Australské národní aerolinie Qantas Airways vytvoří společně s čínskými China Eastern Airlines nízkonákladovou leteckou společnost se sídlem v Hongkongu. Qantas tak chtějí posílit svoji pozici v Asii a snížit náklady.

Obě firmy budou mít v novém podniku stejný podíl. Aerolinie budou působit pod značkou Jetstar, která je nízkonákladovou značkou Qantas Airways, a provoz mají zahájit v roce 2013.

Létat budou na krátké vzdálenosti - do Číny, Japonska, Jižní Koreji a jihovýchodní Asie. V počátku budou létat se třemi letadly Airbus A320, do roku 2015 chtějí zvýšit počet letadel o dalších 15.

Každá ze společností investuje do společného podniku 57,5 milionu USD (1,1 miliardy Kč), investice by později mohla stoupnout až na 99 milionů USD.

Čínská konkurence
Airbus A380 - China Southern Airlines
- cena letadla: 8,2 miliardy Kč
- CSA objednali 5 letadel (už v roce 2005)
- 506 míst k sezení (může vzrůst až na 853)
- největší "osobní" letadlo světa
- dolet: 15.000 kilometrů
- rychlost: 1062 km/hod

Létaní po Číně je téměř vždy levné

Nové aerolinie doplní řadu nízkonákladových společností, které v posledních letech zahájily svůj provoz v Asii. Ta je největším a nejrychleji rostoucím trhem letecké dopravy. Vyplní také mezeru na vzkvétajícím čínském trhu, který nemá téměř žádné nízkonákladové aerolinie.

Čínské aerolinie loni přepravily 292 milionů cestující. Podle odhadů místních leteckých úřadů se má tento počet do roku 2015 zvýšit na 450 milionů.

Čína

Počet obyvatel: 1,341 miliardy lidí

Míra nezaměstnanosti (ve městech): 4,1 %

HDP na obyvatele: 4290 USD

Odhad růstu HDP v roce 2012: 7,5 %

Do té doby ale velkým aerolinkám vyroste konkurence. Čína by měla v horizontu několika let otevřít letecký prostor soukromým "private jetům".

Z toho by mohla těžit i skomírající výroba letadel v Česku. Zájem Číňanů o menší letadla a helikoptéry strmě roste už nyní.

"V letectví jsme měli vždy silnou tradici, budeme-li schopni se k této výzvě postavit čelem, pak můžeme uspět a zachránit tento sektor na několik let," tvrdí Petr Vávra, ekonomický rada na ambasádě v Pekingu.


Jak se cestuje s China Southern Airlines

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist