Na velkých veletrzích automobilových veteránů Techno Classica a Retro Classics se proto objevují i automobilové koncerny, pro které je starý plech studnicí s živou vodou, napsal webový portál zpravodajského časopisu Der Spiegel.

Ve veteránské branži panuje zlatokopecká atmosféra. Dobře udržovaný Volkswagen brouk, který byl ještě před deseti lety k mání za slabých 2500 eur (zhruba 62 tisíc korun), stojí v současnosti 15 tisíc eur (přibližně 370 tisíc korun). Kdo do tohoto vozu potřebuje ovladač generátoru stejnosměrného proudu, nemusí se už složitě prodírat inzertními rubrikami klubových zpravodajů, ale jednoduše si tento díl objedná.

Německý boom veteránů

Světový svaz veteránů FIVA mluví o celosvětových ročních tržbách v tomto odvětví ve výši 16 miliard eur (zhruba 396 miliard Kč), na Německo z toho připadá šest miliard eur (okolo 149 miliard Kč). "V této době, která se žije tak rychle, je pro lidi důležité mít staré věci, kterým důvěřují. Je to takový ten faktor: 'Vzpomínáš si, když?'," vysvětluje mluvčí FIVA Johannes Hübner fascinaci starými auťáky.

Z boomu veteránů ale neprofitují už jen obchodníci s díly a restaurátorské dílny. Kdo tento víkend navštívil obě obří přehlídky oldtimerů, může si o tom udělat obrázek. Na veletrhu Techno Classica v Essenu i Retro Classic ve Stuttgartu (oba od 22. do 25. března) hrají vedle 1200 spíše menších vystavovatelů prim především veteránské divize velkých automobilek.

Volkswagen horečku vítá

Volkswagen si například v Essenu pronajal celou halu sedm, kde jednotlivé značky koncernu na více než 7300 metrech čtverečních předvádějí desítky lahůdek ze svých muzeí. VW vystavuje několik závodních vozů rallye ze starých dob, aby dokázal, že tato značka byla odjakživa pojmem v tomto cirkusu, kde se jezdí na plný plyn.

"Při těchto výstupech jde o to důvěryhodně ukázat naši historii a kontinuitu jako výrobce aut, a to hlavně s ohledem na konkurenci z Asie," říká mluvčí veteránské divize VW Eberhard Kittler. Chce tím říct to, že navzdory skutečnosti, že náskok evropských výrobců v oblasti zpracovatelské kvality vůči asijským firmám mizí, a také design většiny sériových vozů už nelze v mnoha případech odlišit, je stále potřeba něco, čím emocionálně naplní značku, nějaký důvod, proč by zákazník měl sáhnout právě po tomto produktu - a tím jsou krásné vzpomínky.