Odbory mladoboleslavské škodovky se s firmou nedohodly na nové kolektivní smlouvě. Končí tím i dohoda o flexikontech umožňující sobotní výrobu, která tak nyní končí.
Příští týden odbory zahájí informační mítinky na pracovištích. Poslední nabídka firmy na zvýšení platových tarifů o 4,3 procenta je pro odboráře nedostatečná, požadují šest procent.
Podle zájmu dělníků se rozhodne o dalším postupu ve stávkové pohotovosti, uvedl dnes na tiskové konferenci v Mladé Boleslavi předseda odborů Jaroslav Povšík.
Tím, že dohoda o flexikontech skončila s platností kolektivní smlouvy k poslednímu březnu, končí i sobotní výroba. Zájmem firmy by tak mělo být co nejrychlejší uzavření nové kolektivní smlouvy, řekl Povšík.
Volkswagen mění strategii. Přijdou Češi o výrobu neúspěšných modelů? - čtěte ZDE
EKONOM: Ve Vrchlabí se bojí o místa. Škoda chce výrobu Roomsteru vrátit do Kvasin - čtěte ZDE
Základem pro nás je zvýšit tarif o šest procent i další hodnoty, které ale musí schválit podniková rada, uvedl Povšík. První mítink na pracovišti je naplánován na příští týden, přesné datum ještě stanoveno nebylo. Odbory chtějí uspořádat 33 mítinků ve třech závodech, neměly by být delší než 15 minut.
Odbory zváží výstražnou stávku
"Nebudeme tam diskutovat, jen informovat, testujeme si, kolik lidí obětuje své svačiny a přijde," řekl Povšík.
Odboráři vyhodnotí ochotu zaměstnanců, dalším krokem by měla být výstražná stávka, následně ostrá na různých pracovištích, která ochromí činnost závodu. Shromáždění před budovou vedení společnosti, tzv. Pentagonem, odboráři chystají v případě, že se s firmou na podobě nové smlouvy ani na případném zprostředkovateli neshodnou.
Poslední nabídka firmy je nárůst platových tarifů o 4,3 procenta, zvýšení příplatku na penzijní připojištění o 100 korun, zaručená platba variabilního bonusu 5000 korun a rozpočtovaná částka na osobní ohodnocení 15 procent. Odboráři požadují růst platů o šest procent, částku na osobní ohodnocení 16 procent a zaručený bonus zvýšit na 1,4 dekretového platu, podle Povšíka jsou však stále přístupni k úpravě svých požadavků.
"Devět let naši zaměstnanci dělají rekord, firma si nebere půjčku, náklady na personál jsou nejnižší v rámci Volkswagenu. Frustrují nás bonusy za rok 2011 v koncernu a nemohou nás motivovat, ve VW Slovakia se očekává více než 1000 eur," uvedl Povšík. V automobilce odboráři údajně zjišťují největší frustraci a naštvanost zaměstnanců v historii.
Odbory jsou ochotné dále o kolektivní smlouvě jednat jen v případě, že firma nabídne vyšší hodnoty a přijde s konstruktivním návrhem, upřesnil Povšík. První setkání očekává v úterý po Velikonocích.
Principem flexikont je to, že lidé mohou zůstat doma bez zásadních dopadů na mzdu, když není práce. Na kontě jim vznikne jakési minus, jež si mohou umazat právě odpracováním mimořádných směn, které Škoda organizuje při zvýšení odbytu. Pokud si minusové saldo nestihnou vinou firmy odpracovat do konce roku, nic jim kvůli tomu nehrozí, konto se vynuluje.
Na základě kolektivní smlouvy z loňského roku se zaměstnancům od dubna zvýšily tarifní mzdy o čtyři procenta a vzrostly také jednorázové platby. Průměrná mzda dělníků v roce 2011 byla podle aktuálních informací odborářů 30.640 korun včetně bonusů.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist