Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podalo trestní oznámení kvůli zvlněné dálnici D47. Podle deníku Blesk je ŘSD přesvědčeno o tom, že se stát stal obětí podvodu, mohl přijít až o 262 milionů korun.
Na stavbu dálnice byla totiž použita méně kvalitní struska, přestože silničáři objednali kvalitnější, píše list. Dálnice se kvůli tomu vlní a musí na ní být snížená rychlost.
Na ostravské státní zastupitelství se s trestním oznámením obrátil ředitel ŘSD René Poruba. "Věříme, že policie zjistí, kdo se na dodávkách méně kvalitní strusky obohatil," řekl deníku.
ŘSD se odvolává na znalecký posudek, podle něhož se dálnice vlní, protože ocelárenská struska bobtná víc než objednaná struska vysokopecní. Lze očekávat pokračování procesů, a to řádově v letech, dodali znalci.
Není struska jako struska
Společnost Eurovia, která dálnici stavěla, vinu odmítá.
"Využití materiálu ze starých struskových valů si vymínilo Ředitelství silnic a dálnic," uvedla mluvčí firmy Petra Kučerová.
To silničáři nepopírají. Upozornili ovšem na to, že v takzvaném odvalu Hrabová, odkud se měla struska brát, je jak ta vysokopecní, tak ta ocelárenská.
"ŘSD připustilo pouze použití vysokopecní strusky z odvalu Hrabová," stojí v trestním oznámení, které má Blesk k dispozici.
Za podvod až deset let vězení
Eurovia se kvůli nekvalitní strusce soudí s jejím dodavatelem. Není proto jasné, kdo by měl nést za údajně ošizenou stavbu případnou trestní odpovědnost. Pokud by ale policie dospěla k závěru, že šlo o podvod, hrozilo by viníkovi až deset let vězení, píše list.
Spor o vady na D47 vypukl koncem listopadu, kdy ŘSD na poškozených úsecích nechalo provést kontrolní vrty. Ty podle státní společnosti dokládají, že Eurovia nedodržela domluvený postup stavby. Firma prý například použila nestabilní stavební odpad i tam, kde měly být stálé materiály.
Eurovia ale odmítá, že by pochybila. Její ředitel Martin Borovka řekl, že použitý materiál, který nyní bobtná a způsobuje zvlnění vozovky, si přálo ŘSD. Záruční doba dálničního úseku končí příští rok.
Problematický úsek D47 u Ostravy v délce zhruba osm kilometrů postavilo za 4,5 miliardy korun konsorcium firem v čele se společností ODS-Dopravní stavby Ostrava, kterou později převzala stavební firma Eurovia CS.
Jezdí se po něm od prosince 2007. Severomoravská D47 se začala budovat v roce 2004, nyní se stavba blíží ke svému konci. Zbývá dostavět poslední úsek mezi Bohumínem a hranicemi s Polskem.
Podloží zvlněné dálnice D47u Ostravy
Podloží zvlněné dálnice D47u Ostravy
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist