Tuzemští manažeři považují za nejdůležitější hodnotu ve své práci to, aby jejich společnost byla považována za spolehlivou a důvěryhodnou. Kladou důraz na kvalitu práce a spokojenost zákazníků.

Naproti tomu uspokojování požadavků zaměstnanců a zisk stojí na žebříčku priorit manažerů na posledním místě. Manažeři v ČR nejčastěji pracují 8 až 10 hodin, třetina dokonce více než 10 hodin. Víkendovou práci zná téměř každý manažer. V osobním životě jsou nejdůležitější hodnotou spokojená rodina, smysluplná a užitečná práce a děti.

Takové jsou některé z hlavních závěrů projektu – dotazníkového šetření mezi tuzemskými manažery, které provedla Česká manažerská asociace (ČMA) ve spolupráci se Svazem průmyslu a dopravy ČR (SP ČR), realizátorem byla výzkumná agentura Ipsos Tambor.

Osloveno bylo 700 vrcholových manažerů, majitelů firem a středního managementu – v rozdělení na výrobu, služby a instituce/státní správu.

Z šetření vyplynulo, že více než 90% manažerů má svoji osobní vizi – tedy cíl, kterého chtějí v životě dosáhnout. „Kdo neplánuje budoucnost, tak žádnou nemá,“ podotknul k výsledkům František Kulovaný jr., ředitel společnosti BAEST Machines & Structures, a.s., člen výboru České manažerské asociace a oceněný Manažer roku 2010  - Vynikající manažer střední firmy do 250 zaměstnanců.

Proč je v žebříčku priorit pro českého manažera spokojenost zaměstnanců a zisk až na posledním místě? Jak je jsou české podniky připraveny na případnou další ekonomickou krizi a které výzva před manažery stojí? A jak se vůbec liší český manažer od těch zahraničních?

Na to vše jste se ptali ředitele strojírenské firmy BAEST Machines & Structures a člena výboru České manažerské asociace Františka Kulovaného mladšího.


Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
Ivan Nový
Jak dlouho už připravujete export mimo dlouhodobě neperspektivní trh EU?
Naše společnost působí i na trhu mimo EU již dlouhodobě avšak je zde velký potenciál, zejména Rusko, Čína, Brazílie, Indie. Ne všechny tyto trhy jsou pro nás ovšem jako přímého exportéra dosažitelné a jako středně velký podnik musíme vytvářet vhodné aliance s většími partnery.
František Kulovaný
Ina
Proč pro české manažery není spokojenost vlastních zaměstnanců důležitá? Jsou to nahraditelní roboti, uskutečňující nějaké (mnohdy opravdu divné) cíle? Podle mne může spokojený zaměstnananec dát firmě mnohem více než ten, který je vystresovaný a naštvaný z toho, jak se s ním zachází. Nedávno jsem četla, že čeští manažeři po této stránce patří k jedněm z nejhorších v Evropě.
Jsem osobně přesvědčen, že zde ve výzkumu došlo k určité nepřesnosti v položení otázky a výsledek neodpovídá skutečné praxi. Každý manažer je jen tak dobrý, jak dobrý má tým. A o vlastní tým se musí starat, organizovat, řídit, motivovat, kontrolovat činnost jednotlivých členů týmu. Z mého pohledu péče o spokojenost zaměstnanců ruku v ruce s vytvářením podmínek pro efektivní výkon a jeho dosahování je základní rolí dobrého manažera.
František Kulovaný
MC
Jste rád "bílým límečkem"? Nemáte pocit, že právě nenasytnost a bezskrupulóznost téhle skupiny má nemalý podíl na neradostném stavu současného západního světa?
Jsem podnikovým manažerem, který řídí tvorbu reálných hodnot, tj. výrobu a dodávku zařízení a strojů, které plní důležité funkce při zajišťování potřeb společnosti. Osobně vnímám moji úlohu manažera jako poslání k budování lepší společnosti (jak podniku tak i širšího okolí včetně zaměstnanců, regionu, státu, společenství). Na druhé straně souhlasím s tím, že zejména finanční sektor, který se utrhl ze řetězu a finančními spekulacemi bez vazby na reálnou ekonomiku poškodil základní pravidla tržního hospodářství. Je jen potřeba vnímat, že tento problém vznikl daleko od naší země, ale neseme a ještě i poneseme plnou vahou jeho následky.
František Kulovaný
Er
Jaká je podle vás nejpřesnější definice manažera, kdo to je a kdo ne?
Manažer je řídícím pracovníkem, který by měl mít takové organizační schopnosti, aby dosahoval spolu a skrz tým spolupracovníků stanovených cílů. Nevím, zda je nejpřesnější (ty by bylo možné spíše najít v manažerské literatuře), ale je praktická.
František Kulovaný
JR
Co vlastně řeší vaše asociace a proč funguje?
Česká Manažerská Asociace (CMA) je profesní organizací, jejímž hlavním cílem je rozvoj profese manažera, zviditelnění a posílení jeho pozice ve společnosti. Organizuje setkávání a vzdělávání manažerů, přináší a generalizuje tuzemské i světové příklady úspěšných metod řízení. V neposlední řadě vyhlašuje každoročně soutěž Manažer roku, ve které v náročném procesu výběru vyhlašuje manažery napříč odvětvími, kteří dosáhli a dosahují vynikajících výsledků a přispívají ke konkurenceschopnosti nejen vlastních podniků, ale i společnosti. Doporučuji se podívat na www.cma.cz, kde je mnohem podrobněji popsáno poslání ČMA.
František Kulovaný
Karel Kůrovec
Při první krizi často spotřebovaly firmy nahromaděný kapitál z dob konjuktury, podnikatelé prodali, případně zastavili nemovitosti, prostě sháněli kapitál na udržení firem kde to šlo. Teď už nemají žádné "sádlo", jak myslíte že přežijí druhou krizovou vlnu? A ještě druhá otázka, nejsou v dnešní době směšní všichni ti analytici, co nám radí?
Souhlasím, že poslední tři roky jsou pro podniky náročným obdobím a bohužel vstupujeme asi do další etapy ekonomického poklesu po krátkém nadechnutí v 2010/2011. Vedle nedostatečné poptávky je zde ještě velké riziko tzv. credit crunch, tj. výrazného omezení poskytování úvěrů, což může nadále podvázat ekonomický vývoj. Nedokáži předpovídat, jak konrétně podniky přežijí, ale bude to ještě náročnější období než dosud. K druhé otázce - prognózování očekávaného vývoje je vždy chůzí po tenkém ledě. Některé prognózy jsou lepší, jiné horší. Důležité je vnímat trend a spoléhat i na "zdravý selský rozum", tj. nedůvěřovat slepě analýzám, ale brát je v úvahu.
František Kulovaný
Jíří Hlavatý
Co říkáte na to, že podle výzkumu psychologických profilů lidí v manažerských funkcích má většina z nich poruchu osobnosti, sklony k manipulátorství okolí a úplnou absenci empatie? Zjednodušeně, jsou to většinově bezskrupulózní psychopaté, nejhorší ve finančním sektoru.
Daný výzkum jsem bohužel nečetl, takže si mohu dovolit pouze můj obecný názor. Pokusil bych se definovat manažery spíše z pozitivního pohledu. Organizace a řízení lidí je náročnou disciplinou, která vyžaduje určitou kombinaci osobnostních charakteristik. V některých případech tomu tak může být, ale to je běžné i v jiných oborech lidské činnosti. Média si vybírají zejména "špatné" zprávy, které prodávají. Osobně se domnívám, že převažuje výrazně skupina dobrých manažerů (viz např. výsledky soutěží Manažer roku či obdobných počinů), kde se vyskytují lidé nejen s vizí, ale i schopností dosahovat úspěchu nejen pro sebe, ale i pro celou společnost. Hovořím zejména o podnikovém managementu. Finanční sektor je - pokud se týká služeb odtržených od reálné ekonomiky - samostatnou kapitolou /viz má reakce výše na dotaz/
František Kulovaný
petr moucha
Dobrý den, pokud jste postupovali dotazníkovým šetřením lze jej již od začátku považovat za naprosto irelevantní. Naše šetření vykazují opačné tendence. Zájem manažera je o osobní profit, zodpovědnost za výsledky je prakticky nulová a efektivita práce mizivá. Existují ovšem i světlé vyjímky. Takže bohužel ryba smrdí od hlavy lze říci že dnešní "manažeři " a HR oddělení jsou největší rakovinou společnosti. Jak dlouho se budete ještě plácat po ramenou a nebudete schopni vidět realitu? Děkuji
Neznám výstupy z vašeho výzkumu ani soubor, který jste do výzkumu zahrnuli. Jak jsem psal i výše, nelze "házet" všechny manažery do jednoho pytle. Právě cíle ČMA jsou definovány i ve směru kultivace českého managementu. Jinak pokud se podíváte do mezinárodního srovnání konkurenceschopnosti, jsou i tam viditelné rozdíly mezi manažery v soukromé/podnikové sféře (kteří si nevedou špatně) a infrastrukturou (včetně managementu ve státní správě), kde se dlouhodobě naše konkurenceschopnost relativně zhoršuje. Ti manažeři, které osobně znám a mají rozhodující vliv v jimi řízených firmách, se rozhodně po ramenou "neplácají" ale naopak tvrdě pracují pro budoucnost podniků a jejich zaměstnanců.
František Kulovaný
Petr
Dobrý den, jsou firmny v Čeksu nyní lépe připraveny na krizi než před 3 lety, nebo ne? Nebude to v tuto chvíli pro ně horší, kvůli tomu, že ohniskem je eurozóna, zatímco předtím to byly USA?
Myslím si, že v současné době již většina podnikových managementů vnímá trendy a je schopna rychleji reagovat a připravovat se na další očekávaný - v tomto případě negativní - vývoj připravit. Tj. asi bude méně strategických překvapení, všicni již vědí. Ale existují i obory, které porostou. Pro podniky v ČR, které jsou z velké části navázány na trhy EU, znamená právě počínající eskalace situace v EU s dopady na trh (zejména případné oslabení růstu v SRN, které se dosud významně uplatňovalo i v dynamicky se rozvíjejích teritoriích) zcela jistě nemalý dopad. Na druhou stranu je nutné zvýšit "tah na branku" českého průmyslu mimo trhy EU při maximálním udržení našeho obchodu v EU. Co se týká původu krize, náš podnik přišel o velmi významnou část zakázek v USA při první krizi vzhledem k poklesu trhu a zejména slabého dolaru. EU je ale rozhodně blíže a významnějším trhem.
František Kulovaný
Stanik
Dobry den.Jak se Vam daři loajalnost k firmě a profesionalita zaměstnancu ovlivnovat ve Vaši firmě.Ve vyjadřovani mnohych zaměstnancu z jinych oboru,mi připada,že v ČR převlada v zaměstnaneckem poměru ten zažity socialisticky.Omlouvam se,kdy si myslite,že se toto ostatnim manažerum podaři změnit.Děkuji.
Domnívám se, že to je obecně běh na dlouhou trať a závisí to na obou stranách - tj. zaměstnancích i manažerech. Je to otázka profesní cti a stejně jako jsem přesvědčen, že český management má potenciál na zlepšení, tak i zaměstnanci by měli ke své práci přistupovat zodpovědně. V celosvětovém srovnání produktivity pracovní síly, tj. efektivního pracovního výkonu, patříme mezi "nejpracovitější co do počtu hodin", ale bohužel s nízkou produktivitou, malým výstupem. Je potřeba, aby každý do své práce přidal "hlavu". Jsem přesvědčen, že máme velký potenciál, ale je potřeba jej využít. A to je společná práce manažerů a pracovníků.
František Kulovaný
David (H)
Můžete říci, jestli se u nás zlepšily schopnosti manažerů a že těch skutečně dobrých přibývá?
Jsem přesvědčen, že management v ČR se zlepšuje a v podnikové sféře se významně přibližuje světové úrovni. Jiné je to ve státní sféře obecně, dále i na nižších úrovních managementu v podnicích. Doporučuji se podívat na poslední ročníky soutěží Manažer roku či obdobných, kde je stále větší množství kvalitních manažerů, za kterými je vidět úspěch jejich i jejich podniků. Osobně si přeji, aby jich bylo co nejvíce. Bohužel tzv. "na vrcholu silně fouká", takže je potřeba více odvážných a charakterních manažerů.
František Kulovaný

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist