Letecké opravny LOM Praha se po sto letech vracejí ke svým prvopočátkům. Podnik, který v roce 1915 začínal jako výrobce motorů pro letadla první světové války, se totiž rozhodl na podobné stroje opět zaměřit. „Vyhlédli jsme si novou skupinu zákazníků, kterou by mohly naše výrobky zaujmout. Jsou to výrobci replik historických letadel, které můžete vidět při různých leteckých show, jak předvádějí ukázky válečných soubojů,“ řekl týdeníku Ekonom nový ředitel leteckých opraven Roman Planička.
Jedna z divizí tohoto největšího armádního podniku se totiž zaměřuje na výrobu pístových motorů, které se původně využívaly například ve sportovních letounech. Jenomže dnes už v Česku není o takový typ motoru zdaleka takový zájem jako v minulosti, a tak se LOM musí rozhlížet jinde.
Zájemci i z Ruska
Právě na nových projektech dnes závisí budoucnost celých opraven – podniku zaměstnávajícímu zhruba devět stovek lidí tradičně zajišťovala práci česká armáda, která si u něj objednávala údržbu vrtulníků a cvičných letounů. Když však ministerstvo obrany začalo kvůli škrtům zakázky snižovat, LOM se náhle ocitl v existenčních problémech. „Od roku 2009 se zakázky od české armády snížily na polovinu. Jenomže opravny zpočátku tento trend nijak nezachytily a pouze čekaly na to, až je armáda zase zachrání,“ říká Planička, který se funkce ředitele ujal letos v březnu.
Pístové motory se proto staly jedním z odvětví, které se opravny rozhodly rozvíjet – jejich výroba je totiž určena pro civilní zákazníky a není závislá na armádním rozpočtu. A podle Planičky by nemusela sloužit jen k oživování stoletých dvouplošníků. „Zahájili jsme jednání s několika výrobci menších dopravních letadel z Ruska, které by rovněž mohly naše motory zajímat,“ říká.
VÍCE SE DOČTETE V NOVÉM VYDÁNÍ TÝDENÍKU EKONOM, KTERÝ VYJDE VE ČTVRTEK 23. SRPNA.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist