Mladoboleslavské automobilce Škoda Auto se daří, rostou jí všechny klíčové ukazatele. Firma zvýšila v prvním čtvrtletí meziročně zisk o 11,8 procenta na téměř 5,2 miliardy korun a podle údajů Volkswagenu prodala v prvních třech měsících celkem 206 tisíc aut.

Ve skutečnosti, po započítání vozů objednaných v loňském roce, jich ale Škoda na trh dodala téměř čtvrt milionu. "Povzbuzující byla především poptávka po modelech Fabia, Yeti, Octavia a také po Rapidu v Indii," uvedl mateřský koncern Volkswagen v tiskovém prohlášení.

"Z mého úhlu pohledu není ani tak důležitý počet prodaných aut, ale vydělané peníze. Proto je nejpozoruhodnější dosažený operační zisk podstatně překonávající odhady analytiků. U Škody je o to pozoruhodnější, že dosáhla větší meziroční nárůst než koncern i značka VW," hodnotí čísla Volkswagenu Vladimír Rybecký, šéfredaktor serveru www.autoweek.cz.

Rekordní prodeje Volkswagenu

Matka Škody Auto, největší evropská automobilka Volkswagen, byla v prvním čtvrtletí podobně úspěšná jako lídr českého trhu. Zisk Volkswagenu vzrostl o desetinu, na 79,2 miliardy korun a je tak porovnatelný s tržbami škodovky.

Výsledky navíc na základě rekordních prodejů překonaly odhady analytiků, ti totiž počítali se snížením zisku.

Volkswagen

- Skupina Volkswagen je teď druhou největší automobilkou na světě. Do roku 2018 chce zvýšit prodej na více než deset milionů vozů a stát se světovou jedničkou. Podle studie poradenské společnosti Ernst & Young se Volkswagen stal loni světovou jedničkou podle tržeb.

- Kromě Škody a hlavní značky VW patří koncernu rovněž značky Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini a Seat. Automobilka vlastní rovněž více 70 procent ve výrobcích nákladních aut Scania a MAN a letos chce dokončit převzetí výrobce sportovních aut Porsche, ve kterém má podíl 49,9 procenta.

- Volkswagen se letos chystá představit novou verzi nejprodávanějšího Golfu, který bude disponovat podobnou technologií jako modely Audi, Škoda a Seat. Objednávky v prvním kvartálu rostly o 9,6 %, čímž vyrovnaly náklady spojené s vypuštěním nových modelů.

Počet prodaných vozů s logem VW totiž meziročně vzrostly o desetinu na 2,2 milionu vozů. Skupině se podle jejích zástupců dařilo ve všech regionech a její podíl na celosvětovém trhu osobních aut i díky tomu stoupl na 12,2 procenta. 

Volkswagen navíc současně s výsledky potvrdil svůj vlastní letošní výhled hospodaření. Provozní zisk by měl odpovídat tomu z roku 2011, tedy 11,3 miliardám eur. Tržby, které loni dosáhly 159,3 miliardy eur, mají stoupnout a prodej aut překonat nedávný rekord 8,3 milionu vozů.

Automobilový sektor jako ekonomický ukazatel

Minulý týden nicméně Volkswagen varoval, že dluhová krize v Evropě zvyšuje rizika pro letošní výsledky automobilového průmyslu. Nejistota na trzích ovšem nezabránila Volkswagenu od expanze, který se i přes nejisté vyhlídky pokouší sesadit z vedoucí pozice automobilku General Motors.

"VW má reálnou šanci předstihnout GM a už letos se stát světovou jedničkou. To se ale stane jen za předpokladu, že je oba nepředhoní Toyota," doplňuje Rybecký.

Růst zisku u Volkswagenu letos navíc asi zbrzdí investice do technologické modernizace, které mají firmě přinést v dalších letech výrazné úspory. Firma má problémy i se svou expanzí, integrace s automobilkou Porsche například stále naráží na překážky a oddaluje se.

"Výsledky v tomto sektoru jsou globální a současná ekonomika se rychle mění. Navíc prodeje aut až s odstupem reagují na rostoucí ceny pohonných hmot, takže už v létě může být všechno jinak. Rok 2010 taky vypadal nadějně," komentuje výhled expert Rybecký.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist