Rusko ukončí výrobu automobilů Lada 2107, symbolu sovětské epochy, který byl odvozen od italského Fiatu 124 ze 60. let. Oznámila to největší ruská automobilka AvtoVAZ nedlouho poté, co dala na trh pod svou značkou levnější model francouzského Renaultu.

Zastavení prodeje tohoto vozu s technologií, která byla zastaralá už v roce 1982, kdy se objevil na trhu, je výrazem snahy konstruktéra modernizovat svoji výrobu, aby přežil na silném konkurenčním trhu.

"Poptávka po "klasice" výrazně poklesla. Je čas říci sbohem," řekl mluvčí AvtoVAZu Igor Burenkov, aniž upřesnil přesné datum zastavení výroby auta, z něhož se těšily generace Rusů. Podle něho prodej tohoto robustního modelu klesl v prvním čtvrtletí letošního roku více než o 76 procent v porovnání se stejným obdobím předešlého roku.

Lada 2107 byla vyvinuta z Lady 2101, která byla také licencovanou kopií Fiatu 124 z roku 1966 a vyráběl ji od 70. let AvtoVAZ v Togliatti. Malý sedan, který býval často terčem posměchů kvůli pravidelným poruchám, byl přesto považován v 80. letech za jeden z nejmodernějších modelů své třídy.

Poslední verze: 150 km/h, rádio a větrák

Poslední verze se stále základním designem dosahovala nejvyšší rychlosti 150 kilometrů za hodinu a jediným jejím vybavením bylo rádio a větrák, nerespektoval žádné normy životního prostředí. Jejími hlavními trumfy byla cena 200.000 rublů (128.000 korun), možnost jednoduché opravy a dostatek náhradních dílů po celém území bývalého Sovětského svazu.

V roce 2011 AvtoVAZ převedl svoji výrobu do továrny IžAvto v Iževsku (1130 kilometrů východně od Moskvy), aby mohl v Togliatti vyrábět další modely. Výrobní linky IžAvto se modernizují, aby mohly vyrábět nový model této značky Lada Granta, řekl Burenkov.

Lada Largus, levnější model Renaultu

AvtoVAZ, v němž čtvrtinový podíl drží od roku 2008 francouzský Renault, se rozhodl modernizovat svoji infrastrukturu, aby mohl čelit stále tvrdší konkurenci na ruském trhu, po němž prahne většina velkých zahraničních automobilových společností. Podle statistik Sdružení evropských podnikatelů (AEB) prodej ruské skupiny klesl v prvním čtvrtletí o 15 procent.

Konstruktér ve snaze odstranit tento pokles otevřel počátkem dubna společnou výrobní linku s aliancí Renault-Nissan v Togliatti a začal zde vyrábět nový model Lada Largus, místní verzi Dacia Logan, což je levnější model Renaultu.

Obrovské průmyslové město Togliatti, v němž se v 80. letech vyrábělo více než 700.000 vozů ročně, leží na březích řeky Volhy a bylo pojmenováno na počest jednoho ze zakladatelů italské komunistické strany Palmira Togliattiho.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist