V amerických firmách jsou v poslední době stále populárnější porady ve stoje. Podle deníku The Wall Street Journal si je oblíbily zejména technologické podniky, které kladou důraz na rychlost a efektivitu.

Stání jim umožňuje odbourat neblahé průvodní jevy "sedavých" porad, jako jsou dlouhé projevy, hraní her na mobilním telefonu či duševní nepřítomnost některých účastníků.

Porady "na stojáka" jsou denním chlebem například ve společnosti Atomic Object z Grand Rapids v Michiganu. Zřídka trvají déle než pět minut, zaměstnanci se na jejich konci obvykle rychle protáhnou a pak pokračují v pracovním dni.

Šéfové firmy na nich také neradi vidí stoly. "Člověka svádějí k tomu, aby se o ně opíral, anebo si na ně pokládal laptopy," podotýká viceprezident firmy Michael Marsiglia.

The Wall Street Journal přitom připomíná, že porady ve stoje nejsou úplnou novinkou. Pořádali je například někteří vojenští velitelé za první světové války. Výjimkou v minulosti nebyly ani v mnoha firmách.

Podle výzkumu Allena Bluedorna z Missourské univerzity z roku 1998 jsou porady ve stoje zhruba o třetinu kratší než porady v sedě, aniž by tím trpěla kvalita rozhodování.

Začali to programátoři

Za jejich současnou oblibou ale stojí metoda Agile, která se používá při tvorbě softwaru. Vychází z manifestu, který v roce 2001 zveřejnilo 17 programátorů.

Kladli přitom důraz na stěsnání vývojových projektů do krátkých úseků. Součástí metody jsou každodenní porady ve stoje, na nichž by účastníci měli své kolegy seznámit se třemi věcmi: co udělali od předchozí porady, co dělají dnes a s jakými překážkami se potýkají.

S rostoucí popularitou Agile se zvyšuje i obliba porad ve stoje. Společnost VersionOne, která vyvíjí software pro tyto metody, v roce 2011 v průzkumu mezi zhruba 6000 zaměstnanci technologických firem z celého světa zjistila, že 78 procent z nich má takové porady každý den.

Kanceláře na stojáka

Trendu se přizpůsobují i tvůrci kanceláří, kteří při svých návrzích pamatují na prostor ke stání. V některých firmách si ale poradí i bez nich. Technologický poradce a bývalý zaměstnanec Microsoftu Mitch Lacey například uvedl, že jeho bývalí kolegové se radili na nevytápěném schodišti, aby porady byly co nejkratší. Jinde zase ze stejného důvodu pořádají porady před obědem.

V coloradské společnosti Mountain Goat Software zase dlouhým proslovům a prostojům brání gumová krysa. Zaměstnanci ji mohou zvednout, pokud mají pocit, že někdo mluví zbytečně dlouho a že by se porada měla pohnout dopředu.

V jedné vývojové skupině Microsoftu zaměstnanci pro změnu házejí gumové kuře jménem Ralph, aby se určilo, kdo bude mluvit další. Ve floridské společnosti Hashrocket zase hovořící zaměstnanec musí držet pětikilový medicinbal. "Je to drsné, ale lidé pak zbytečně nevedou dlouhé proslovy," podotkl zakladatel firmy Obie Fernandez.

Ani porady ve stoje ale nejsou stoprocentně účinné proti podvádění. "Máme tu lidi, kteří jsou fakt dobří v hrbení se, anebo opírání o něco," říká zakladatel společnosti Gist T. A. McCann.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist