Na konci devadesátých let vážil Petr Duchek (32) cestujícím kufry a počítal pasažéry při nástupu do letadla. Dnes pracuje jako šéf českého zastoupení aerolinek British Airways (BA), přičemž vede i slovenskou a polskou pobočku.
Od letošního března nahradil ve funkci obchodního ředitele, který je nejvyšší funkcí BA v Česku, dlouholetou šéfku české pobočky aerolinek Annu Ingham-Grantovou, která povýšila do londýnské centrály firmy.
O letadlech slýchával už jako malý od dědečka před spaním. Prvně letěl na palubě ruského Tupolevu 134 do Bulharska.
S britskými vlajkovými aerolinkami ho seznámil v pubertě otec, když ze služebních cest vozil jejich palubní časopis Highlife. "Ten vydáváme dodnes," usmívá se Duchek, kterého letadla lákala natolik, že si při studiu na gymnáziu vyjednal neplacenou stáž u Českých aerolinií.
"Jezdil jsem prvním vlakem z Plzně a občas přespával v kanceláři, když jsem se nestihl vrátit. Pomáhal jsem třeba vyměňovat v letadlech navigační mapy, kterými se řídí piloti při finálním navádění na letiště. Dnes už jsou tyto mapy v digitální podobě," říká Duchek.
Když po semestru na pražské ČVUT zjistil, že ho kariéra strojního inženýra neláká, vrátil se na letiště v Ruzyni, kde začal pracovat pro ČSA na odbavování cestujících.
Na checkinové přepážce jim zkontroloval pasy a zvážil kufry, poté je z čekáren pouštěl do letadel. Toužil se přitom dostat do týmu, který obsluhoval cestující British Airways.
"Snažil jsem se být vždy blízko jejich letadla, a když jsem měl čas, dobrovolně jsem se hlásil s asistencí pro jejich pasažéry. Lidé od BA si toho všimli a nabídli mi práci," vzpomíná Duchek.
Po několika měsících dostal nabídku, zda si chce přibrat i prodávání letenek zákazníkům British Airways. I když se zpočátku obával, že ho prodej bude nudit, práce ho brzy pohltila.
"Při hledání kombinací různých možností letů úplně cítíte, jak to voní dálkami," říká mladý manažer, který se brzy stal vedoucím přepážky BA na pražském letišti a později pracoval řadu let v týmu aerolinek jako account manažer pro tuzemské cestovní agentury.
Byznys třída i pro cestovatele na dovolenou
Do pozice šéfa české pobočky British Airways přichází Duchek v poměrně problematické době. Sám šéf aerolinek BA a Iberia Willie Walsch nedávno prohlásil, že v tomto roce očekává další krachy leteckých společností, které se nedokážou vyrovnat s vysokými cenami ropy.
Právě u velkých hráčů se však čeká, že v následující době využijí příležitosti a pohltí menší společnosti. Česká pobočka British Airways však dosud dělala londýnským šéfům aerolinek spíše radost. I když se osobní letecká doprava stále nevzpamatovala z nedávných krizových let, Češi létají stále více.
O desítky procent roste poptávka na trase BA z Prahy do Londýna, a aerolinky tak od letošního ledna létají do Prahy už pětkrát denně. O 34 procent se zvedly loňské tuzemské prodeje sedaček v byznys třídě (produkt Club World) na dálkových linkách.
Firmě se začíná vyplácet strategie, ve které se zaměřila více na soukromé cestovatele, kteří nelétají za obchodem, ale za zábavou. "V byznys třídě platilo, že jste za své peníze dostali vždy možnost letenku vrátit nebo bezplatně změnit. My jsme flexibilitu ubrali a díky tomu snížili ceny letenek do té míry, že o nich začali uvažovat i soukromí cestovatelé.
Ukázalo se, že lidé, kteří chtějí oslavit výročí své svatby třeba v New Yorku, si kromě pětihvězdičkového hotelu rádi dopřejí i luxus na palubě cestou," říká Duchek. Mezi oblíbené destinace Čechů patří podle Duchka kromě New Yorku také Las Vegas. V zimních měsících pak floridské Miami.
Češi si raději připlatí za lepší komfort
Aby se letecká společnost vyrovnala s úbytkem korporátních cestujících v byznys třídě, nabídla jim před časem úplně novou palubní třídu - premium economy (produkt World Traveller Plus).
V té mají o několik centimetrů více prostoru na nohy, zásuvku na notebook či kulinářské speciality z byznys třídy.
"Zatímco u ostatních aerolinek se lidé přesouvali z byznysu rovnou do ekonomické třídy, my jsme měli ještě jednu záchytnou třídu mezi tím. Zajímavé však je, že Češi si tento produkt zatím příliš neoblíbili - raději si zaplatí za větší komfort a letí v byznysu," říká Duchek.
Nový šéf by také rád zbořil oblíbený tuzemský názor odborníků na leteckou dopravu, že na létání první třídou budou muset Češi ještě trochu ekonomicky dospět.
Loni BA nabídly českým zákazníkům, že když si koupí zpáteční letenku v byznys třídě, na jednom z letů poletí třídou první, která tvoří špičku nabídky. Výsledky překvapily i samotnou společnost.
"Řada Čechů, kteří první třídu (produkt First) vyzkoušeli, prohlásila, že už nechtějí nic jiného," vypráví Duchek.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist