Ekonom (včetně tohoto článku) si můžete přečíst i na vašem iPadu.
APLIKACI STAHUJTE ZDE.
Zdánlivě je to drobnost, ale dokládá, jak se Škoda Auto mění. Její tuzemská prodejní organizace vstoupila do Svazu dovozců automobilů a přestěhuje se z Mladé Boleslavi do Prahy.
První rozhodnutí zdůvodňuje vedení společnosti tím, že vozy Citigo pocházejí ze Slovenska, tedy ze zahraničí. Důvodem druhé změny je snaha zjednodušit vztahy s českými dealery, reklamními agenturami, sdělovacími prostředky a velkými firemními zákazníky. Škoda chce být zkrátka tam, kde působí zastoupení všech ostatních automobilek.
Přesun do hlavního města má být dokončen v polovině roku. Tuzemský obchod Škody pak získá obdobné postavení, strukturu i počet pracovníků, jako mají importéři ostatních významných značek. Informaci o těchto změnách prozradil týdeníku Ekonom tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl a potvrdili ji manažeři automobilky.
"Lidé ve vedení Škody zjistili, že kvůli svým horečným asijským aktivitám nemají na domácí trh vůbec čas a že na to - hlavně ve vztahu k privátním zákazníkům - firma doplatila," komentuje jeden z dovozců.
Loni se podíl Škody na tuzemských prvních registracích nových osobních aut snížil na 30,6 procenta. Její tuzemský prodej stagnoval, zatímco celkově český trh vzrostl o 2,4 procenta.
Sázka na export
Před zhruba deseti lety přijatý plán na expanzi v Rusku, Číně a Indii nyní ovšem firmě z celkového pohledu přináší ovoce. Díky těmto zemím totiž Škoda výrazně posílila. Její celkový prodej se loni zvýšil o 15,3 procenta na 879 200 vozů. A podíl české značky na světovém trhu se zvýšil z 1,3 na 1,4 procenta.
Poptávka po škodovkách rostla podstatně rychleji než celosvětový prodej automobilů. Ten loni celkově posílil o přibližně pět procent.
V Rusku v loňském roce vzrostl prodej vozů s okřídleným šípem ve znaku o 63 procent na 74 tisíc, v Indii o 50 procent na 30 tisíc a v Číně o 22 procent na více než 220 tisíc kusů.
"Zlepšili jsme se však ve všech regionech," podotkl Jürgen Stackmann, člen představenstva Škody zodpovědný za prodej a marketing. Například ve střední a východní Evropě firma zaznamenala růst o 19 procent na asi 232 tisíc aut.
Zvýšení odbytu se projevuje rovněž na hospodářských výsledcích. Za první tři čtvrtletí loňského roku Škoda meziročně zdvojnásobila zisk před zdaněním na přibližně 14,6 miliardy korun.
Podle předsedy představenstva Winfrieda Vahlanda by automobilka letos mohla zvýšit prodej o zhruba 80 tisíc aut. Pokoření milionové hranice pak očekává v roce 2014. Cílem pro rok 2018 je dosáhnout ročních prodejů ve výši 1,5 milionu vozů. Kdyby se to podařilo, Škoda by byla nejrychleji rostoucí automobilovou značkou na planetě.
K růstu prodeje je však třeba zásadně posílit výrobní základnu. Už v loňském roce totiž museli zákazníci na některé modely dlouho čekat.
Škoda proto například zvyšuje kapacitu na výrobu vozů Yeti v Kvasinách. Zároveň plánuje zahájit montáž těchto automobilů v Číně a v ruském Nižném Novgorodu.
Hlavní investiční akce se však odehrává v Mladé Boleslavi, kde denní výrobní kapacita montáže Octavií vzroste v polovině tohoto roku z 800 na 1200 vozů. Zároveň tam bude nabíhat výroba nového modelu, který zřejmě ponese jméno Rapid, čili stejné, jaké má jeho vzdálený příbuzný pro indický trh.
Rozhodnutí o názvu evropské verze tohoto vozu nižší střední třídy již podle manažerů Škody padlo, je však zatím tajné.
Pokud jde o závod ve Vrchlabí, vedení společnosti stále jen opakuje, že se tam letos začnou vyrábět přímo řazené automatické převodovky pro celý koncern. Podle neoficiálních informací koncem loňského roku proběhlo interní šetření stavu výrobních kapacit firmy, jehož výsledkem je doporučení ponechat ve Vrchlabí i montážní linku na vozidla.
Důvodem jsou zejména velmi omezené možnosti pro případnou výrobu dalšího modelu v Mladé Boleslavi. Vrcholné vedení automobilky se však podle zdroje týdeníku Ekonom staví k zachování montáže aut v Podkrkonoší velice skepticky.
Nikdo z členů představenstva přitom zatím nechce upřesnit, jak Škoda naloží s obrovskou halou, ve které se nyní montují vozy Roomster, ani co bude po případném skončení montáže aut ve Vrchlabí s přebytečnými zaměstnanci. Manažeři Škody zřejmě věří, že množství převodovek vyráběných ve Vrchlabí se oproti současným předpokladům ještě zvýší, což by umožnilo splnit slib, že tam zůstane zachován loňský počet pracovních míst.
Optimismus vyplývá z výsledků celé skupiny. Koncern Volkswagen v loňském roce poprvé ve své historii prodal přes osm milionů vozů. Koncern se do roku 2018 chce stát jedničkou na světovém automobilovém trhu. Loni překonal japonskou Toyotu a nyní chce soupeřit o vedoucí pozici s americkým seskupením General Motors.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist