Při placení v internetovém obchodě zadáte svoje telefonní číslo. Na mobil vám přijde upozornění, které potvrdíte zadáním svého PIN. A nákup je zaplacený.

Zaplatit v e-shopech bez zdlouhavého přepisování údajů z karty, nebo poslat peníze za oběd kamarádovi, aby je dostal hned, budou moci Češi již za měsíc. V srpnu totiž startuje ostrý provoz mobilní systém plateb Mobito.

Serveru IHNED.cz to řekl Tomáš Salomon, předseda představenstva společnosti Mopet cz, jež systém provozuje.

Na začátku půjde ze všech typů mobilních telefonů platit třeba v e-shopu za elektroniku v Datartu, knihkupectví Kosmas nebo za vstupenky na Ticketstream. U pokladen v kamenných obchodech třeba ve zmiňovaném Datartu by mělo jít platit na podzim.

Malý český start-up vytvořil před rokem a půl společnou firmu se třemi tuzemskými operátory - O2, T-Mobile a Vodafonem a čtyřmi bankami - Českou spořitelnou, GE Money Bank, Raiffeisenbank a UniCredit Bank. V květnu získal licenci od České národní banky na vydávání elektronických peněz.

V současné době se dokončuje testování Mobita, které svůj název zvolilo jako rým na "platí to". Funkčnost aplikace testuje asi dvě stě lidí.

Systém umožní placení z elektronické peněženky nebo přímo z účtu. Pro klienty partnerských bank bude zdarma, mohou jej využít i klienti dalších bank, kteří ale budou za dobíjení z karty platit poplatek menší než tři procenta. Dobíjení i pro ně může být zdarma, pokud to udělají příkazem z účtu a tyto příkazy mají v rámci nějakého balíčku služeb nezpoplatněné.

Výhodou systému, který má ambici se stát standardem mobilního placení u nás, je fungování na všech mobilních telefonech, tedy ne jen na těch chytrých poslední generace, které zvládají bezkontaktní technologii NFC a s jejímž využitím Mobito do budoucna také počítá. U starších telefonů bude fungovat na bázi textového protokolu.

U pokladny se zákazník identifikuje svým telefonním číslem nebo devítimístným kódem od Mobita. Do mobilu mu přijde účet, který zaplatí zadáním čtyřmístného PIN, který si sám vybere.

"V budoucnu bude identifikace zákazníka probíhat i jiným způsobem, třeba věrnostní kartou nebo pouhým přiložením mobilu," říká Tomáš Salomon.

Nemáte drobné? Nevadí

Ten doufá, že Mobitem budou lidé platit také třeba za parkování, když nemají drobné, nebo v hospodě. Na parkovacím automatu či jídelním lístku bude uvedeno telefonní číslo, na které zákazník pošle peníze podobně jako kamarádovi.

Co se parkovacích automatů týče, Mopet jedná již s některými městy. O spolupráci se zajímají i další tuzemské banky.

Expert: Šanci mají, ale...

"Z toho, co jsme dosud v Česku viděli, vypadá tento platební systém jako zatím nejnadějnější. Přesto si ale myslím, že skutečnou šanci na úspěch má jen nějaké univerzální, mezinárodní systém, který zajistí propojení platební karty s mobilem, jako to nyní chystá třeba MasterCard," hodnotí vyhlídky Mobita Jan Lodl, konzultant a spolupracovník Mobil.cz.

"Jsme malý trh, aby to fungovalo, musí to masově používat obchodníci. U těch se obávám, že nebudou mít moc chuť zřizovat si něco nového a budou se vymlouvat, že v systému není dost zákazníků. Podívejte třeba, kolik i docela služných restaurací stále odmítá brát karty. Takhle se třeba před deseti lety s velkou slávou zaváděly automaty na Coca-Colu, kde se platilo SMS – a do roka skončily," dodává Lodl.

Příběh jednoho ze dvou zakladatelů Mopet cz Tomáše Salomona, který dal projektu přednost před místem generálního ředitele banky, a rozhovor s ním najdete na IHNED.cz ve čtvrtek.