Týdeník Ekonom (včetně tohoto článku) si můžete přečíst i na vašem iPadu.
APLIKACI STAHUJTE ZDE.
Tuzemští podnikatelé stále více sázejí na osvědčené značky. Podle analýzy společnosti Profit system loni přibylo na českém trhu 18 franšízových konceptů, což je největší přírůstek od roku 1990. Celkový počet firem v tomto odvětví se tak vyšplhal na 168 a podle odhadů ředitele společnosti Profit system Marka Halfara se může letos zvýšit až na 200.
"Výhledově zde může působit 220 až 250 značek, stejně jako je tomu v podobně velkých ekonomikách Belgie, Rakouska či Nizozemska," uvádí Aleš Tulpa z poradenské společnosti Avex Systems. Na český trh například míří jeden z největších konkurentů gigantu Starbucks, společnost Coffee Bean. "Nyní hledají pro Česko a Slovensko master franšízového partnera, který by jejich značku nabízel koncovým zájemcům o franšízové licence," říká Tulpa, který v Česku tuto značku zastupuje.
Kalifornský řetězec má dnes více než 800 převážně franšízových provozoven v USA, Číně, Indii, Austrálii či Spojených arabských emirátech. Ročně v jeho provozovnách zákazníci vypijí 100 milionů porcí kávy nebo čaje. Expanzi do 27 evropských zemí nedávno oznámil jeho viceprezident Bob Kaufmann.
Pro seniory, pro kuřáky
Díru na trhu v oblasti péče o seniory chce zase zaplnit další americká společnost ComForcare. Tento koncept nabízí péči v domácím prostředí zahrnující hygienu, přípravu jídel, domácí práce, nákupy či doprovod při návštěvě lékaře. Do Česka se chystá také projekt spoluvytvořený tenistkou Steffi Grafovou Mrs. Sporty, který je zaměřen na cvičení pro ženy a zdravou výživu, či síť automatů na prodej zlata Gold to Go. Čerstvé ovocné šťávy chce dopřát Čechům německý franšízový koncept Chiquita fruit bar, který expanduje i do dalších zemí jako například Rakouska, Belgie, Švýcarska či Spojených arabských emirátů.
Odnaučit Čechy kouřit má zase ambici irská značka IQS, která pod názvem Končím s kouřením plánuje v Česku otevřít pobočku v každém krajském městě. Tento projekt již funguje ve více než 20 zemích světa včetně Íránu či Saúdské Arábie. "Metoda je založená na elektrické stimulaci bodů na ušním laloku, což vede k omezení chuti na cigarety," vysvětluje držitel master licence pro Česko a Slovensko Andrej Valentovič.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist