Do Leo Expressu, který chce v prosinci vyjet na trať mezi Prahou a Ostravou, tečou miliardy. Skupina má už přislíbeno půl miliardy eur kapitálu (12,5 miliardy korun). Ten použije na rozjezd železniční dopravy v Česku (300 milionů eur) a na vytvoření firmy Leo Pool, která koupí lokomotivy a vlakové soupravy a bude je pronajímat dalším železničním dopravcům (200 milionů eur).

"Než tu byl RegioJet, museli jsme neustále investorům vysvětlovat, že nás pustí na koleje, že nám České dráhy nebudou dělat takové naschvály, aby nám v tom zamezily. Teď je vidět, že to jde," popisuje.

Přístup investorů se změnil i poté, co podobné projekty, jako je RegioJet či Leo Express, začaly vznikat i v dalších zemích Evropy. Novotný předpokládá, že se železnice změní stejně, jako se před lety změnilo nebe, když byla liberalizována letecká doprava.

Nyní probíhá jednání s bankami o tom, kolik peněz přidají v úvěrech ony. „Jedna z bank nabízí dokonce více peněz, než jsme očekávali, chce ale mít v projektu větší slovo,“ popisuje Novotný s tím, že jednání o konkrétním zapojení bank stále probíhají, a nechce tak upřesňovat, jaký bude podíl úvěru ke kapitálu od investorů.

Pro představu, projekt vlakové dopravy mezi Prahou a Ostravou vyjde Leo Express na 1,5 miliardy korun. Devět vlaků v této ceně by měl Leo Express převzít v dalších měsících. Firma má tak dost peněz i na rozjezd rychlíků z Prahy do Českých Budějovic a výhledově i na plánované trasy do Ústí nad Labem, Plzně, Brna a na spojení vídeňského letiště a Vídně s Ostravou.

Jednotlivé spoje začnou jezdit podle toho, jak rychle se podaří získat soupravy. Nabídky pro trasu do Českých Budějovic zkoumá firma v těchto dnech, dodací lhůty jsou přitom zhruba dvouleté. Leo Express chystá i nabídku na provozování dotované dopravy mezi Olomoucí, Opavou a Ostravou. A ucházet se chce i o další tendry vypisované ministerstvem dopravy. S estonskou firmou Lux Express navíc jednají i o investici do železniční dopravy mezi estonským Tallinnem a ruským Petrohradem.

V Leo Expressu se tak míchají různě riskantní projekty. Od státem jištěné dotované dopravy přes leasingový Leo Pool po riskantní nedotované spoje na tratích, na které se konkurenční RegioJet nechce pouštět. Firma tak chce změnit strukturu, aby jednotlivé typy projektů podle míry rizika oddělila.

U nejrizikovějších projektů, tedy i u spojů mezi Prahou a Ostravou, slibuje Novotný investorům roční výnos přes dvacet procent. "Pokud bychom nabídli výnos jen devatenáct, nikdo by do toho nešel,“ vysvětluje. 

Více čtěte ve čtvrtečních Hospodářských novinách.

Čtěte více v Hospodářských novinách