Německý automobilový koncern Volkswagen počítá s tím, že v jeho cestě na světový vrchol mu výrazným způsobem pomůže i největší tuzemská automobilka - mladoboleslavská Škoda.

Ta má podle odhadů růst dvakrát rychleji než její mateřská společnost, přičemž firemní strategie počítá s tím, že se Škoda zaměří výhradně na nižší a nižší střední třídu a nebude tak Volkswagenu zbytečně konkurovat ve vyšších kategoriích.

"Je dobré cítit podporu, aby se mohla Škoda stát tím, co vždycky chtěla - cenově dostupnou značkou zaměřenou na praktické a solidní vozy," prohlásil Jürgen Stackmann, člen představenstva Škody za oblast prodeje a marketingu pro agenturu Bloomberg.

Podle něj termín "exkluzivní" však již u škodovky lidé nenajdou. Mezi mateřským koncernem VW a Škodou přitom ještě nedávno bylo napětí kvůli škodovácké limuzíně Superb a její kombi verzi, který přímo a úspěšně konkuroval modelu VW Passat. To mj. podle Bloombergu vedlo i k odchodu bývalého šéfa Škody Reinharda Junga v roce 2010.

Škoda místo Suzuki

Právě přeměna Škody má být klíčem k plánu VW předběhnout automobilky General Motors, která letos v prodejích vede, a Toyota Motor na pozici největšího výrobce automobilů do roku 2018.

Mladoboleslavská automobilka se dostává do popředí navíc poté, co zkrachovala spolupráce s japonskou Suzuki. Počítá se s ním jako s alternativou pro rozvíjející se trhy, kde jsou vozy značky Volkswagen považovány pro místní spotřebitelé za příliš drahé.

Silná poptávka a příliv nových zákazníků v Rusku, Indii a Číně by měl zvýšit celkové prodeje škodovky do roku 2018 o 84 procent na 1,41 milionu vozů z loňských 768 tisíc. Alespoň tak to odhaduje výzkumná společnost IHS Automotive. Ta předpovídá mateřskému VW ani ne poloviční nárůst o 41 procent.

Na druhou stranu je odhad menší než samotné plány škodovky, která plánuje do roku 2018 dosáhnout úrovně prodejů až na 1,5 milionu vozů.  Přesto odhad odráží úsilí výrobce oslovit nové zákazníky za ceny, při kterých firmě zůstanou věrní i ti stávající, domnívá se Ferdinand Dudenhöffer, ředitel Centra pro automobilový výzkum na německé univerzitě v Duisburg.

"Škoda potřebuje získat status prodejce vozů pro bohaté Číňany, kteří si kupují svůj první vůz, a zároveň výrobce levnějších modelů pro evropské trhy, které jsou poměrně nasycené, a kde proti Škodě stojí například Dacia jako součást automobilky Renault," dodal Dudenhöffer, což podle něj bude obtížné.

Nová strategie Škody pod vedením ředitele Winfrieda Vahlanda, kterého tipují analytici jako potenciálního nástupce generálního ředitele VW Martina Winterkorna, napodobuje vlastní vzestup koncernu z minulosti. Německá automobilka se prosadila s cenově přijatelným "broukem", který měl být původně "lidovým vozem".

Konec rivality

Vztah mezi VW a Škodou se dostal na bod mrazu, poté co Škoda se svým modelem Superb porazila srovnatelný model VW Passat v průzkumu kvality  německého magazínu Auto Bild v roce 2008. Prostornější Superb se prodává navíc o 2500 eur levněji než limuzína VW a jeho základní cena navíc zahrnuje elektrické ovládání oken i vyhřívaná sedadla.

"Pro VW dává smysl, aby se Škoda zaměřila na segment levnějších vozů ve východní Evropě a rozvíjejících se ekonomikách," uvedl Stefan Bratzel, ředitel Centra pro automobilový průmysl managementu na Univerzitě aplikovaných věd v Bergisch Gladbach.

Zákazníci, kteří kupovali škodovácké modely, podle něj byli "dočasně trnem v oku VW. Nová strategie by tomu měla zamezit," dodal.

S podporou prostředků VW má Škoda dodat na trh každý rok dva nové modely jako součást své expanze, uvedl před dvěma týdny Stackmann.

Hlavní cíl: Čína

Modelovou expanzi odstartovala právě Citigo, což je nejmenší a nejlevnější model Škody, jehož cena začíná na 179 900 korunách. V těsném sledu pak přijde nový kompaktní sedan s názvem Rapid, který je určen pro autosalony v Indii již v prosinci. 

Škoda se zároveň chystá rozšířit od příštího léta výrobu sedanů Octavia v Mladé Boleslavi o 50 procent na 1200 aut denně. Zároveň začne ještě letos automobilka výrobu SUV Yeti v Rusku a od roku 2013 ji chce rozšířit do Číny. Na podporu růstu v Číně, který je pro Škodu největším trhem, chce v příštích pěti až šesti letech najmout 20 tisíc prodejců, uvedl Stackmann.

Aby podtrhnula své jednoduché a přímé zaměření, zmodernizovala Škoda internetové stránky a zjednodušila své logo s okřídleným šípem. Automobilka věří, že její strategie povede k překonání dluhové krize v Evropě.  "Dokonce i ve špatných časech lidé kupují auta, ale s větším důrazem na to, co si za své peníze kupují," uvedl Stackmann. "Věříme si pro příští rok a chceme dále růst."

Prodejnost českých aut v Evropě