Piloti Českých aerolinií ukončili stávkovou pohotovost. Mezi svátky tedy nehrozí další rušení letů ČSA z důvodu protestů.

Na jednání Českého sdružení dopravních pilotů (CZALPA) uzavřeli s Českým Aeroholdingem memorandum o porozumění, přičemž se dohodli na přechodu stovky pilotů ČSA do dceřiné společnosti Holidays Czech Airlines.

Součástí dohod je i odchod mluvčího a výkonného sekretář CZALPA Filipa Gaspara.

Pilot ČSA Michal Filip

Piloti protestovali proti vyvádění letadel do dceřiné firmy, uváděli, že hrozí likvidace národního dopravce. Také systém odměňování u Holidays CA je pro piloty méně výhodný, protože je více navázán na počet odlétaných hodin.

Jak tvrdá byla vyjednávání mezi piloty a vedením ČSA? Jsou piloti s jeho výsledky spokojeni nebo by rádi viděli v ČSA další změny? A proč se k odchodu z ČSA po několika letech dobrovolně rozhodl Filip Gaspar - mediální tvář pilotů?

Na to vše jste se ptali pilota ČSA Michala Filipa.

- Upozornění redakce: Dotazy se budou zobrazovat se zpožděním. Děkujeme za pochopení. -


HNByznys najdete i na Facebooku. Nenechte si ujít nejdůležitější zprávy ze světa financí a staňte se našimi fanoušky - ZDE


Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
Jan
Dobrý den, jakožto naštěstí bývalý zaměstnanec CSA bych se rád zeptal, zda se vůbec v této firmě konečně děje něco jako výměna zaměstnanců, kteří jsou neproduktivní, sedí na svých židlích od dob Husákových a pobírají v CSA nadprůměrné platy. Nesčetněkrát jsem zažil že jakékoli nový efektivní způsob práce byl zazděn těmito zkamenělinami a podle toho co se děje (aerolinky se snaží asi být nejmenšími na celém světě, stálý prodej majetku na zamáznutí provozních dluhů) tam zjevně ještě sedí zaštítěni všemožnými kamarády... Až se poměry uvolní, myslím že se v CSA bude dýchat lépe. Co myslíte?
Spíše než, že by na rozhodujících postech seděli lidé z dob dávno minulých, problém představuje fakt, že každý nový management si na rozhodující místa přivede své lidi, obyvkle bohužel bez praxe v leteckém oboru.
Michal Filip
Kanárek
Slyšel jsem, že pytlíky ČSA nepropouští. Co je na tom pravdy?
Ano, mám stejnou informaci.
Michal Filip
matej na 5
Dobry den, myslite, ze by vyresilo, kdyby jste meli mzdy jako ostatni autobusaci /tj. plat kolem 15.000 Kc/, problemy z fungovanim CSA?
Podle neoficiálních informací se provozní ztráta ČSA pohybuje v mnohem vyšších číslech než jsou všechny mzdové náklady v celé společnosti. Platy pilotů tedy nejsou položkou, která způsobuje problémy v hospodaření ČSA, jak koneckonců deklaruje i management společnosti. Nicméně podle mě, by plat měl přece jen odrážet potřebnou kvalifikaci ale zahrnovat by měl i odpovědnost, kterou na sebe daný zaměstnanec bere.
Michal Filip
ttm
Jak velký tlak byl na odchod Filipa Gaspara? Myslíte, že v Česku sežene práci?
Odchod Filipa Gaspara měl hlavně uklidit situaci. Bylo to jeho roznodnutí. Zhruba půl roku již totiž nebyl nasazván na linky a o potřebnou kvalifikaci tak přišel. V takové situaci by v podstatě neměl naprosto žádnou možnost sehnat práci kdekoli. Po omezenou dobu bude nyní létat u HCA a díky tomu si kvalifikaci obnoví.
Michal Filip
Dominik Tabery
Dobrý den, jaké máte představy o strategickém investorovi ČSA, například z které části světa by měl pocházet, jak by měl být velký, apod. Dá se považovat síť ČSA po všech redukcích stále za investorsky atraktivní, máte představu, kolik linek v posledních letech zaniklo? Díky, DT
Našim cílem je, aby se vlastníkem ČSA stala velká letecká společnost ze zámoří nebo Asie, která by chtěla v Evropě otevřít svůj sekundární hub a bude tedy hledat fungující aerolinie se silnou evropskou sítí linek. Bohužel za posledních pět let ČSA zrušily zhruba čtyři desítky linek. I přesto v tuto chvíli síť ČSA může být pro nějakého velkého hráče na poli globální letecké přepravy. Pokud by však měělo dojít k její další výrazné redukci, obáváme se, že by ČSA nebyly zajímavé pro nikoho. Právě proto jsme v posledních dnech veřejně na problémy upozornili.
Michal Filip
Mike
Dobrý den, je mi líto současné situace ČSA a chtěl bych všem zaměstnancům vyjádřit podporu. Je dost děsivé, že v Češích stále přetrvává bolševická závist a jakékoli logické argumenty, že se státní firma rozkrádá za bílého dne, jsou smáznuty trapným „mají třikrát víc než já, tak ať táhnou.“ Neříkám, že nemáte dost, ale za 50 tisíc bych to také nedělal. Jaký názor máte na výrok Nečase, že pokud ČSA krachne, bude alespoň o problém míň? Nepřijde Vám takový výrok skandální, když by se měl premiér ČR naopak za náš majetek bít?
Vyjádření premiéra, jehož úkolem je spravovat státní majetek a tedy i státní firmu ČSA, považuji za nešťastné nebo dokonce skandální. Úkolem vlády má být dosadit management, který naopak firmu zušlechtí a bude dále rozvíjet a nikoli se založenýma rukama čekat.
Michal Filip
ivan
Jaká by byla ztráta ČSA bez prodeje majetku? Jak se to naopak projeví na hospodářském výsledku aeroholdingu? Děkuji za konkrétní odpovědi!
O výsledcích ČSA bohužel management neinformuje nejen zaměstnance, ale jak jsme se dozvěděli z médií, dokonce ani ministerstvo financí, které ve firmě vykonává funci majoritního vlastníka. Nicméně i v letošním roce, podle vyjádření prezidenta ČSA, bude firma ve ztrátě stovek milionů korun a to i přes opětovné vylepšování výsledků dalším rozprodejem majetku.
Michal Filip
PC
Dobrý den, jaký je Váš názor na prodej divizí / částí ČSA jako ČSA Cargo atd. v minulých letech? Nebyla by nynější ekonomická situace ČSA příznivější, pokud by se takto v minulosti nezbavila svého majetku? (Slyšel jsem, že např. Cargo bylo ziskové.) Děkuji. PC
Prodej majetku může sloužit v dobách krize k získání hotovosti, ale jen do určité míry. Není možné firmu rozprodat tak, jako to vidíme v případě ČSA. Nehledě na to, že managementy v minulosti při prodeji aktivit nebo majetku nevyjednali s novým vlastníkem dlouhodobé výhodné smlouvy a ČSA si tak dnes pronajímají zpětne tyto služby za v mnoha případech velmi nevýhodné ceny. Některé služby, které tak ČSA nabízejí, jsou díky těmto vysokým nákladům, nekonkurenceschopné.
Michal Filip
Jirka
Při převodu letadel ATR do dceřinné společnosti budou převedeny stávající posádky automaticky nebo se musí hlásit do konkursu. Jak to bude se stávající pracovní smlouvou - bude to nový pracovní poměr ? Je možné se hlásit do dvou konkursů současně (na ATR a případně na Airbas na "levou stranu")?
Nebudou. Posádky se budou muset přihlásit do zjednodušeného interního výběrového řízení, tím pádem budou mít novou pracovní smlouvu. Konkurzy se časově nepřekrývají. Konkurz na pilota ATR bude vyhlášen až po uzavření konkurzu na Airbusy.
Michal Filip
jirka
Dobrý den, omlouvám se. Nejsem odborník, tak jsem v předchozím dotazu asi spletl levou a pravou stranu. Na otázce to nic nemění. Děkuji
S levou stranou jste se nespletl. Kapitánské místo je opravdu vlevo. Nicméně při nadcházejícím konkurzu na Airbus nebude možné, aby se z druhého pilota stal kapitánem.
Michal Filip
rudastraka
dobry den, jak vzpominate na obdobi jaroslava tvrdika, kdy dochazelo ke zvysovani platu, nakup letadel aut atd atd?
Při znalostí současného vývoje ekonomiky se nám může zdát tehdejší nákup letadel a rozvoj sítě linek až megalomanský. Je ale třeba přiznat, že ho Tvrdík dělal v době, kdy počty cestujících ČSA rostly řadu let po sobě až 20 procent ročně. Bohužel narozdíl od rozvojových investic v podobě letadel za Tvrdíka razantně narostly také výdaje zcela neefektivní jako jsou zmiňované nákupy aut nebo předražené poradenské služby apod.
Michal Filip
Pilot
Nemyslíte si, že piloti ČSA mají na současném stavu velký podíl? Létám v zahraničí a zde je nepřípustné, aby odbory či zaměstanci se vměšovali do provozních záležitostí. A vzpmínám si, jak moji kolegové u ČSA kdysi s nadšením mluvili o panu Tvrdíkovi. Nakupoval spousty letadel, byl velký pohyb ve funkcích i na typech, dal práci desítkám nových pilotů. Zvedl platy na úroveń Delty čí Air France, sliboval auta a jiné brebendy. Pilotům se to tehdy velice líbilo i když bylo jasné, že to společnost neutáhne.
Odbory podle mě naopak do provozních záležitostí mají co mluvit. Provozní záležitosti společnosti - to je věc, která se jich týká bytostně. Mluvit by asi neměli do strategie a hospodaření. Ale ani to odbory v ČSA nedělají. Pouze se snaží upozorňovat na strategické kroky, které mohou firmu v dlouhodobém horizontu poškodit. K zvýšení platů za Tvrdíka skutečně došlo, na druhou stranu je nutné říci, že v posledních letech piloti přistoupili dobrovolně ke snížení platů o 31 procent, což řádově odpovídá zvýšení v dobách pana Tvrdíka. Řekněme si upřímně, kdo z vás v rámci úspor v době krize na tak vysokou redukci platu přistoupil?
Michal Filip
Tomáš
Dobrý den, myslíte, že je férové, když společnost, která je v hluboké finanční ztrátě přistoupí ke snížení platů svým zaměstnancům?
V krizi je třeba hledat úspory, a to i na straně mezd. Piloti ČSA v minulosti ve snaze pomoci zachránit firmu dobrovolně přistoupili na snížení platů 31 procent.
Michal Filip
xray
Pisete,ze....: Našim cílem je, aby se vlastníkem ČSA stala velká letecká společnost ze zámoří nebo Asie, která by chtěla v Evropě otevřít svůj sekundární hub a bude tedy hledat fungující aerolinie se silnou evropskou sítí linek.....co jste jako CZALPA konkretne pro tento cil udelali ?
Protesty z minulých dní měly upozornit na kroky, které by firmu mohly poškodit právě v očích takového potenciálního investora.
Michal Filip

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist