Česká i evropská ekonomika na tom nemusí být tak špatně, jak to podle různých prognóz vypadá. Indikátorem aktivity nejen tuzemského hospodářství zcela jistě jsou i čísla ohledně výběru mýtného.

A ten podle statistik provozovatele elektronického mýtného MYTO CZ, který spadá pod Ředitelství dálnic a silnic ČR (ŘSD), v dubnu meziročně vzrostl o více než 7 procent na 707,7 milionu korun.

„V prvních květnových dnech jsme už překonali hranici 35 miliard Kč mýta předepsaného od jeho spuštění v roce 2007,“ doplňuje mluvčí ŘSD Vápeníková.

HNByznys na facebooku

/klikem na ikonu vstupte na profil/

Dubnová čísla jsou oproti březnu nižší o 57 milionů korun, duben byl ale z pohledu výběru mýta negativně ovlivněn velikonočními svátky. Březen pak byl historicky nejsilnějším měsícem historie českého mýta.

 „V případě velikonočního pondělí a jím ovlivněných dnů jsme na mýtném přišli minimálně o 45 milionů,“ vypočítává  Vápeníková dopad „svátečního efektu“.

Mění se vozové parky

I tak je patrný trend, že stát na mýtném vybírá čím dál více. Za první 4 měsíce tohoto roku to bylo více než 1,6 miliardy korun, meziročně jde o 6,3% růst.

Je pravdou, že na začátku roku se zvýšily mýtné tarify v průměru o 16 procent, i tak podle ŘSD na českých silnicích nejezdí méně kamionů, než tomu bylo v minulém roce.

Zvýšení mýtných tarifů mělo za následek zejména obměnu vozového parku dopravců. Tarify totiž cenově znevýhodňují vozidla s nižší emisní třídou, na což dopravci zareagovali. Ty s nejnižšími emisemi platí stejnou cenu.

,,Pro meziroční srovnání aktivity nákladních vozidel na tuzemských zpoplatněných silnicích je tedy signifikantnější ukazatel mýtných transakcí (tedy lidově pípnutí palubní jednotky pod mýtnou branou) bez ohledu na jejich hodnotu. A v tomto parametru se drží počet mýtných trasakcí prakticky na stejné úrovni jako v loňském roce čili lze říci, že kamionová doprava v ČR je letos prakticky stejná jako loni," sdělil pro IHNED.cz mluvčí MYTO CZ David Šimoník.

Celkový výběr mýta za letošní rok by tak měl podle odhadů meziročně vzrůst o necelou miliardu korun.

,,Pokud se bude výběr mýta vyvíjet stávajícím způsobem, lze očekávat, že stát vybere za celý rok 2012 něco pod 9 miliard korun," říká Karel Feix, generální ředitel Kapsch, dodavatele a smluvního provozovatele českého mýtného systému.

Podíl českých kamionů klesá

V posledních dvou letech je patrný sestupný trend, co se týče podílu českých přepravců na výběru mýtného v Česku. V dubnu se na něm české kamiony podílely z 57,3 procenta (v roce 2007 to je bylo 61,3 %).

Stát tak díky tuzemským dopravcům v dubnu získal téměř 405 milionů korun.

Po českých kamionech pak můžete na českých silnicích nejčastěji potkat slovenské, polské a maďarské.

mytne dle statu

 

Zdroj: MytoCZ