesně tak to stát chtěl," říká Borovka.
Nejedná se o první problémy
Ministerstvo si to nejen vyžádalo, stavba také přesně odpovídala normám Ministerstva průmyslu (navážený odpad měl certifikáty zkušebních ústavů) a Ředitelství silnic a dálnic každou naváženou vrstvu schvalovalo. Eurovia má ke všemu dokumenty.
Pod D47 bobtná nevhodný materiál, ministr nevylučuje celkovou přestavbu - čtěte ZDE
Dálniční známky budou dražší. Pro osobní auta o 300 korun, rozhodla vláda - čtěte ZDE
Problémy s dálnici se neobjevily až nyní, ale již na jaře 2008. Postupnými vrty a zkoumáním podkladů se přišlo na to, že za problémem stojí právě odpadní struska. A to její jemné kousky, které se chemickými procesy rozpínají, nikoliv dřevo nebo větší kusy odpadu. Přesně to potvrzuje i odborný posudek z února 2009. Podle smlouvy jde o chybu, za kterou může zadavatel a ten by proto měl uhradit opravy.
"Nevíme, proč dělalo ministerstvo dopravy bez naší přítomnosti nové vrty s přítomností televizních kamer, které ale dospěly přesně ke stejným výsledkům jako vrty z minulosti," díví se Borovka.
Kritika losování oprav silnic
Celou akci proto považuje za neznalost a nezkušenost nového vedení ministerstva a Ředitelství silnic a dálnic nebo za záměr.
"Z hodnověrných zdrojů na ministerstvu dopravy mi bylo naznačeno, že se určitým lidem nelíbí způsob, jakým kritizuji zadávání veřejných zakázek v Česku," popisuje Borovka. Ten například v rozhovoru pro HN ostře napadl, že se v Česku losuje, kdo opraví silnice.
Úsek dálnice v délce zhruba osmi kilometrů postavilo za 4,5 miliardy korun konsorcium firem v čele se společností ODS-Dopravní stavby Ostrava, kterou v roce 2009 převzala právě Eurovia CS. Eurovia se v minulosti v Česku podílela například na rekonstrukci silnice I/44 přes Červenohorské sedlo, Úseku Libice - Dobšice na D11, Ejpovice - Černice na dálnici D5 a elektrizaci železniční trati Zábřeh na Moravě - Šumperk.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist