Žluté vlaky Radima Jančury čeká jejich premiéra v dotované dopravě. Zítra začne zkušební provoz mezi Bratislavou a Komárnem přes Dunajskou Stredu. Cestující se budou moci svézt v polovině února a ostrý provoz začne 4. března, kdy na trase přestanou jezdit vlaky Slovenských drah. Trať se promění k nepoznání.
Dnes tam jezdí téměř čtyřicet let staré motoráky typu 810, které jsou v Česku známé spíše pod přezdívkou Orchestrion. Jančurův RegioJet nasadí pronajaté, jen pár let staré soupravy Bombardier Talent. Cestující z Dunajské Stredy dorazí místo současných 67 za 43 minut.
Mělo by tak jít o učebnicový příklad zlepšení služeb po vstupu nového dopravce. RegioJet má za devět let provozu získat v přepočtu více než 1,5 miliardy korun, tedy zhruba 140 korun za ujetý kilometr.
Na Slovensku ale padají slova o tom, že RegioJet není nejvýhodnější. A že státní dráhy by tutéž službu nabídly levněji.
RegioJet už přepravil 105 tisíc lidí. Má ale méně spojů, než chtěl - čtěte ZDE
Klaus jel ve druhé třídě RegioJetu. Je to jako s rohlíkem, vysvětloval svou volbu - čtěte ZDE
Do RegioJetu se tímto způsobem opřel například bývalý slovenský ministr dopravy Ľubomír Vážný. Jančura teď zvažuje, že na něj podá trestní oznámení.
Stížnosti přitom padají hlavně na skutečnost, že slovenská vláda zakázku zadala bez zvažování jiných nabídek, aby ještě stihla termín pro čerpání evropských dotací na nákup nových vlaků.
11 MILIONŮ EUR
investovalo Slovensko do trati mezi Bratislavou a Dunajskou Stredou. A to proto, aby RegioJet mohl jezdit tak rychle, jak se Jančura zavázal ve smlouvě, a jízdní doba se tak zrychlila ze 67 na 43 minut.
150 KORUN
za kilometr by mělo Slovensko RegioJetu platit za spoje mezi Bratislavou a Komárnem. Oproti státnímu dopravci je to o čtvrtinu méně. Pro srovnání: nejdražší dotovaná doprava v Česku je v Královéhradeckém kraji. Tam kraj přispívá 111 korunami za kilometr.
9
motorových jednotek Bombardier Talent vyrazí každý den pětadvacetkrát z Bratislavy směrem na Dunajskou Stredu. Jedenáct spojů bude pokračovat až do Komárna.
České dráhy kritizují postup slovenské vlády
Kritický byl i šéf Českých drah Petr Žaluda. "Kdyby Slováci vypsali výběrové řízení, to si pište, že bychom se také přihlásili," řekl v rozhovoru s HN. Bránil se tak kritice Radima Jančury, že České dráhy bez soutěže získaly desetileté smlouvy v celém Česku. Jančura podle něj smlouvu na Slovensku získal stejně.
Jančurova firma RegioJet se ale připravuje na řadu dalších výběrových řízení. A to jak v Česku, tak na Slovensku. Kromě toho zvažuje i nedotovaný provoz na trati mezi Prahou a Brnem a jedná se o možnosti jezdit z Prahy do Berlína.
Jančura brzdí plány. Od prosince bude jezdit méně žlutých vlaků, než sliboval - čtěte ZDE
Stát pustí konkurenci na koleje mezi Prahou a Ústím. Jančurovy žluté vlaky mají zájem - čtěte ZDE
V případě rychlíků do Brna již požádala firma ministerstvo dopravy, aby přestalo dotovat spoje Českých drah. Jančura nabídl, že stejné spoje odjezdí bez nároku na státní peníze. "Dotace Českým drahám zůstanou, trasa do Brna není vhodná pro konkurenční boj. RegioJetu ale ve vstupu na trať bránit nebudeme," říká mluvčí ministerstva Martin Novák.
Jančura bojuje o trať z Prahy do Berlína
O Berlín bojuje RegioJet s Českými drahami. Obě firmy chtějí podepsat smlouvu s Deutsche Bahn. Podle dosavadních informací mají větší šanci České dráhy, RegioJet už ale zvažuje, zda do Berlína nepojede případně i na vlastní riziko.
Jančura kvůli Žaludovi nasadil personálu klaunské nosy - čtěte ZDE
Konkurence zabrala. České dráhy od příštího roku slibují ve vlacích levnější jídlo - čtěte ZDE
RegioJet také čeká, jaké podmínky v Česku připraví ministerstvo dopravy ve dvou chystaných výběrových řízeních. "Už v únoru chceme vypsat soutěž na rychlíky na trase Ostrava-Olomouc přes Opavu a Krnov," říká mluvčí ministerstva Martin Novák. Podklady pro tendr má ministr Pavel Dobeš dostat na stůl dnes. Otevírání železnice má ale oproti plánům zpoždění, ještě na konci listopadu Dobeš sliboval, že soutěž bude vypsána v lednu.
Takhle startovaly žluté vlaky v Česku loni v září
Největší zájem je o trať Praha-Ústí nad Labem
Podle původních plánů má začít lákání konkurence i na trasy pro rychlíky mezi Prahou a Děčínem a Prahou a Chebem (obě linky sdílejí úsek Praha - Ústí nad Labem). Soutěž má být vypsána v březnu. O tyto tratě bude mezi českými soukromými dopravci i nadnárodními společnostmi největší zájem.
Firma RegioJet na svém facebookovém profilu oznámila, že stále plánuje nákup nových rumunských vagonů Astra.
Jančura ukázal na Slovensku nové vlaky "Talent". Podívejte se - čtěte ZDE
Vlaky pro důchodce podraží. Kalousek jim zrušil povinné slevy jízdného - čtěte ZDE
ČD a RegioJet vedou cenový boj. Už brzy zdražíme, shodli se Žaluda s Jančurou - čtěte ZDE
Ty byly v propagačních materiálech firmy v září a slibované byly od prosince. Nakonec Jančura oznámil, že si firma zatím vystačí s rekonstrukcí ojetých vagonů z Rakouska.
Nové vagony se podle nových plánů objeví v roce 2013. Důvodem zpoždění je prý neochota bank nabídnout financování.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist