Reklamní billboardy by měly do pěti let zmizet od dálnic a silnic I. třídy. V pátek tak rozhodla sněmovna, která přistoupila na pozměňovací návrh Senátu.

Poslanci původně schválili omezení reklamy u všech silnic a dálnic. Schválená novela také zavádí slevy na mýtném pro kamiony.

Pro senátní mírnější verzi hlasovali hlavně poslanci ODS, TOP 09 a nezařazení poslanci. Novelu nyní dostane k podpisu prezident republiky.

Senát si vymohl zachování současných pravidel pro billboardy u místních komunikací a silnic II. a III. třídy. Někteří senátoři se obávali, že omezení reklamních nosičů by vedlo například k výpadkům příjmů ve státním rozpočtu a že obecní rozpočty by tratily na příjmech z pronájmu pozemků.

Někteří poslanci se navíc obávají případných arbitráží kvůli zmařeným investicím reklamních firem do jejich billboardů.

Dobeš: Případné arbitráže vyhrajeme 

Ministr dopravy Pavel Dobeš poslancům řekl, že sice nelze zabránit arbitrážím se státem ze strany firem, které by se cítily omezením billboardů poškozeny. Jak ale dodal, podle právních analýz by tyto arbitráže nebyly úspěšné a že by stát tyto spory vyhrál. Uvedl mimo jiné, že stát má právo přijímat opatření například k ochraně veřejného zdraví, i když je tím negativně ovlivněna zahraniční investice.

S tím ale nesouhlasil poslanec ČSSD Stanislav Křeček. "Podle mých informací jsou ty arbitráže jisté," tvrdil a vyzval poslance, aby své rozhodnutí ještě zvážili.

Asociace: "Omezení reklamy jsme čekali"

Asociace venkovní reklamy považuje schválený návrh za rozumný kompromis, který nebude mít fatální následky pro tento obor reklamy. "Sami jsme cítili, že dálnice už byly neudržitelné a něco se s tím muselo udělat. Je to zkrátka evropský trend, že reklama od dálnic postupně mizí," řekl ČTK prezident Asociace venkovní reklamy Stanislav Lazar.

Asociace chce nyní s ministerstvem dopravy jednat o podobě prováděcí vyhlášky, která bude řešit likvidaci billboardů v 250metrovém pásmu podél tuzemských silnic I. třídy a dálnic. "Chceme dohlédnout na to, aby se vůči všem postupovalo stejně a zákon se do pěti let skutečně naplnil," podotkl Lazar.

Zmizí pětina reklamních ploch

Odborníci odhadují, že podle schváleného návrhu by mělo zmizet 15 až 20 procent venkovních reklamních ploch. Naopak sněmovní verze by podle Lazara znamenala likvidaci celého oboru, který nyní čítá zhruba 20.000 registrovaných reklamních ploch.

Novela dále zavádí možnost až třináctiprocentní slevy na mýtném pro kamiony, které na něm zaplatí větší částku, než jakou stanovila vláda ve svém nařízení.