České dráhy si zřejmě nechají zrekonstruovat 75 osobních vagonů řady Bdmtee. Zakázka za zhruba 750 milionů korun bude asi vypsána v příštích dnech, řekl náměstek generálního ředitele Antonín Blažek.

Vozy pocházející z let 1989 a 1990 jsou relativně moderní, cestující je ale nemají kvůli stísněnému interiéru příliš v oblibě. Dráhy s nimi počítají zejména k řídícím vozům řady 961, jejichž první čtyři kusy už jezdí po Ústeckém kraji.

Vagony vyráběla na samém sklonku socialistické éry vagónka ve východoněmecké Budyšíně a dodnes se jim občas přezdívá "Honeckery". Kdyby vypukla válka, počítalo se s nimi do nemocničních vlaků, takže mají jako jedny z mála v Česku atypické uspořádání dveří. Ty jsou umístěné po dvojicích zhruba ve čtvrtině délky vagonu.

Celkem jich do Československa přišlo 320. Část zůstala na Slovensku a část už dráhy zkoušely přestavovat, vždy ale zůstalo jen u několika kusů.

"Letos jsme zahájili rekonstrukci ověřovací série čtyř vozů a pokud se osvědčí, máme připravenou zakázku na 75 dalších vozů," řekl Blažek.

"Myslím, že v těchto dnech se to bude vypisovat. Máme tu zakázku v plánu," dodal. Cena za jeden vagon se podle něj bude pohybovat okolo 10 milionů korun. Podle databáze vagonů specialisty Alana Butschka zbývá nerekonstruovaných vozů asi 221.České dráhy představily  v Ústí nad Labem řídící vůz řady 961 zvaný Sysel.

Cena rekonstrukce je ve srovnání s podobnými projekty relativně nízká. Vozy totiž už teď mohou jezdit rychlostí 160 kilometrů za hodinu, mají kotoučovou brzdu i centrální zavírání dveří. Interiér ale hodně pokulhává, jak z hlediska materiálů, tak hlavně prostorností. Může za to atypické uspořádání interiéru, které je projektované právě pro konverzi na nemocniční vagony.

"Interiér nahradíme pohodlnějším a modernějším. Je to optimální výchozí materiál na rekonstrukci," řekl Blažek. Rekonstrukce nebude zahrnovat klimatizaci, ale vagony budou nově mít centrální zdroj energie, elektrické zásuvky i vakuové WC.

Kromě interiéru se vymění i dveřní systémy.

Dráhy s vagony počítají k řídícím vozům řady 961, jejichž dodávka se rozběhla na podzim a celkem by jich mělo být dodáno 34. Společně by měly sestavit vratnou soupravu, takže na jeden řídící vůz vycházejí zhruba dva nově rekonstruované vozy.

"Honeckery" se pro vratné soupravy hodí i proto, že už teď mají datovou linku, která vede signály z řídícího vozu do lokomotivy. Řídící vůz řady 961 stojí asi 30 milionů korun, celá vratná souprava bez lokomotivy tak vyjde dráhy asi na 50 milionů.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist