Evropský výrobce letadel Airbus plánuje upravit interiéry svých strojů A320 tak, aby v nich přibylo místa na pohyb i na sezení. Výrobce letadel tím chce stejně jako aerolinky zohlednit fakt, že v letadlech přibývá obézních pasažérů.

Podle zástupců společnosti Airbus je varianta zúžit sedadla u oken a uprostřed řady a naopak přidat téměř pět centimetrů na šířku sedadlům, která jsou u uličky. Ta by tak nabízela cestujícím zhruba půlmetrový prostor.

Zbylá sedadla by měla na šířku necelých 44 centimetrů, což je podle odborníků rozměr odpovídající velikosti většiny sedadel u letadel Boeing 737 konkurenčního amerického výrobce.

"Aerolinky se snaží více vydělat na poplatcích za zavazadla, sezení u okna a na občerstvení. Všichni ale chtějí hlavně více místa, a to jim můžeme nabídnout," citovala agentura Reuters provozního šéfa operací Airbusu, Johna Leahyho.

"Všechna sedadla do uličky - byť v ekonomické zóně - by byla v podstatě tak prostorná jako sedadla, která nabízí konkurence v první třídě za příplatek," dodává Leahy.

Daň pro obézní pasažéry

Rozšíření sedadel by mohlo zejména americkým aerolinkám pomoci přilákat nové cestující z početné populace lidí trpící nadváhou.

Ve Spojených státech je podle údajů Národního výzkumného institutu zdraví a výživy obézní asi třetina obyvatel.

Airbus doufá, že tím by mohl získat pro následující roky získat více kontraktů než jeho věčný rival Boeing, jehož stroj 737 je zatím nejvytíženějším civilním letadlem na světě.

Leahy ale dodává, že sedačky určitě uvítají kromě obézních lidí také matky s malými dětmi.

Airbus už předběžně spočítal, kolik by všechna obsazená širší sedadla v jednom stroji A320 aerolinkám vydělala. Podle Leahyho je reálné vybírat za každé místo poplatek ve výši 10 dolarů - za každý let by tak posbíraly až 500 dolarů navíc.

Aerolinky mají s obézními pasažéry své zkušenosti. Například společnost Delta Air Lines, která ročně přepraví nejvíc pasažérů na světě, musela v minulosti přimět cestující s nadváhou, aby si koupili dvě sedadla. Dříve totiž obdržela stížnosti od dalších pasažérů, že tlouštíci "přetékají" na jejich sedačku. Ke koupi dvou míst vyzývá své pasažéry také společnost American Airlines.

V Evropě zase aerolinky zvažovaly zavedení takzvané daně pro obézní pasažéry. Například irský Ryanair ji chtěl cestujícím promítnout do ceny zavazadel.