Podle statistik se každý třicátý pasažér leteckých společností setká se zpožděním letu, případně jeho úplným zrušením.

Na základě legislativy Evropské unie mají cestující v případě, kdy jsou vystaveni nepříjemnostem s odkladem nebo dokonce zrušením svého letu, nárok na kompenzaci.

"Tato práva zajišťuje direktiva Evropské unie. Tou se musí všechny letecké společnosti na území Evropy řídit," říká pro IHNED.cz František Herynk ze společnosti Click2Claim, která se vymáháním kompenzací za zpožděné lety jako jedna z mála v Česku zabývá.

HNByznys na facebooku

/klikem na ikonu vstupte na profil/

"Většina cestujících o této možnosti neví a svého práva nevyužívá," dodává Herynk. Existuje přitom nárok na různé služby, případně i finanční kompenzaci. Ta se odvíjí od vzdálenosti cílové destinace. Může ale dosáhnout až 600 eur (v případě zrušeného letu), tedy v přepočtu zhruba 15.000 korun.

Nejčastější náhrada za zpožděný/zrušený let se v Česku nicméně pohybuje kolem 300 eur (cca 7500 Kč).

"Všechny případy jsou posuzovány individuálně, dle jednotlivých žádostí, v tomto je direktiva nepřesná. Jsme začínající firma, případů v Česku jsme proto zatím vyřídili desítky. V zahraničí je to jiné, nicméně i tam ještě chybí statistiky," říká Herynk.

Služeb "vymahačů" za zpožděné lety využívají v Evropě převážně firmy. "Vyrazí-li delegace 10 zástupců jedné společnosti na konferenci do Bruselu a letadlo se jim zpozdí o více než 3 hodiny, dává to většinou dohromady už 75 tisíc korun. A to už se vyplatí domáhat se svého práva," říká Herynk.

Práva cestujících při problémech s lety na území EU

Vzdálenost

Právo na kompenzaci

Právo na péči

Právo na jízdné

Do 1.500 km

250 EUR

Občerstvení

Refundace letenky

DO 3.500 km

400 EUR

Ubytování

Doprava do cílové destinace

Nad 3.500 km

600 EUR

Telefony a internet

 

Nařízení EU se týká i nízkonákladových společností. "Direktiva v tomto směru nezavádí výjimky. Platí i pro nepravidelnou dopravu, například u charterových zájezdů s cestovními kancelářemi," zakončuje Herynk.

To ostatně potvrzují i cestovní agentury. "Asistenční služby jako ochranu našich cestujících proti zpožděným či zrušeným letům či dalším problémům v letecké dopravě jsme začali nabízet již v minulém roce," říká Miroslav Uherek, ředitel CK Air Marine Travel a člen představenstva ACK ČR.

"Klienti, kteří se dostali do problémů se zpožděným či zrušeným letem, tak mohou obdržet kompenzaci, kterou za ně včetně veškerých právních nároků vyřizujeme. Klient musí událost pouze nahlásit a dále se nemusí vůbec o nic starat, vše probíhá. Osobně mohu potvrdit, že byla kompenzace již řadě klientů přiznána a vyplacena," doplňuje Uherek.