Český telekomunikační úřad (ČTÚ) tento týden vyzval všechny tři mobilní operátory, aby do července upravili své všeobecné smluvní podmínky do srozumitelnější podoby.
Z podmínek mají zmizet všechna sporná a nejednoznačná ustanovení nebo poznámky pod čarou. V druhém pololetí chystá podmínky podrobit komplexní kontrole. Úřad o tom ve čtvrtek informoval v tiskové zprávě. Celé dopisy adresované tuzemským ředitelům Telefóniky, T-Mobilu a Vodafonu najdete v příloze pod článkem.
"Mezi některé z mnoha problémů, se kterými se spotřebitelé ve svých stížnostech obracejí na Český telekomunikační úřad, například patří špatné informování spotřebitelů o odebíraných službách, důležité informace skryté mimo smlouvu v drobným písmem psaných všeobecných podmínkách nebo nejasně a neprokazatelně formulované retenční nabídky," uvádí mluvčí úřadu František Malina.
Úřad se rozhodl využít nová ustanovení loňské novely zákona o elektronických komunikacích, která rozšiřuje jeho pravomoci při ochraně spotřebitele. Na úřad mimo jiné přešly kompetence, které dosud na telekomunikačním trhu měla Česká obchodní inspekce.
Volání v Česku zlevňuje, raduje se telekomunikační úřad. Expert s tím nesouhlasí - čtěte ZDE
Policie provedla razii ve France Télécom. Vyšetřuje sebevraždy 62 zaměstnanců - čtěte ZDE
"ČTÚ očekává, že budou v co nejvyšší míře reflektovány požadavky spotřebitelů, a to i s ohledem na stovky stížností, které v této souvislosti na ČTÚ přicházejí.
Smluvní vztahy musí být upraveny tak, aby byly pro všechny spotřebitele srozumitelné a přehledné a aby spotřebitelé při uzavírání smluvního vztahu měli k dispozici všechny informace uložené zákonem o elektronických komunikacích," uvedl v dopise adresovaném šéfům mobilních operátorů Pavel Dvořák.
Operátoři: Podmínky splníme
T-Mobile podle své mluvčí Martiny Kemrové podmínky připravil tak, aby byla jejich distribuce zajištěna včas a aby byly pro spotřebitele co nejsrozumitelnější.
"Jsme připraveni zákonné požadavky naplnit ve stanovené lhůtě. V řadě změn půjdeme i nad rámec nové legislativy. Už od loňského léta například při aktivaci služby po telefonu zasíláme zákazníkům kromě samotných smluv i přehledné shrnutí podmínek v průvodních dopisech," uvedl mluvčí O2 Hany Farghali.
"Tuto iniciativu ČTÚ vítáme a věříme, že ji nebude uplatňovat pouze na mobilní operátory, ale na všechny současné i případné budoucí hráče v odvětví telekomunikací. Od vstupu na trh nabízíme nejlepší podmínky pro zákazníky, nesvazujeme je například písemnými smlouvami na roky a máme nejvýhodnější účtování hovorů na trhu. Podmínky pro zákazníky plánujeme nadále zlepšovat tak, aby byly výhodnější a také co nejvíce transparentní," dodal Miroslav Čepický z Vodafonu.
Prosím bez přílohy
ČTÚ operátory výslovně upozornil, že například ustanovení o smluvních pokutách musí být přímo součástí smlouvy a nikoliv jen její přílohy, zákazníci mají mít možnost podat výpověď ze smlouvy kdykoliv a ne jen v určitém vymezeném období.
Operátoři by také měli všechny důležité změny, jako je třeba změna tarifikace nebo limitu stažených dat, oznámit uživateli dopředu v měsíčním vyúčtování.
Podobně by měli být uživatelé informovaní o konci platnosti akčních nabídek nebo době platnosti dobíjecího kreditu.
Dopis ředitelce Vodafonu Muriel Anton
Dopis řediteli Telefóniky Czech Republic Luisi Malvidovi
Dopis řediteli T-Mobile Milanovi Vašinovi.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist