Slavný fotbalový klub Manchester United chce prodejem akcií získat až 333 milionů dolarů (téměř sedm miliard korun). Podmínky primární veřejné nabídky svých akcií (IPO) představil v pondělí úřadům na newyorské burze. Nabídka ohodnocuje celý klub až na 3,3 miliardy dolarů.

Manchester United nabídne investorům 16,67 milionu akcií v ceně 16 až 20 dolarů za kus. Klub se nyní potýká s vysokým zadlužením - 437 milionů liber, oproti 70 milionům liber, který má v hotovosti. Výtěžek z prodeje akcií má jít právě na snížení dluhu.

Se vstupem na burzu poměrně dlouho váhal a nejprve uvažoval o burze v Hongkongu, později chtěl vstoupit s primární emisí akcií v hodnotě jedné miliardy dolarů na burzu v Singapuru. Od plánů ale upustil kvůli nejistotě na finančních trzích a přednost dal nakonec newyorské burze.

Prodat akcie ve Spojených státech by ale podle agentury Reuters mohlo být obtížné, protože Američané fotbal neřadí mezi nejdůležitější sporty. Navíc se očekává, že klub, který devatenáctkrát vyhrál anglickou ligu, vykáže za uplynulý finanční rok pokles příjmů.

Podle řady analytiků je ale IPO na Wall Street dobrá volba.

"Pro Manchester je to lepší, než jít do Singapuru," tvrdí analytik Shane Oliver z australské AMP Capital Investors.

"IPO na silnějším trhu bývá úspěšnější. Myslím, že se dostanou na dobrou cenu," řekl Oliver.

Klub v prohlášení pro burzovní úřady uvádí, že má 659 milionů fanoušků. Odkazuje se na studii Kantar Media. Hodnota IPO tak oceňuje klub 4,50 dolaru na fanouška.

V pondělí podepsalo vedení Manchesteru sedmiletou sponzorskou smlouvu se společností Chevrolet. Logo americké automobilky na přední straně dresů vystřídá od sezony 2014/2015 pojišťovací firmu Aon.

Finanční podmínky kontraktu klub nezveřejnil, britská média spekulují o částce mezi 25 až 28 miliony liber (zhruba 800 až 900 milionů korun) za rok. Aon prý platí 20 milionů liber ročně. Automobilová firma spadající pod koncern General Motors bude teprve pátým sponzorem na dresech "Rudých ďáblů" během jejich 134leté historie.