Jeden z nejbohatších českých podnikatelů Zdeněk Bakala chce koupit slovenského nákladního železničního dopravce Cargo Slovakia. Uvedl to na diskusním klubu slovenských Hospodárskych novín HNClub.

"Máme zájem privatizovat státního železničního dopravce Cargo,“ prohlásil s tím, že by zapadalo do strategie. Ovláda už totiž nejvýznamnějšího soukromého hráče na železničním trhu v střední Evropě - společnost Advanced World Transport (AWT).

Definitivní rozhodnutí o prodeji kontrolního podílu v Cargu Slovakia bude na nové vládě, která vzejde z březnových předčasných parlamentních voleb.

Bude se čekat na novou vládu

Odborníci podle slovenských HN tvrdí, že firmu by měl stát prodat. Pod jeho vedením je totiž dlouhodobě ve ztrátě. Pokud se však po volbách dostane k moci stran Smer Roberta Ficea, je možné, že dojde z její strany k blokování privatizace strategických firem.

"Odvětví se v současnosti nachází v privatizačním procesu, případně v procesu deregulace státních přepravců. To jsou okolnosti,  které považuji, zejména pokud jde o cargo dopravu, za atraktivní pro expanzi," říká v rozhovoru pro slovenské HN, přičemž šanci vidí v Polsku i na Slovensku.

Zdeněk Bakala

Podnikatel Zdeněk Bakala je spoluvlastník těžební firmy NWR. Zároveň je také spolumajitelem vydavatelství Economia, které vydává Hospodářské noviny, týdeník Ekonom a provozuje server IHNED.cz.

"Pokud jde o Cargo, víme, že již několikrát byla jeho privatizace na pořadu dne. Ale samozřejmě vidíme, že je nepravděpodobné, že slovenská vláda přikročí k privatizaci dříve, než budou volby."

Bakala neprozradil, na kolik si Cargo cení. Přiznal však, že by nejraději koupil pouze ta aktiva, které se mu hodí do byznys plánu. Pochybuje však, že to bude možné. Při posledním, také zrušeném pokusu privatizovat Cargo nabídl vítěz tendru podle medializovaných informací přes 400 milionů eur.

Slovensko nemá problém s korupcí jako Česko

Zájem o slovenského přepravce Bakala odůvodnil také kvalitou podnikatelského prostředí v zemi. "Slovensko je na tom v mnoha ohledech lépe než Česká republika. Rovněž tu není tak vypuklý problém s korupcí jako v Česku," uvedl v diskusi Bakala.

A v rozhovoru pro HN.sk pak pokračuje: "Téměř ve všech transakcích, kde figuroval stát, vždy docházelo k tomu, že kolem chodili lidé s nataženou rukou a tvrdili, že pokud jim něco do té ruky dáte, dovedou vám to zařídit. Já jsem vždycky tyto lidi ignoroval a nechal jsem je odejít. A myslím si, že je to dobrá politika."

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s., po vypuknutí světového hospodářské krize zápasila s poklesem objednávek na přepravu zboží, což výrazně zhoršilo hospodaření podniku. Firma spolu s dalšími dvěma státními železničními podniky vstoupila do ozdravného plánu, který počítá také se snižováním zaměstnanosti. Podle ministerstva dopravy by železniční cargo mělo letos snížit ztrátu na deset milionů eur (255 milionů korun) z 122,6 milionu eur loni.

Do Bakalova portfolia patří také dopravní a logistická skupina AWT, která je velkým hráčem na dopravním a logistickém trhu ve střední a východní Evropě. Spravuje rozsáhlý vozový park více než 160 lokomotiv a 6000 vozů. Působí na více než 60 vlečkách. Vlastní a provozuje strategicky umístěný otevřený kontejnerový terminál Ostrava-Paskov a patří jí rovněž více než 400 km vlastních tratí.