Nedávno jsem si dělal soukromý průzkum. Pokládal jsem v něm tři otázky: Jaké používáš sociální sítě? Jaké sociální sítě jsi používal/a před pěti lety? Jak probíhal tvůj přechod z jedné na druhou?

Ptal jsem se svých známých - rozdílné počítačové gramotnosti - a jejich dětí z věkové kategorie pod 18 let. Nešlo o seriózní výzkum na stovkách respondentů. Jen mě zajímalo, co na tyto otázky uslyším takříkajíc "z první ruky". Na otázku, které sítě dotyčný aktivně používá, jsem dostával obvykle jen jednu nebo dvě služby za každého respondenta. Nejčastěji zazníval Facebook.

Na dotaz "Co před pěti lety?" byly odpovědi dosti různorodé. Někteří nezávisle na sobě tvrdili, že žádné tyhle služby ještě neexistovaly. Někdo zmiňoval ICQ nebo se rozvzpomněl na služby Xchat či Líbímseti.

Samotný okamžik přechodu byl nejzajímavější bod rozhovorů. Tady si totiž nevzpomněl nikdo, že by přechod z jedné sociální sítě byl něčím, co stojí za významnou vzpomínku. Všichni se shodli, že jednoduše začali používat něco jiného. Častým důvodem bylo, že se do nové sociální sítě přestěhovali jejich známí a kamarádi. Přece nebudete používat tu službu, kde z vašich známých nikdo není.

Lákání kritické masy

Sociální sítě jsou velmi vrtkavý byznys. Chvíli vás mohou masy uživatelů milovat a za rok mohou stejně snadno milovat někoho jiného. Vyhrává ten, kdo naláká kritickou masu, za kterou se přestěhuje většina ostatních. Je nepřirozené, abychom používali jednotky nebo desítky sociálních služeb najednou. Běžně zvládneme používat jednu nebo dvě. Ty ostatní házíme nemilosrdně přes palubu do zapomnění.

Právě teď je na globálním výsluní Facebook. A právě se chystá vstoupit na burzu. Za pár let už může být pozdě. Kdo ví, jestli si třeba za několik let někdo vzpomene, co že to ten Facebook vlastně byl. Ne proto, že by zanikly sociální sítě. Ale proto, že se, stejně rychle jako Facebook, objeví nějaká jeho lepší, atraktivnější náhrada.


Více se o postoji českých podnikatelů a investorů v oblasti IT ke vstupu Facebooku na burzu dočtete v novém vydání týdeníku Ekonom, který vyšel ve čtvrtek 17. května, nebo pod odkazem níže:

banner 2

 

 

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 0 % článku. S předplatným HN můžete začít číst bez omezení a získáte plno dalších výhod!

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Nebo si kupte jen tento článek za 19 Kč.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.